Monthly Archives : november 2013

Audur Ava Ólafsdóttir: Ratolesť alebo o koreňoch a výhonkoch


Island je pre mňa ako Stredoeurópana taká chladná exotika, no stále znova a znova zisťujem, že má mnoho talentov. Pri mnohých islandských menách však jeden nikdy nevie, aké nadanie sa za nimi skrýva. Keby sa ma napríklad niekto opýtal, či poznám slávnu pani Guðmundsdóttir, asi ťažko by som si ju len tak z fleku spojil s Björk. V posledných rokoch sa objavujú stále nové…

Read More »

John Irving: V jednej osobe

By

Život je niekedy pekný srandista. Za to, že je v mojom spisovateľskom top liste i John Irving, môže vlastne Mestečko Pleasantville. Vravíte, že tento rozkošný film predsa nenapísal žiadny Irving? Ja viem, že nie – hral v ňom ale Tobey Maguire, toho zase obsadili do sfilmovaných Zásad muštárne – a sme v cieli.  Ale ktovie, možno by sa ku mne…

Read More »
Dominik Tatarka

50 odtieňov Tatarkovej erotiky


Pri Dominikovi Tatarkovi mi zo školy utkvelo toto: Prútené kreslá, Rozhovory bez konca, Panna zázračnica, Farská republika a tiež pojem „písačky“, o ktorom som si dovtedy myslela, že mám naň monopol. Moje prvé stretnutie s Bartolomejom Slzičkom, Tatarkovým autobiografickým hrdinom sa odohralo v Prútených kreslách a nespomínam naň zle. Po rokoch sa s ním opäť stretávam v Písačkách pre milovanú Lutéciu. V knižke ilustrovanej imaginatívnymi…

Read More »

Mŕtvy(i) na Pekelnom vrchu


Mŕtvy na Pekelnom vrchu sa precíznym zasadením do historického stredovekého slovenského (hornouhorského) prostredia, môže už teraz zaradiť medzi diela slovenskej historicko-dobrodružnej románopiseckej tvorby. Hoci po prekvapivom Červenákovom vybočení z vychodených koľají žánru fantasy k detektívke, bol autor porovnávaný s najúspešnejším a možno aj jediným autorom slovenskej detektívky Dominikom Dánom, Červenákova novožánrová prvotina predsa len nie je klasická detektívka. Svojím historickým pozadím je oveľa bližšia…

Read More »

Som


Som magické číslo Pythagorovo; Som rieka, do ktorej nevstúpiš; Som vietor, proti ktorému kráčaš; Som chladná voda, keď deň je horúci; Som kamienok, čo ťa tlačí; Som pieseň letiaca nad lúkami; Som smútok milenca za milou; Som látka, z ktorej sú sny; Som otáznik i výkričník; Som veštiareň, čo neveští; Som priateľstvo nikým nechcené; Som ten, čo nedobyl Mount Everest.…

Read More »

Paperbackové (S)pamäti


Michalovi Hvoreckému rozumiem dokonale. Je to totižto môj rovesník, takže na všetky zmeny a transformačné procesy slovenskej súčasnosti sme nazerali očami rovnako mladých, respektíve rovnako starých chlapcov alebo mužov. Odlišuje nás však sčasti rôzne materské prostredie a vplyvy. To jeho bolo, a aj stále je predsa len viac intelektuálnejšie, čo Hvoreckého predurčilo, aby sa sám stal mladým slovenským intelektuálom. O rôznych myšlienkových vplyvoch a osobách,…

Read More »

Sladkobôľna chuť citrónového koláča


Predstavte, že prídete na návštevu k tete Kláre a tá vám ponúkne bábovku, vlastnoručne upečenú. Zahryznete a okamžite k svojej smole zistíte, že teta vás považuje za protivnú kozu, ale keďže je zo starej školy, donúti sa napriek averzii, ktorú cíti, upiecť koláč. Tiež zistíte, že vajcia pochádzajú z poľskej farmy, kde sliepky žijú biedny život trestancov, maslo je zo zadlženého slovenského družstva a vyrábali ho…

Read More »

Ian McEwan: Operácia Medový motúz

By

Málokedy dôverujem knihám, ktoré napísal muž. Vidíte, aká som nepozorná? Takmer by som si znepriatelila všetkých tých skvelých, čítavých a vtipných pánov spisovateľov – ak by tu zablúdili – len preto, že mám schopnosť nedokončiť nahryznuté. Veta mala správne znieť: Málokedy dôverujem knihám, ktoré napísal muž tváriac sa, že je ženou. O to viac, ak je príbeh postavený na rozprávaní…

Read More »

Na Hlbokomorské rozprávky


Dobré detské knižky sú také, na ktoré sa večer teší aj dospelý, napísala som si nedávno do statusu a nemálo ľudí s tým súhlasilo. Hlbokomorské rozprávky sú práve z tohto rodu. Je to knižka pre deti, ktoré: 1. obľubujú encyklopédie 2. majú radi dlhé príbehy na čítanie pred spaním (nie populárne minútové rozprávky) 3. nemajú problém porozumieť súvetiam a nevyžadujú maznavý jazyk…

Read More »

V Stratenom meste Z sa čitateľ stratí rád


Ak ste v detstve siahali po cestopisoch, sledujúc napríklad putovania Zikmunda a Hanzelku, ak ste dychtivo čítali rozprávania o prírodných kmeňoch a kanibaloch, ak ste sa prostredníctvom dobrodružných románov prenášali do tmavých pralesov Amazónie, ak ste snívali o objavoch starodávnych miest a stratených civilizácií, ak ste schopní opakovane pozerať filmy s Indiana Jonesom a bez štipky nudy si ich dokonca naordinovať aj dvakrát do roka, tak…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť