Pericoloso Sporghersi – Forrest Gump renesancie

Pericoloso SporghersiForestom Gumpom renesancie by sme bez okolkov mohli nazvať Pericolosa Sporghersiho. Dokonca by sme v jeho prípade mohli podobne ako Voltaire o Bohu vyhlásiť, že keby Pericoloso Sporghersi neexistoval, tak by sme si ho museli vymyslieť. Tento syn benátskeho hrobára a nepochopený a neznámy renesančný človek – umelec, maliar, je však skutočný ako fakt, že sa Pavol Hrušovský nestane slovenským prezidentom. Kým však na prešľapy slovenskej pravice, a to nielen v aktuálnej prezidentskej kampani pravdepodobne dlho nezabudneme, na Pericolosa Sporghesiho sa žiaľ zabudlo už dávno.

Donedávna sa zmienka o ňom objavovala len v podobe dobre známeho nápisu vo vlakoch, varujúcim pred vypadnutím z okna, čo je však paradoxne jeden z najrukolapnejších dôkazov o jeho existencii, pretože je to paralela ako vyšitá. Tak ako sa pasažier vlaku po porušení tohto varovania stratí niekde medzi stanicami Budapest Keleti pályaudvar a Bucuresti Nord, presne tak Pericoloso Sporghesi navždy vypadol z dejín renesančného umenia. Našťastie však existujú ľudia, bádatelia, historici a kunsthistorici, ktorí nedopustia, aby sa zabúdalo na inšpiratívne historické osobnosti.

Takým znalcom je aj Remi Kloos, ktorý venoval niekoľko rokov života pátraniu po životných osudoch tohto umelca a mysliteľa. A hoci dokázal nájsť nespočetné množstvo jasných dôkazov o jeho umeleckej činnosti, napriek tomu nevie existenciu Pericolosa Sporghesiho dokázať. To je mimochodom snáď ešte väčšia senzácia, ako samotný život a umelecký a myšlienkový vplyv tejto renesančnej osobnosti.

Nebyť totižto Pericolosa Sporghesiho svetové maliarstvo by malo úplne inú podobu a mnohé dodnes obdivované renesančné umelecké diela by pravdepodobne ani nikdy nevznikli. Práve R. Kloosovi sa podarilo nájsť niekoľko spoločných priesečníkov so životnými osudmi mnohých renesančných velikánov. Svojou prácou dokázal, že Sporghersiho múdrosť, bystré myslenie, filozofický vklad a umelecká kreativita je citeľná v konkrétnych dielach Tiziana, Botticelliho, Da Vinciho alebo Dürera. A to nie je všetko. Nebyť Sporghersiho, neprejavili by naplno svoj talent ani Tintoretto, El Greco, Vasari, Arcimboldo, Veronese, Caravaggio a Rembrandt. Až taký bol totižto kultúrny zásahový kruh zabudnutého Benátčana.

Keby bádateľ v Sporghersiho biografii neponúkol množstvo rukolapných dôkazov aj v podobe obrazového materiálu, možno by mohli vzniknúť pochybnosti o jeho výskume a sám autor by mohol byť obvinený z mystifikácie. Ak by však aj pod váhou ponúknutých skutočností čitateľ naďalej pochyboval, tak je s určitosťou kultúrnym barbarom. A ak by nevidel v dôkazových obrazových reprodukciách aj typické črty, dokonca samotný pohľad Sporghersiho, tak je s určitosťou slepý a zaslúži si, aby si v kultúrnom dome v Horných Orešanoch kúpil dva čínske parné hrnce a termodeku z originálneho chemlónového ovčieho rúna.

Dielo Giuseppeho Arcimbolda „Knihovník“ je jedným z originálnych nápadov samotného Pericolosa Sporghersiho. Z obrazu je jasné, že Pericolosovi, ako modelovi, muselo byť počas „portrétovania“ mimoriadne horúco.

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť