To, čo o sebe ešte neviete, vie zaručene bulvár prvý

O pár dní si pripomenieme štvrťstoročie od prevratnej zmeny, ktorá verím, že navždy ukončila našu tienistú historickú kapitolu vyplnenú neslobodou. Novembrové udalosti v roku 1989 priniesli okrem politických zmien aj nové ekonomické slobody, medziiným aj právo podnikať. Tak, ako každý dynamický proces, aj nový svet slobodného obchodovania nás všeličím prekvapoval a udivoval. Celé deväťdesiate roky sme boli svedkami, ako sa všetko okolo nás mení, ako sa prehlbujú majetkové rozdiely, ako sa dobrý nápad mení na úspech, ale aj ako peniaze a bohatstvo ničia medziľudské vzťahy a životy.

Za tento relatívne krátky čas sme boli konfrontovaní s rôznorodými praktikami podnikania, pričom dnes nás už skutočne neprekvapuje, že podnikať sa dá vlastne s čímkoľvek. Hoci sa nám mnohé porevolučné javy nemuseli páčiť, prínosné je, že vlastné názory už viac ako dve desaťročia nemusíme skrývať. Súčasnosť dovoľuje realitu reflektovať rôznymi spôsobmi, literatúru nevynímajúc. Do sveta biznisu, obchodovania s informáciami a deformovaných ľudských vzťahov, nás prostredníctvom románu zo súčasnosti, s názvom Vieme prví, zasväcuje autorská dvojica Adriana Macháčová a Róbert Dyda.

Pre svoj príbeh, v podstate aj o partnerských vzťahoch, si zvolili svet tvrdého biznisu, v ktorom sa z bývalých priateľov stávajú nielen obchodní rivali, ale aj zákerní nepriatelia. Ich autorský príbeh zo súčasnosti niežeby nebol nikdy spracovaný, naopak, keby ho zasadili do akéhokoľvek minulého času, nestratil by na uveriteľnosti. Je to totižto rozprávanie o chamtivosti, závisti, intrigách a odvrátenej strane peňazí. Zo súčasnosťou ho však unikátne prepája sonda do špecifického obchodu s informáciami pochybných zdrojov, ktoré sa priživujú na popularite verejne známych osôb, zneužívaní a parazitovaní na ich životných problémoch, či vykonštruovaných pikantnostiach, ktoré skutočne nemajú nič so žurnalistikou.

Ak sa takéto zmanipulované a pokútne získané informácie využívajú ako zbraň proti obchodným rivalom, či úmyselné ničenie rodinných vzťahov záujmových osôb, tak je nutné na bulvár skutočne nazerať ako na hrozbu, ktorá zasahuje aj do najzákladnejších ľudských práv a slobôd. Román Vieme prví je zrkadlom práve do tohto pokriveného sveta, kde sa bulvár stáva patologickým symptómom doby, priživujúcom sa nielen na svojich obetiach, ale paradoxne aj na svojich spotrebiteľoch, dychtivo bažiacich po šokujúcich správach zo života iných.

Obludnosť tohto mediálneho segmentu vystihujú autormi výstižne opísané metódy, praktiky a aj samotná filozofia, ktorá je slovami románového šéfredaktora jedného z bulvárnych denníkov zhrnutá na viacerých miestach textu až mrazivo presne. To, čo mnohí vnímame ako nebezpečné klamstvo, bulvárni novinári nazývajú neškodným kladením otázok, to, čo je štandardne chápané ako právo na súkromie, je podľa ich pohľadu povinnosťou informovať. Ich záujmy sú však oveľa prozaickejšie, ide im o chladný kalkul a obchod s bulvárnymi bublinami.

„… sme tu hlavne preto, aby nás ľud kupoval. A to bude robiť len vtedy, keď mu prinesieme témy, pri ktorých zabudnú na všetko, počnúc tým, že žijú od výplaty k výplate, nezvládajú svoje decká, svoju nadváhu aj podváhu a ich milostný život nestojí za nič…“.

 

Adriana Macháčová, Róbert Dyda: Vieme prví (Ako funguje bulvár? Príbeh, ktorý sa môže stať aj vám!), Vydavateľstvo: Ikar, 2014

Save

Save

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť