Monthly Archives : marec 2021

Amos Oz mezi svými

Amos Oz Mezi svými


Izraelský spisovateľ Amos Oz je jednou z mojich srdcových záležitostí. Hoci bol neraz označený za horúceho kandidáta na Nobelovu cenu, nikdy ju nezískal a žiaľ, už ani nezíska, nakoľko v roku 2018 zomrel. Je však nositeľom mnohých iných cien: Izraelská cena za literatúru, španielska Cena princa Astúrskeho, Mierová cena nemeckých kníhkupcov, francúzska cena Prix Femina, talianska Cena Prima Leviho aj…

Read More »
Torgny Lindgren Čmelí med

Torgny Lindgren Čmelí med


Nenávidieť si vlastného brata, veď je to ako bratovražda! Nenávisť je veľmi silná emócia. Niekedy môže mať takú silu, že dokáže udržať pri živote aj človeka, ktorý má roky smrť na jazyku. V príbehu švédskeho spisovateľa Torgnyho Lindgrena, ovenčeného množstvom literárnych cien, sa o tom presvedčíme. Iba že by to nebola nenávisť, ale láska. Bratská láska, ktorá sa zmenila na niečo iné,…

Read More »
Nazanine Hozar Aria

Nazanine Hozar Aria


Nazanine Hozar sa narodila v iránskom Teheráne, lenže už v útlom veku sa s rodičmi z krajiny vysťahovala a teraz žije v Britskej Kolumbii v Kanade. Aria je jej debutovým románom a vyslúžila si ním chválu od Margaret Atwood či Johna Irvinga. Slovenským čitateľom ju prináša vydavateľstvo Lindeni v preklade Milana Kopeckého. Na svoje si prídu čitatelia, ktorí chcú bližšie spoznať krátky úsek v dejinách Iránu, ale aj tí, čo…

Read More »
Jacky Durand

Trpko-sladký portrét synovskej lásky na pozadí kuchárskeho umenia


Jacky Durand je gastronomický novinár, ktorého kulinárske stĺpčeky tešia tisíce čitateľov časopisu Libération a France-Culture. Prináša informácie o gastronomických pokladoch francúzskej kuchyne a upozorňuje na staré rodinné recepty a zvyky Francúzov. Lásku k jedlu a kuchárskemu umeniu zúročil v knihe Stratený receptár a láska, ktorá neumrela. Citlivé zobrazenie vzťahu medzi otcom a synom, v ktorom autor doslova útočí na chuťové…

Read More »
Olga Grjasnowa Právna nejasn

Moderní nomádi s turbulentnými rodinnými históriami


Olga Grjasnowa sa narodila v Baku v Azerbajdžane v rusko-židovskej rodine. V roku 1996 sa ako mnoho ruských židov na základe dohody o presídlení predkov presťahovala s rodičmi do Nemecka. Jej literárny debut Rus je ten, ktorý miluje brezy (Premedia, 2014) získal veľa ocenení a stal sa bestsellerom. Právna nejasnosť jedného manželstva je druhým románom mladej spisovateľky a po divadelnej…

Read More »
Elizabeth Strout Znova Olive

Elizabeth Strout Znova Olive


V roku 2008 uzrela svetlo literárneho sveta svojrázna Olive Kitteridgeová a Elizabeth Strout za zbierku poviedok nesúcu meno hlavnej hrdinky získala Pulitzerovu cenu. Vydavateľstvo Inaque publikovalo aj pokračovanie príbehov pod názvom Znova Olive v preklade Kamily Laudovej. Komu postava dôchodkyne prirástla k srdcu, si novinku určite nenechá ujsť. Kto je vlastne Olive? Nuž, milovať celým srdcom ju zrejme nebudete, no v príbehoch nastávajú aj chvíle,…

Read More »
Vasa

Vasa – loď, ktorú potopila pýcha – Sem sa chcem vrátiť


V prvej polovici 17. storočia sa Európa zmietala v ničivom  vojenskom konflikte, kde proti sebe stáli armády bojovníkov formálne rozdelených na katolíkov a  protestantov. V skutočnosti išlo v Tridsaťročnej vojne (ako sa na základe dĺžky trvania v rokoch 1618-1648 zapísala do dejín) o prerozdelenie moci. Švédsko sa do bojov intenzívne zapojilo a kráľ Gustav Adolf II. dal v rámci toho…

Read More »
Zuzana Široká

Zuzana Široká Černicové dievčatá


Predstavte si vysoký múr s nepriehľadnou drevenou bránou. Nič nevidíte, len tušíte alebo si túžobne želáte, že po stlačení kľučky sa ocitnete na mieste, ktoré vám vyrazí dych. V príbehu Zuzany Širokej sa takýto sen plní. Ale pekne po poriadku. Knihu Černicové dievčatá publikovalo vydavateľstvo Ikar. Odelo ju do krásnej obálky a motív by som si pokojne vedela predstaviť na…

Read More »
Ian McEwan Šváb

Ian McEwan Šváb


Vydavateľstvo Slovart publikovalo koncom minulého roka McEwanov román Stroje ako ja a krátko na to slovenským čitateľom prináša aj ďalšiu novinku Šváb v preklade Otta Havrilu. Jedná sa o vtipnú obdobu jednej politickej frašky. Priznávam, sledovanie politiky nepatrí medzi moje koníčky, snažím sa byť v obraze, ale nejako extra sa do hĺbky neponáram. Šváby milujú tmu a špinu, resp. bordel, kam oko dovidí. No a kto…

Read More »
Lev Nikolajevič Tolstoj Kreutzerova sonáta

Lev Nikolajevič Tolstoj Kreutzerova sonáta


Vo výbornom románe izraelského autora Saida Kašuu Iný človek (ktorý veľmi odporúčam) zohrala dôležitú úlohu kniha Kreutzerova sonáta. Rozhodla som sa, že si ju prečítam. Vážené dámy a vážení páni, tak to bolo niečo! Už počas čítania ma prepadla túžba na chvíľu vstúpiť do doby vydania tejto novely. To musela byť udalosť! A veru aj bola. Dočítala som sa, že okamžite po…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť