Monthly Archives : január 2020

Hamid

Mohsin Hamid: Exit západ


V roku 2018 priniesol IKAR v edícii ODEON román so zvláštnym no úplne výstižným názvom Exit Západ vo výbornom preklade Jozefa Kota. Anotácia ma najprv neupútala, pretože som nemala chuť čítať o občianskej vojne, prestrelkách a bombových útokoch. Možno preto tak dlho unikal mojej pozornosti. Ach, ako veľmi som sa mýlila! Nezabudnuteľný, vysoko aktuálny, ale zároveň nadčasový príbeh je predovšetkým o láske, odvahe a oddanosti. Ocitneme…

Read More »
Antonio Tabucchi Requiem

Antonio Tabucchi: Requiem


Antonio Tabucchi pochádzal z talianskeho mesta Pisa. Pôsobil ako spisovateľ, literárny kritik, prekladateľ a učiteľ portugalskej literatúry na Sienskej univerzite. Jeho vrúcny vzťah k portugalčine a k Portugalsku sa zrodil vďaka portugalskému spisovateľovi Fernandovi Pessoovi. Neskôr sa stal najväčším odborníkom na jeho tvorbu. Všetky svoje diela písal po taliansky, no knihu Requiem ako jedinú napísal v portugalčine. Román v ktorom…

Read More »
Salvador Dalí

Salvador Dalí: Tajný život Salvadora Dalího


Salvador Dalí nikdy nepochyboval o svojej genialite a vo svojom živote robil všetko pre to, aby ju denno-denne vystavoval na obdiv. Tvrdí, že sa o nej úplne presvedčil, keď mal dvadsaťdeväť rokov a odvtedy sa mu zakoreňovala v mysli čoraz nástojčivejšie. Na svoju počesť si ako tridsaťsedemročný napísal vlastný životopis s názvom Tajný život Salvadora Dalího. Tento úprimný, vášnivý a svojrázny monument je prešpikovaný nespočetnými tajomstvami z jeho…

Read More »
Elfriede Jelinek Pianistka

Elfriede Jelinek: Pianistka


Elfriede Jelinek je autorka, ktorú jedni nenávidia a iní zas vynášajú do nebies. V roku 2004 sa stala laureátkou Nobelovej ceny za literatúru. Autorka vo svojich dielach provokuje, píše o náročných témach, nešetrí nič a nikoho. O tom svedčí aj jej román Pianistka, ktorý v sebe nesie prvky autobiografie. Jelinek v ňom zobrazuje samu seba, resp. čo by sa s…

Read More »
zúfalé postavy

Paula Fox: Zúfalé postavy


Paula Fox bola pre mňa doteraz úplne neznámou spisovateľkou. Dočítala som sa, že mala veľmi ťažké detstvo aj dospievanie. Rodičia ju dali na výchovu k babičke, s ktorou sa neustále sťahovala z miesta na miesto. V devätnástich otehotnela. Keďže sama bola opusteným dieťaťom, nemala žiaden rodičovský a výchovný vzor, bála sa, že nebude dobrou matkou a dcéru Lindu dala na adopciu. Jej život sa po štúdiu…

Read More »
Nom Michela Murgia Accabadora

Michela Murgia: Accabadora


Michela Murgia pochádza zo Sardínie. V románe Accabadora, za ktorý získala viacero významných literárnych cien, vrátane prestížnej Premio Campiello, citlivo odhaľuje tajomnú stránku prastarej sardínskej kultúry. Román vyšiel vo vydavateľstve Slovart (2014) v preklade Miroslavy Vallovej. Nenápadná útla kniha s tajomným názvom si ma celkom podmanila. Mladá talianska autorka v nej otvára trinástu komnatu s vážnou témou. Tou je eutanázia. Slovo „accabadora“ vychádza zo…

Read More »
Timur Vermes Hladní a sýti

Timur Vermes: Hladní a sýti


Timur Vermes vstúpil do môjho čitateľského neba debutovým románom A je tu zas, ktorý sa stal svetovým bestsellerom. Ožíva v ňom Adolf Hitler a vstupuje do aktuálneho politického a televízneho diania v Nemecku. Keďže som bola z jeho prvotiny viac ako nadšená, siahla som aj po novinke Hladní a sýti, opäť z vydavateľstva Zelený Kocúr, tentokrát vo výbornom preklade slovenskej spisovateľky Svetlany Žuchovej. Autor tento raz…

Read More »
náhodné úvahy

Elena Ferrante: Náhodné úvahy


Elena Ferrante je jednou z najpresvedčivejších, najvnímavejších a najštýlovejších autoriek. Na svojom konte má viacero románov: Zraňujúca láska, Dni odpustenia a Neapolská sága (Geniálna priateľka, Príbeh nového priezviska, Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú a Príbeh stratenej dcéry). Pre deti napísala knihu Pláž v noci, ktorá tematicky dopĺňa román Temná dcéra. Svoje spisovateľské schopnosti priblížila čitateľom aj v zbierke listov, rozhovorov a krátkych textov…

Read More »
Jesmyn

Jesmyn Ward: Spev duchov


Rád si myslím, že viem, aká je smrť. Rád si myslím, že je to niečo, čomu sa môžem pozrieť do očí. Váhala som dlho nad touto knihou, chodila som okolo nej ako okolo horúcej kaše. Bála som sa vypočuť si pieseň duchov. Teraz som na jednej strane rada, že som konečne neodolala a na druhej strane som smutná, lebo som ju…

Read More »
Cognetti

Paolo Cognetti Niekedy netreba zdolať vrchol


Paolo Cognetti patrí medzi kritikou najlepšie hodnotených a čitateľsky najobľúbenejších súčasných talianskych spisovateľov. Za román Osem hôr (IKAR 2017) získal najvýznamnejšiu taliansku literárnu cenu Premio Strega. Vydavateľstvo Ikar v edícii ODEON prináša slovenským čitateľom jeho najnovší román v preklade Stanislava Vallu. Zložiť tábor každý deň je zákonom karavány, no na to, aby človek pochopil, mal by sa zastaviť, zostať chvíľu na mieste. Neviem,…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť