Šialená hra

Sebastian Fitzek: Šialená hra

Obleč si lacnú teplákovú súpravu, nasaď si zanedbanú parochňu primitíva a správaj sa ako blázon – a hneď získaš všetko, čo chceš. Dokonca prístup do najúspešnejšieho rádia v Berlíne.

Na Slovensku zavládla „fitzekománia“ a fanúšikovia sú stále hladní po nových tituloch. Vydavateľstvo Tatran nenechalo priaznivcov Sebastiana Fitzeka v štichu. Šialená hra nemeckého kráľa psychotrilerov v preklade Lindy Magátovej je tu. Čitatelia sú zvyknutí, že keď chytia jeho knihu do ruky, nepustia ju nedočítanú. Nebude tomu inak ani tento raz. Ruská ruleta v rozhlasovom štúdiu môže spôsobiť, že zabudnete ísť aj vyvenčiť psa, rovnako ako autor. Pred každou ďalšou časťou knihy si totiž sadne do auta, vezme sučku Molly a odvezie sa k jazeru. Niekedy je taký zahĺbený do úvah o knihe, že krúži okolo a zabudne vypustiť psíka von.

Ale prečo za sebou zatvára tie ťažké dvere? V malom vysielacom štúdiu sa aj tak len horko-ťažko dalo dýchať. Ó, bože. Kitty si mimovoľne zakryla ústa rukou. Čo má za lubom? O desať sekúnd to zistila a začala vrieskať.

Kriminálna psychologička Ira Saminová sa starostlivo pripravila na samovraždu. Po smrti dcéry sa jej život zrútil, prepadla démonovi zvanému alkohol a už nevládze a nechce ďalej žiť. V obchode, kam si išla kúpiť posledný nápoj, ju zastihne správa, aby sa okamžite dostavila v úlohe vyjednávačky do rozhlasového štúdia, kde práve začala rukojemnícka dráma. Psychopat zajal niekoľko ľudí a rozohral šialenú hru v živom vysielaní. Každú hodinu telefonuje náhodným poslucháčom. Ak sa volaný ohlási správnym heslom, prepustí jedného rukojemníka, ak nie, zastrelí ho. V hre bude pokračovať dovtedy, kým mu neprivedú jeho, údajne mŕtvu, snúbenicu Leoni. Správe o smrti svojej lásky nikdy neuveril, pretože mu volala práve v okamihu, kedy mu policajt prišiel oznámiť, že sa stala obeťou smrteľnej nehody.

„Never im, čo ti povedia. Dobre? Nech je to hocičo. Musíš si…“ Zvyšok vety znovu zanikol v škrípavom zvuku rušeného signálu. Vtom sa celý vystrašený strhol, prudko sa otočil a pozrel na vchodové dvere.
„Leoni, si to ty?“

Ira Saminová sa púšťa do náročného vyjednávania. Nie je však jediná, kto dokáže preniknúť do mysle iného človeka. Sama je donútená odhaľovať svoje temné tajomstvá pred páchateľom v éteri rádia. Proti sebe totiž stoja dvaja skúsení psychológovia. Ovládajú všetky finty úspešnej komunikácie.

Fitzek istý čas pracoval ako programový riaditeľ a šéfredaktor v nemeckom rozhlase. Prostredie, v ktorom sa dej odohráva, teda dôverne pozná. Vieme, že v jeho knihách nie je nič také, ako sa na prvý pohľad zdá. Brnká na nervy s každou kapitolou. Zaviaže nám oči, nechá nás tápať v tme a potom šatku strhne. Už-už sme si istí, že poznáme vinníka aj motív. A čo urobí autor? Dokonalo zmätie zo stola každú našu domnienku a presvedčenie. To je celý on. Neustále zvádza čitateľov na falošnú stopu.

Odvíjajú sa pred nami v podstate dva príbehy. Prvým je rukojemnícka dráma a druhým tragický osobný príbeh Iry Saminovej. Až úplne na koniec sa dozvieme, čo presne sa stalo jej dcére a akým vnútorným peklom musela Ira prejsť. Ani jeden rodič by nemal prežiť svoje dieťa.

Vždy pripisujeme vinu druhým. Alebo obviňujeme z vlastnej životnej traumy okolnosti. V skutočnosti existuje len jeden jediný človek, ktorý nás môže zlikvidovať. Len jedna osoba má moc zničiť nás úplne, keď to pripustíme. A to sme my sami.

Keď sa Ira dozvie, že v blízkosti páchateľa sa nachádza jej srdcu blízka osoba, vyjednávanie začína mať osobný charakter. Siaha až na dno svojich síl, aby rozlúskla všetky otázky a nejasnosti týkajúce sa údajnej smrti Leoni a zachránila uväznených ľudí. Má pocit, že aj vlastní kolegovia jej hádžu polená pod nohy. Ocitá sa v ohrození života. Čas sa kráti. Do hry vstupuje štátny prokurátor a ruská mafia. Verejnosť je traumatizovaná. Nik nechce byť zodpovedný za smrť v rádiu, všetci si opakujú správne heslo. Veď čo ak zazvoní telefón práve mne?

Fitzek sa znovu ukázal ako majster svojho remesla a výnimočný fabulátor. Ak ste si obľúbili jeho knihy, určite nebudete sklamaní ani zo Šialenej hry. Hoci na Slovensku vyšla až teraz, napísal ju hneď po Terapii a v Nemecku v roku 2007 s ňou zožal veľký úspech.  Televízia Sat1 ju o desaťročie neskôr adaptovala do podoby televízneho filmu.

Ale najlepšie a najistejšie maskovanie, podľa mňa, je vždy holá a nahá pravda. Komické. Tej neverí nikto.
(Max Frisch, Biedermann a podpaľači)

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť