Rubem Fonseca

Rubem Fonseca August

Brazílsky „majster detektívneho románu“ Rubem Fonseca, predstaviteľ „tvrdého“ či „krutého“ realizmu, nás v románe August berie do Rio de Janeira – hlavného mesta Brazílie päťdesiatych rokov. Na polceste medzi fikciou a realitou predstavil dvadsaťšesť búrlivých augustových dní roku 1954. Použil formu detektívneho príbehu a primiešal doň intrigy, korupciu, úplatkárstvo, kritiku spoločnosti a polície. Treba podotknúť, že Fonsecov krimi román nesie výrazné znaky psychologickej, politickej a spoločenskej drámy. Otvára dvere do nie až tak dávnej brazílskej minulosti a v konečnom dôsledku v nej môžeme badať paralelu so súčasným dianím v mnohých krajinách, vrátane našej. Politické manipulácie, populizmus prezlečený za dobré úmysly, korupciu, mafiu, objednávateľov a vykonávateľov zločinov nájdeme všade. Knihu publikoval Portugalský inštitút vo výbornom preklade Jany Benkovej Marcelliovej. Za prekladateľkiným doslovom sa nachádza text bývalého veľvyslanca v Brazílii Jozefa Adamca, v ktorom podrobne objasňuje politicko – historické pozadie románu.

Turbulentná brazílska história

August 1954 je označovaný za najturbulentnejší mesiac v brazílskych dejinách. Dramatické udalosti odštartoval pokus o vraždu na Carlosa Lacerdu, novinára a hlavného politického protivníka prezidenta Getúlia Vargasa. Opozícia označila Vargasa za zodpovedného za atentát a v kongrese, v médiách i uliciach sa šírila kampaň za jeho odstúpenie. Zjednotili sa v nej ku podivu konzervatívci aj komunisti. Prezident zodpovednosť za brutálny čin odmietal. Pamätnými sa stal jeho výrok „Táto guľka mierila na mňa“. Tlak na jeho rezignáciu v armáde neustále narastal a Vargas sa 24. augusta zastrelil.

Fiktívna vražda a historický atentát

Na pozadí reálnych historických udalostí sa odohráva fiktívny príbeh komisára Mattosa, vyšetrujúceho vraždu miestneho milionára a neskôr aj pokus o usmrtenie novinára Lacerdu. Časom si uvedomuje, že oba trestné činy pravdepodobne spolu úzko súvisia. Albert Mattos je poctivý policajt, akési morálne kyvadlo príbehu. Trpí žalúdočnými ťažkosťami a jeho vred je zrejme fyzickým znázornením amorálnosti spoločnosti v skorumpovanom Riu de Janeiro. Autor zaľudnil román veľkým počtom postáv, mohlo by sa spočiatku zdať, že sa jedná o epizódne postavičky, lež opak je pravda. Všetky naoko bezvýznamné zápletky tvoria neoddeliteľné súčasti dobre namazaného stroja. Niektoré postavy sú fiktívne, no protagonisti z politického života, ministri či dôstojníci ozbrojených síl sú skutoční a vtiahnu nás do atmosféry historického obdobia. Komisár neúnavne pátra po atentátnikoch aj vrahovi. Sám sa čoskoro stáva neželanou osobou, pretože je príliš blízko k páchateľom.

História sa stále opakuje

Fonseca spája jednotlivé príbehy brilantným spôsobom. Dej prekladá historickými vsuvkami, pričom efektívne využíva novinársky jazyk. Je krutý a realistický, no text miestami odľahčuje humorom. Dokonalé dialógy sú čerešničkou na torte. Výsledkom rozprávania sú dva vrcholy. Ten neočakávaný čitateľa poriadne zaskočí. Ešte viac umocní pocit zo skazenosti vtedajšej doby, ktorý narastá s každou kapitolou. Dá sa vôbec očakávať spravodlivosť v krajine prežratej klamstvami, korupciou a krvilačným prahnutím po moci? Rubem Fonseca svojím románom nastavuje morálne zrkadlo spoločnosti a bez výčitiek nám ukazuje, že zlo býva potrestané naozaj iba v rozprávkach.

(Rubem Fonseca: August, preklad Jana Benková Marcelliová, Portugalský inštitút, 2101)

Článok bol pôvodne uverejnený v Magazíne o knihách ( č. 12/2021), nájdete ho aj na Facebooku a Instagrame.

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť