Monthly Archives : január 2021

V korunách stromov

Richard Powers V korunách stromov


„Najúžasnejšie výsledky štyroch miliárd rokov života potrebujú pomoc.“ Ešte som nečítala žiadny román, ktorý by tak pútavo opísal boj o záchranu lesov ako táto óda na prírodu a zároveň dielo plné aktivizmu a protestu. Dvanásta kniha uznávaného spisovateľa Richarda Powersa V korunách stromov, ocenená Pulitzerovou cenou upozorňuje na fakt, že stromy a lesy na planéte miznú obrovskou rýchlosťou a naznačuje, že ľudstvo by malo…

Read More »
Eduard Bass Lidé z maringotek

Eduard Bass Lidé z maringotek


Český spisovateľ, novinár, fejtonista, herec, recitátor a textár Eduard Bass napísal mnoho literárnych diel. Najznámejšie z nich – Cirkus Humberto azda nikomu netreba predstavovať. „Bystrý jeden posuzovatel poznamenal o Cirkuse Humberto, že při jeho tesání lítaly asi třísky na všechny strany a že by se v nich asi jěště našel všelijaký dobrý materiál,“ píše autor v predslove knihy Lidé z maringotek a ďalej vysvetľuje, že to bolo naozaj…

Read More »
Neil Gaiman Terry Pratchett Dobré znamenia

Neil Gaiman Terry Pratchett Dobré znamenia


Ešte v minulom storočí sa dvaja autori Neil Gaiman a Terry Pratchett dohodli, že spolu skúsia stvoriť nejaký príbeh. Napísali a vydali Dobré znamenia, rozdelili si prachy a zaprisahali sa, že už nikdy nič také nezopakujú. Bola to vraj robota na jedno leto. V tej dobe ani len netušili, že román získa takú obrovskú slávu. Od prvého publikovania v roku 1990 uplynulo vyše tridsať rokov a jedna…

Read More »
Stuart Turton Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej

Stuart Turton Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej


Po prečítaní anotácie ku knihe Stuarta Turtona Sedem smrtí Evelyn Hardcastlovej, som vedela, že si ju nenechám ujsť. Neodradili ma ani rozpačité recenzie niektorých nespokojných čitateľov. Zavetrila som niečo neošúchané a nebanujem čas strávený pri knihe. Výborný námet, krimi zápletka, temná atmosféra, nesympatické, resp. nie úplne pozitívne postavy, dynamický dej a čo–to nedopovedané (pre ešte väčší rozlet čitateľovej fantázie) robia z príbehu Evelyn…

Read More »
Leonard Mlodinow

Leonard Mlodinow: Nesentimentálny príbeh mimoriadneho priateľstva


Keď sa povie meno Stephen Hawking, každému sa v mysli vynorí tvár človeka, ktorý rozvíril stojaté vody fyziky. O jednom z najvýznamnejších mysliteľov našich čias vyšlo viacero publikácií, ešte väčšie množstvo článkov, ba dokonca bol nakrútený životopisný film Teória všetkého. Lenže kniha Leonarda Mlodinowa je iná. Oslavuje nielen výnimočnú myseľ ale aj ducha génia, do ktorého sa vo veku dvadsaťjeden rokov zahryzla zákerná…

Read More »
Machado de Assis: 8 x Machado de Assis

Machado de Assis: Ľudská komédia je všade rovnaká


Joaquim Maria Machado de Assis je považovaný za jedného z najvýznamnejších spisovateľov všetkých čias a za zakladateľa modernej brazílskej literatúry. Pre mnohých literátov a kritikov je ďalším Kafkom, Sternom, Dickensom, Gogoľom, Borgesom, Calvinom či Čechovom. Jeho tvorba narúša dobové literárne smery a vytvára nový, revolučný a originálny druh textu, ktorý dovtedy vo svetovej literatúre neexistoval, presahuje hranice jazykov, štátov i storočí a dodnes prekvapuje a ovplyvňuje…

Read More »
Rachel Kushnerová Klub Mars

Dva doživotné tresty za vraždu stalkera


Dvojnásobná finalistka ceny National Book Award Rachel Kushnerová má za sebou ešte len tri romány a už sa stala jednou z najvýznamnejších prozaičiek súčasnosti. Románom Klub Mars zožala úspech nielen v Amerike, ale aj v Európe (užší výber Man Booker, víťazstvo v Prix Médicis Étranger). Slovami chvály na jej najnovší román nešetrili Margaret Atwoodová ani Stephen King. Autorkin pôsobivý štýl…

Read More »
Vojtěch Matocha Prašina

Vojtěch Matocha Prašina


V roku 2018 rozbúrila literárnu hladinu u českých susedov kniha pre mládež s názvom Prašina, ktorá zožala veľký úspech a autorovi priniesla viacero nominácií a ocenení. Odvtedy napísal ďalšie dva diely. Prvé dve časti publikovalo vydavateľstvo Artforum v preklade Marty Blaškovej Maňákovej a čoskoro sa môžeme tešiť na posledný. Hoci je séria primárne určená mladším čitateľom, určite zaujme aj dospelého.…

Read More »
Patrik Ness Noc žeriava

Patrik Ness Noc žeriava


Patrik Ness je celosvetovo uznávaný a oceňovaný spisovateľ. Píše najmä pre deti a tínedžerov, no jeho knihy si vychutnajú aj skôr narodení čitatelia. Napísal taktiež dva romány určené dospelým a jedným z nich je Noc žeriava. Ness si získal moje srdce YA knihou Sedem minút po polnoci. Nie je úplne jeho dielom. Po smrti spisovateľky Siobhan Dowd bol oslovený, či…

Read More »
Alejo Carpenter Kráľovstvo z tohto sveta

 Alejo Carpenter Kráľovstvo z tohto sveta


Alejo Carpentier bol kubánsky prozaik, básnik, esejista a novinár. Príbehy jeho románov sa odohrávajú v krajinách Latinskej Ameriky. V roku 1943 navštívil Haiti, kde sa zúčastňoval obradov woodoo. Táto skutočnosť veľmi ovplyvnila jeho tvorbu. Kritici ho považujú za zakladateľa magického realizmu, a stal sa inšpiráciou aj pre velikána Gabriela Garcíu Márqueza. Vo svojich románoch zachytáva „zázračné reálno“, čo je teória,…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť