Monthly Archives : marec 2011

Julian Barnes: Arthur & George

By

Odjakživa mám tak úchylku, že ak sa mi nejaký spisovateľ zapáči, musím prečítať celú jeho tvorbu a vtedy sa začínam správať ako zamilovaná puberťáčka. Raz zbožňujem Hellera, potom sa nemôžem zbaviť myšlienok na Irvinga a nepohrdnem ani ženami s priezviskom Frýbová, Pawlowská a McDonaldová. Kým čakám na telefóne, či sa neozve Murakami, zahnem za roh s Vieweghom, či zabehnem na…

Read More »

Mesto plné domof a oblokof


Jana Beňová – Plán odprevádzania Mali ste niekedy v pláne opísať svoj vzťah k svojmu mestu? Napísať len tak pár viet o životnom priestore, v ktorom sa každodenne pohybujete, v ktorom poznáte každú uličku, ako vrásky na svojej tvári pri pohľade do zrkadla. Plánovali ste stvoriť zo svojich postrehov a spomienok dokonca nejaký malý literárny útvar? Napríklad takú poviedku, novelu,…

Read More »

Daniel Glattauer: Priateľ do dažďa


Keby som sa narodila pred dvadsiatimi rokmi, asi tejto knihe neporozumiem. A možno aj áno. Keby sa všetky moje kamalásky neodohrávali najmä v mojej mailovej schránke a na ICQ. Keby mi otcova frajerka cez maily nenadávala do hysterických manželiek a neželala mi z celého srdca len to najhoršie do života. Keby mi neposielala fotky môjho otca hrajúceho sa s jej…

Read More »

J.R.R. Tolkien Silmarillion


My, ľudia piateho veku Stredozeme na elfov tretieho veku sentimentálne spomíname ako na múdrych, skúsených a silných a na Númenorejcov ako na našich nedostižných predkov, tak ako boli opísaní v tolkienovskej klasike. Lenže ak nechcete stratiť ilúzie, neštudujte dejiny…alebo rozum dostávame až vekom…alebo…Tolkien napísal všetko? Začiatok Silmarillionu pohladí človeka predstavou, že je vlastne súčasťou piesne Síl. Tí pyšnejší sa radi…

Read More »

Ako sa skáče cez kozu (20. časť)

By

Naposledy sme mierne skazenú Jozefu opustili v okamihu, keď sa sa dozvedela o svojom tehotenstve. Možno si už napätý čitateľ v duchu kladie zvedavé otázky a ja sa odvážim vysloviť ich nahlas: Dokáže si pani Kozová, rodená Mrožová, napraviť svoju reputáciu a stane sa obetavou matkou? Alebo sa jej žiarlivosť naplno prejaví a začne kradnúť potomkovi cukríky z Mikulášskeho balíčka?…

Read More »
Jaroslav Rudiš Konec punku v Helsinkách

Jaroslav Rudiš – Hezký lidi manifest


Z románu Konec punku v Helsinkách … nechceš bejt jako oni, protože to by ses jednou ráno sjela v zrcadle a musela by ses na fleku poblít, nechceš chodit do jejich skleněnejch kanceláří, nechceš nosit vyfikaný kostýmky, nechceš volit jejich kámoše vylízaný politiky, co dřív možná byli taky punk a vzdor, ale teď sou sami pro sebe a všichni proti…

Read More »
O reči, kráľová reč

O reči a bezmocnosti. Nielen kráľovej


Zvoní. Do našej triedy vzápätí vchádza súdružka H. Sadá si, zapisuje čosi do triednej knihy. Otvára svoj učiteľský zápisník a asi minútu, ktorá sa mne javí ako hodina, v ňom mlčky sadisticky listuje. Srdce mi bije priam nadzvukovou rýchlosťou, skutočne si ho cítim až v krku, pot mi steká po chrbte, vsakuje mi do nohavičiek. Padne moje meno. Vstávam. Ani…

Read More »

Ako sa skáče cez švihadlo – 5. časť


To druhé pohlavie vníma človek už od detstva. Skúšajúci z Biológie človeka chcel, aby sme vedeli, že v troch rokoch sa deti začínajú kolektívne hrať a vnímať druhé pohlavie, ku ktorému majú zo začiatku zväčša negatívne pocity. Aký vzťah som mala k chlapcom v troch rokoch si skutočne nepamätám. Ale pamätám si, že Maťa sme v škôlke všetky naháňali lebo…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť