Pia Juul – Vražda na Hallandovi

315_vrazda_hallanda_obalka_webVečer pozerala s partnerom televíznu detektívku. Ona pila kávu, on pivo. On sa potom rozhodol pre nočný spánok, ona pre písanie. On si pre svoju nečinnosť vybral spálňu, jej činnosť sa mala odohrávať v pracovni. Ona po dlhom čase našla v noci inšpiráciu, on skoro ráno stratil to najcennejšie, život. Hovorí sa, že najlepšie je zomrieť v spánku, bezbolestne a vo vlastnej posteli. To však nebol jeho prípad. Skonal neďaleko vlastného domu, zabitý strelnou zbraňou a bez rozlúčky.

Když se člověk rodí, udělají všichni krok vzad, když umírá, všichni se hrnou podívat. (Montaigne)

Pôvodne som bol presvedčený, že sa vrhám na ďalšiu severskú krimi. Ono to tak po prvých stranách aj vyzeralo. Teda všetko išlo presne podľa zaručeného scenára. Severská autorka, vražda v názve knihy, smrť už na úvodných stranách, tieň podozrenia padajúci na osobu s blízkym vzťahom k obeti, severský chlad a temnota blížiace sa k idylickým obydliam obyvateľov malého mestečka.

Obeťou je on, Halland. Prvou podozrivou je ona, Bess. Bess je spisovateľka v najlepších rokoch, ktorú život oberá o všetko. Už predtým ju kvôli závislosti od alkoholu opustil zákonitý manžel, tým sa pretrhli aj putá s dcérou, matkou a aj so starým otcom. Po tejto záhadnej vražde však zostala úplne sama. Možno však práve toto vždy chcela. Možno ani nikdy nemala ľudí v láske.

Tých možno a otáznikov je však v útlej knihe omnoho viac. Kto stojí za Hallandovou vraždou? Bola jeho smrť iba nešťastnou náhodou? Čo ak to bola samovražda? Toto sú otázky oficiálneho vyšetrovania, no Bess má v hlave iné otázniky. Bol Halland v partnerstve s ňou šťastný? Poznala Hallanda vôbec? Prečo neprežíva smútok tak, ako sa bežne po smrti blízkeho človeka očakáva? Prečo je aj k šokujúcim odhaleniam ľahostajná? A prečo sa po takej traumatickej udalosti zaoberá aj takýmito myšlienkami?

„Zamilovala jsem se do myšlenky že uškrcení je mazlivé, zatímco výstřel chladný. Chtěla jsem o tom napsat povídku, ale nenapsala; když přišlo na věc, mé nadšení z intimní vraždy (afekt/škrcení) oproti úkladnosti a odstupu (chlad/výstřel) mi nešlo na rozum. Vražda je vražda“.

Odpoveď je prostá. Toto nie je detektívka, hoci sa tak tvári. Dánsku autorku Piu Juul akoby smrť Hallanda ani nezaujímala. Nezameriava sa na obeť, ale na pozostalú. V jej hľadáčiku je práve preto Bess a jej vyrovnávanie sa so stratami. Zároveň jej venuje rolu rozprávačky a udeľuje jej právo klásť otázky. A Bess sa pýta veľa a hlavne samej seba. Mnohé otázky však ostatnú nezodpovedané presne tak, ako v skutočnom živote.

*****

Pia Juul (1962). Je autorkou ôsmich básnických a dvoch poviedkových zbierok. Okrem toho napísala dva nie veľmi rozsiahle romány. Jej texty dánska kritika hodnotí veľmi pozitívne. Získala niekoľko prestížnych ocenení, je členkou Dánskej akadémie (Det Danske Akademi) a od dánskeho štátu poberá doživotné umelecké štipendium.
DSC_0216

Pia Jull na Svete knihy v Prahe

Pia Juul: Vražda na Hallandovi, Vydavateľstvo: Kniha Zlín, 2014, Preklad: Helena Březinová

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť