Monthly Archives : november 2022

Dalton Trumbo

Dalton Trumbo Johnnymu dali pušku


Johnnymu dali pušku a Dalton Trumbo dal hlas tomu, ktorý oň prišiel. Aby som bola presná, prostredníctvom svojho hrdinu dáva hlas všetkým, ktorí ho vo vojnách stratili. V hrôzostrašnom protivojnovom manifeste sa sústreďuje na tragický osud mladučkého vojaka Joa Bonhama, ktorý v prvej svetovej vojne po výbuchu delostreleckého granátu oslepol, ohluchol, prišiel o ruky, nohy a celú tvár. Prebral sa na nemocničnom lôžku, nevie ani…

Read More »
Beblavá Korene

Emília Sičáková Beblavá Korene


Paul Gauguin napísal na svoj najslávnejší obraz tri otázky, na ktoré by si mal človek odpovedať.  Odkiaľ prichádzame? Kto sme?  Kam kráčame?  Tieto platia bez ohľadu na to, či ich rozšírime na existenciu ľudstva ako takého alebo len na život jedinca a jeho koreňov. A práve na tie sa zamerala vo svojich poviedkach Emília Sičáková Beblavá. Hoci sa narodila na…

Read More »
Dušan Taragel

Dušan Taragel Mafiánske balady


Keď Taragel s Danglárom spoja sily, nemôže vzniknúť nič iné ako štyristopäťdesiatpäť strán napínavého, štylisticky perfektne napísaného textu doplneného o dokonalé ilustrácie. Okrem štylistiky určite oceníte čierny humor a cynizmus. Kníh o mafii už bolo napísaných habadej, no Mafiánske balady sú iná káva. Dušan Taragel pôvodne zamýšľal nazvať svoju knihu Slovenské balady, lenže to by bol čitateľ očakávajúci folklórom prešpikované texty asi…

Read More »
Joyce Carol Oatesová Blondínka

Blondínka. Životopis filmovej legendy Marilyn Monroe


Beletrizovaný životopis o žene, ktorá očarila milióny ľudí na celom svete. Femme fatale, hviezda filmového plátna, legenda – Marilyn Monroe. Oceňovaná autorka Joyce Carol Oatsová napísala síce 700-stranový román, no ako sama vraví, vôbec tam nie je všetko. „Je výrazne kondenzovaný… namiesto početných milencov, zdravotných kríz, potratov, pokusov o samovraždu a filmových rolí, kniha opisuje iba vybraný, symbolicky nízky počet,“ dodáva…

Read More »
Lola Shoneyin Tajný život štyroch manželiek

Lola Shoneyin Tajný život štyroch manželiek


Baba Segi žije v polygamnom manželstve s tromi manželkami a kŕdľom detí. Je pyšný na svoju mužnosť, hovie si v starostlivosti troch žien, ktoré sa jedna pred druhou predbiehajú, ako mu ulahodiť (alebo sa aspoň tak tvária). Jeho patriarchálny svet je narušený v okamihu, keď si domov dovedie štvrtú manželku, vysokoškolsky vzdelanú Bolanle. Okamžite je pologramotnými ženami znenávidená a cítia…

Read More »
Vaclav Neuer Medzi nebom a zemou

Dávne tajomstvo a mŕtvola ukrytá v cudzom hrobe!


Medzi nebom a zemou z vydavateľstva Ikar je perfektná slovenská detektívka, rozhodne z tých vydarenejších od Václava Neuera. Hoci do nej primiešal trošku duchariny, vôbec to neprekážalo. Aj s takými vecami sa vyšetrovatelia stretávajú. Neuer to zakomponoval s prehľadom, citlivo, ani za ani proti. Napokon, tak to aj vraví Ledecký: „Ľudská myseľ je oveľa zložitejšia než si všetci myslíme, alebo si sme ochotní pripustiť. Nikdy…

Read More »
Avni Doshi Spálený cukor

Avni Doshi Spálený cukor


Ako sa v dospelosti postarať o matku, ktorá vás v detstve nazývala malou tučnou kravou, ktorej ste boli len na oštaru, bila vás a v období dospievania vás brala viac ako konkurenciu než dieťa, ktoré by mala ochraňovať? „…s istotou vyhlasovala, že v štyridsiatke budem škaredšia než ona.“ Pred touto dilemou stojí Antara, dnes už dospelá žena, ktorej matka trpí stareckou…

Read More »
Tahar Med a blen

Cnosť marockých rodín tkvie v panenstve dcér


Med a blen je román o marockej spoločnosti, jej náboženských excesoch, mizogýnii a korupcii, ale najmä o rodine zasiahnutej tragickou samovraždou dcéry, ktorá sa stala obeťou pedofilného násilníka. Tahar Ben Jelloun je hlasom obetí zničených sexuálnym útokom a mlčaním spoločnosti. Dielo je inšpirované skutočnými udalosťami. Manželstvo Murada a Maliky bolo dohodnuté podľa zaužívaných tradícií. Spočiatku všetko fungovalo, Murad sa stal zamestnancom verejnej správy, ako jediný…

Read More »
Douglas Stuart Shuggie Bain

Shuggie Bain: Sociálna dráma, v ktorej sa zlé mení na ešte horšie


Robotnícka trieda, Glasgow, komplikované 80. roky, nezamestnanosť, chudoba, zúfalstvo a alkohol. Alkohol, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou každodenného života rodiny malého chlapca Shuggieho Baina v rovnomennom románe, v ktorom sa autor vracia do spomienok na vlastné neľahké detstvo. Douglas Stuart je autorom debutu, ktorý si čitateľ zapamätá vďaka jeho mučivej a ohromujúcej realite. O to väčšiu silu text nadobúda, keď si uvedomíme, že…

Read More »
Delphine de Vigan

Delphine de Vigan Slová vďaky


Niekedy človek až neskôr objaví autorku, ktorú už väčšina čitateľov pozná. Ja som sa len nedávno zoznámila s Delphine de Vigan a som do nej. Začala som Spojeniami, ktoré ma dostali, pokračovala intímnou spoveďou Noc nič nezadrží a konečne som si prečítala Slová vďaky. Zase raz musím napísať, že som do príbehu vstúpila hneď od začiatku a vynorila sa z…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť