Mariana Enriquez

Mariana Enriquez Svoj podiel noci niesť

Štyri emóciami a strachom nabité dni som strávila s impozantným románom Svoj podiel noci niesť od argentínskej spisovateľky Mariany Enriquez, ktorú publikovalo vydavateľstvo Inaque.sk vo výbornom preklade Evy Palkovičovej. Šesť kapitol – šesť dverí priamo do srdca temnoty. Kniha zahŕňa prvky gotiky, surrealizmu, autorka necháva postavy čítať poéziu, diela známych autorov, všetko umne prepája a čitateľ objavuje rôzne „druhy temnoty“. Román kombinuje fikciu so skutočnými historickými faktami. Na jeho stránkach nájdeme domy s podivnými dverami a meniacim sa interiérom, rituály s ľudskými obeťami, sexuálne obrady, komplikované vzťahy medzi rodičmi a deťmi a v konečnom dôsledku aj silné priateľstvo a lásku.

Ústrednými postavami sú otec Juan a syn Gaspar. Ťažko chorý muž sa zo všetkých síl snaží ochrániť syna pred životom, aký bol donútený viesť on sám. Ako dieťa sa stal hračkou v rukách bohatých argentínskych rodín, vyznávačov Kultu tieňa. Je médium a skrze neho sa pri šialených obradoch temnota dostáva na svet. Pri Ceremoniáloch sa mení na boha so zlatými nechtami. Médiá nemajú dlhé trvanie. Spojenie s dávnymi bohmi ich ničí telesne aj duševne. Niektoré zomierajú po prvom kontakte, iné sa zbláznia. Juan je výnimkou, odoláva roky. Jeho manželka Rosario, dcéra hlavy náboženského klanu, za záhadných okolností zomrela a on sa už pred jej smrťou zaprisahal, že nedovolí, aby sa ich syn podieľal na okultizme. Spolu s dvomi zasvätenými priateľmi robia všetko preto, aby bol Gaspar, hoci zdedil otcove schopnosti, slobodný. Pazúry rodiny sú však dlhé predlhé. Obrovské bohatstvo im dáva moc a peniazmi si dokážu kúpiť hocičo a hocikoho. Túžia po nesmrteľnosti a sú ochotní kvôli tomu vraždiť. Náboženské praktiky sprevádzajú hrôzostrašné rituály, mučenie obetí, fanatická viera a unášanie ľudí, a to za jediným účelom – túžba Gasparových predkov po nesmrteľnosti. Počiatky Rádu siahajú do srdca Afriky, odkiaľ sa rozšírili do Anglicka a neskôr do Argentíny. Otec je ochotný za syna položiť aj život, hľadá ochranné symboly, ktoré by ho udržali od nebezpečnej rodiny čo najďalej. Jeho nálady sa menia rýchlo a nepredvídateľne, v jednej chvíli chlapca objíma, v druhej bije a týra. Juanovo nepochopiteľné správanie sa neskôr vysvetlí a až vtedy si čitateľ naplno uvedomí všetok ten strach a lásku, ktorú cítil k synovi.

Časové rozpätie príbehu zahŕňa obdobie od šesťdesiatych rokov až po koniec 20. storočia. Autorka načrtáva roky vlády vojenskej junty, obdobie diktatúry, vraždenie a masové hroby civilistov aj vojakov, neistý príchod demokracie či vlnu AIDS. Kapitoly nie sú usporiadané chronologicky, v prvej nás autorka ohúri a navnadí, no na otázky, ktoré sa vynárajú jedna po druhej, dostaneme odpoveď až v ďalších. Na podrobnosti o počiatkoch rádu si počkáme až do kapitoly nazvanej Kriedové kruhy, ktorej rozprávačkou je Rosario. Prostredníctvom nej sa z Argentíny presúvame do Anglicka, na londýnsku scénu 60. rokov, do sveta bohémskej mládeže, mladých dedičov, zhýralých a vplyvných. V tejto časti sa naplno prejaví aj Juanova moc, konečne vieme, čoho všetkého je schopný a čo sme si len domýšľali. Nájde dvere vedúce do temnoty. Dvere sú symbol, hranica, ktorú nehodno prekročiť. Za poslednými v kapitole s názvom Čierne kvety na oblohe sa skrýva najmrazivejšia časť Gasparovej cesty. Prežitá trauma, stres a utrpenie sú neznesiteľné, rovnako tak pocity a nejasné spomienky, ktoré ho denne mučia. Je odhodlaný zistiť celú pravdu o sebe, rodičoch a nočných morách…

Šesťstodvadsaťdeväť strán textu je od začiatku do konca jedna veľká jazda. Nie je to žiadny lacný horor. Každý kúsok temnoty má svoje opodstatnenie. Nadprirodzený teror sa v diele prelína so skutočným. Sedemdesiate a osemdesiate roky sa v Argentíne nazývajú ako Špinavá vojna, ktorá sa vyznačovala štátom riadenými vojenskými operáciami. Ich cieľom bolo potlačiť hrozbu zo strany ľavice a zabrániť nástupu socializmu, resp. komunizmu. Konanie vojenskej junty bolo brutálne. Počas prevratu zmizlo v krajine mnoho ľudí, tak ako miznú postavy v románe. V jednej z emocionálne náročných scén sa Juan dostane do tunela plného klietok s uväznenými a mučenými ľuďmi. „Uvidel deti so zbrúsenými zubami, ktoré mali chrup podobný pílke, uvidel chlapcov s jasnými stopami po mučení na nohách, chrbtoch, genitáliách, do nosa mu udrel hnilobný pach detí, ktoré už boli asi mŕtve.“ Keď poslúžili zvráteným praktikám rádu, zľahla sa po nich zem.

Knihu Mariany Enriquez môžeme považovať za alegóriu na udalosti tej doby. Jej dielo je jedinečné, nakoľko prostredníctvom fiktívnych hrôz demonštruje desivú minulosť krajiny. V románe sa objavujú rôzne fetiše – plná škatuľa odrezaných viečok, odseknuté ruky, vyrazené zuby, predpokladám, že aj týmto spôsobom autorka poukazuje na praktiky počas diktatúry. Kapitola Hrob v Zañartú je rozprávanie novinárky Olgy Gallardovej o hrôzach, ktoré sa odohrali v dedine s rovnomenným názvom, pätnásť kilometrov od Puerto Igazú, kde došlo ku genocíde a po rokoch sa našiel obrovský masový hrob s telami obetí, zavraždených počas bojov. Je kontrastom k divokej zápletke zvyšných častí románu. Olga sa nečakane dostáva k príbehu o Kulte tieňa a praktikách rádu, a prepojí sa realita s fikciou. Je otrasená, bojí sa.

Mariana Enriquez je podmanivá rozprávačka, som fascinovaná jej príbehom, ponorenie sa do tejto zmesi lásky a nenávisti vo mne vyvolalo silné emócie. Hororové scény mi jednu noc dokonca nedali spať.

Román ponúka mnoho interpretačných možností, je to dielo o zle, temných silách, zvrátenosti a krutosti, ale aj o láske, túžbe, sile a priateľstve. Je taktiež stručnou kronikou dejinných udalostí Argentíny, diktatúry a všemocnosti vybraných rodín. A o šperkoch z kostí a znameniach, ktoré vás budú ešte dlho po dočítaní páliť na pokožke.

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť