Monthly Archives : október 2013

Útěcha z filozofie – manuál pre život (aj vo virtuálnom svete)


Počas vysokoškolského štúdia som absolvoval dva semestre latinčiny. Pamätám si z nej pramálo, snáď len časovanie slovesa „cantare“. Pre potreby premostenia v tomto texte to však vlastne vôbec nie je podstatné. Dôležitejšie je totižto poznamenať, že tento bývalý jazyk vzdelancov sa nás snažil naučiť univerzitný profesor s tzv. klasickým vzdelaním. Často lamentoval nad našou mladou generáciou, ktorá už na gymnáziách k latinčine ani nepričuchla…

Read More »

Skoro vždy presne naopak


Známy kritik vychválil knihu, ktorá vyhrala literárnu súťaž. Kúpila som ju, prečítala a bola som prekvapená veľkosťou svojho sklamania. Známy kritik tiež napísal, že autor je veľmi dobrý človek, znalý problematiky, o ktorej píše. Aj ja som pravdepodobne slušný človek a z danej problematiky som písala diplomovú prácu. To ma však nekvalifikuje k napísaniu dobrej knihy. Kvalifikuje len talent. Wagner bol mizerný chlap, ale písal…

Read More »

Očarené duše


Obidvaja sedeli na lavičke v malom parku oproti multifunkčnej budove Junior. Vedľa seba, pri nohách, mali položené preplnené igelitky, plné všakovakých rároh a špinavého oblečenia do zimnejšieho počasia, hoci vonku bolo nad 35°C v tieni. Dvaja chlapi mali napriek tomu na sebe aj dlhé, umastené košele, rozgajdané, visiace nad pásom ponad opasok džínsov. Jeden zelenkastú a druhý zľahka zafarbenú do modra. Keby nebol…

Read More »

Smutnokrásny príbeh o túžbe, predurčenosti a detskej duši (v nás)


Bola raz jedna skupina, v ktorej sa ľudia chceli naučiť empatii. Bola raz aj jedna žena – krásna, sebavedomá, úspešná, odmeraná – akurát natoľko, aby ju nemali radi – ani v tej skupine. A jedného dňa sa stala obeťou týchto porozumenia-iným-a-sebe-chtivých ľudí. Hovorili jej, že v nej vidia veľa hnevu a ona pritakala – rozprávala o tom, čo všetko ju hnevá a prečo, vraštiac pritom čelo a…

Read More »

Adriana Macháčová: Striptíz duší


Pri pravidelných návštevách nemeckých kníhkupectiev málokedy vynechám tematické stolíky s Frauenromanen a vreckovými vydaniami bestsellerov. Mám slabosť na ženský román, lebo je spoľahlivým barometrom, čím žije pre mužov neraz tajuplný svet žien. Je potešujúce, že aj slovenský čitateľ dostáva podobné knižky v edícií Príbehy z kabelky z produkcie vydavateľstva Ikar. Je jedno či žijete na opustenom ostrove alebo v slovenskom…

Read More »

Po apokalypse (mať či byť?)


Druhá svetová vojna a nehumánne správanie sa človeka k človeku boli hnacími impulzmi pre vznik postmodernej filozofie. Svetlo sveta tak uzrel aj existencializmus. Sloboda a osobné rozhodnutia človeka sa stali jednými z hlavných otázok filozofických koncepcií 20. storočia. Podľa existencialistov sa tieto hlavné prejavy bytia preukazovali vo svojej najčistejšej forme v hraničných situáciách, medzi životom a zánikom. Tento charakteristický rys existencializmu je prítomný aj v príbehoch hlavných…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť