O hoaxoch

Niekedy mám pocit, že si všetku tú úžasnú modernú technológiu nezaslúžime. Počítače a internet nám majú predovšetkým uľahčovať prácu a spríjemňovať život a ja premýšľam, kde sa v ľuďoch berie toľko kreativity, že dokážu každú vec spoľahlivo obrátiť proti sebe a skomplikovať si vlastnú existenciu.

V sedemnástom storočí stačilo ukázať prstom na mladú ženu, aby po pár dňoch strávených v mučiarni zhorela na hranici. Dnes stačí poslať jeden mail plný nezmyslov rovnako idiotských, ako bolo v stredoveku obvinenie z čarodejníctva, a po pár dňoch už polovica planéty v dobrej viere, že činí spravodlivosť, upaľuje a preklína, zatracuje alebo usedavo plače nad krutosťou osudu a neúnavne šíri posolstvo nezmyslu do e-mailových schránok všetkých svojich priateľov a známych a tí zasa svojim priateľom a známym a neberie to konca kraja… Volá sa to hoax.

Každý z nás už nejaký hoax obdržal a po internete sa ich denne túlajú stovky. Nezištné varovania pred všetkým, čo si len dokážeme predstaviť, opustené psíky, ktoré nik nechce, zmrzačené deti, ktoré potrebujú peniaze na liečbu, ponuky na fantastické zárobky, návody na šťastný život… Niektoré sú nebezpečné tým, že vyvolávajú paniku, iné sú naoko neškodné, nič od vás nechcú, pred ničím nevarujú, len ich treba rozposlať na čo najviac adries. Žiaľ, drvivá väčšina neodolá a poslúchne, veď čo ak motyka vystrelí?

Motyky nestrieľajú, všetci sme to vedeli už ako deti, prečo teda tak slepo ako stádo baranov oblbujeme sami seba a svojich blížnych? Pretože hoaxy útočia na naše city a vydierajú nás. Pretože sme spohodlneli, zabudli rozmýšľať, nechce sa nám rozoznávať pravdu od lži a stačí na nás urobiť bu-bu a hneď pustíme do gatí. Ak si niekto myslí, že preposlaním takéhoto mailu si kupuje odpustok pre vlastné svedomie, pretože tým činí dobrý skutok, je na omyle. Je to presne naopak. Šírenie poplašných správ je zlé, nerobte to…
ARCHITEKTÚRA HOAXU

Klasický hoax, upozorňujúci na nebezpečenstvo šírenia počítačového vírusu má spravidla takúto stavbu:

1) Opis hrozby
2) Devastačné účinky hrozby
3) Uvedenie dôveryhodných zdrojov, zväčša známych firiem (IBM, Microsoft…)
4) Výzva na rozosielanie, občas podmienená ďalším varovaním alebo hrozbou

Hoax môže mať samozrejme aj inú podobu, fantázia tvorcov týchto nezmyslov je bezbrehá. Nech by však bola správa akákoľvek, podľa bodu č. 4 môžeme na 99,99% identifikovať hoax. Výzva k rozoslaniu správy na čo najviac adries je totiž základným kameňom prežitia hoaxu vo virtuálnom svete, bez toho by zakapal. Ak takúto správu stopnete, nikomu tým neuškodíte, skôr naopak. Pokiaľ si nie ste istí a predsa vo vás hlodá červíček podozrenia, môžete si hoax preklepnúť v databáze. Nájdete tam všetky aktuálne aj staré (ale stále úspešné) hoaxy zo všetkých oblastí, už spomínané varovanie pred neexistujúcimi počítačovými vírusmi, falošné prosby o pomoc (darovanie krvi, zbieranie peňazí na liečenie prostredníctvom posielania mailov – toto je môj obľúbený typ hoaxu, vždy žasnem, koľko ľudí uverí, že odoslaním mailu sa dajú získať peniaze), fámy o mobiloch, petície a výzvy, pyramídové hry a ponuky na zbohatnutie, infantilné dopisy šťastia a rôzne žartíky.

Existujú však aj vážnejšie formy hoaxu, ktoré vám už idú takpovediac po krku. Tu už ide do tuhého a treba sa mať na pozore. Nigérijské podvodné e-maily s lákavými ponukami na získanie gigantických peňažných obnosov sa dajú pomerne ľahko identifikovať už tým, že podvodníci v dobrej viere používajú na preklad textu e-mailu do slovenčiny automatické prekladače, čo pre našinca urobí z pôvodne seriózne vyzerajúcej správy komickú hatlaninu na zasmiatie, ale verím tomu, že aj na toto už niekto u nás naletel. Oveľa nebezpečnejšie sú rôzne podvodné lotérie a PHISHING – získavanie bankových údajov na základe mailu, ktorý pod dôveryhodne vyzerajúcou zámienkou požaduje vyplnenie formulára s citlivými údajmi. Stránka formulára aj e-mail má spravidla v takomto prípade všetky atribúty adresátovej banky, takže obalamútenie neboráka je hračkou. Aj preto banky upozorňujú každú chvíľu svojich klientov, že NIKDY tento druh informácií nezisťujú. Ak vám takýto e-mail príde, je to na 100% phishing.

ŠKODNÁ V REVÍRI

Následky šírenia hoaxov sú omnoho väčšie, ako len to, že pár priateľov z vášho adresára vás bude považovať za zaostalého trubiroha a pred ostatnými vás ohovorí, že ste notorický spamer a naivka, čo na všetko naletí. Okrem toho, že častý prísun týchto správ môže byť pre adresáta vrcholne otravný a obťažujúci, rozosielanie hoaxov výrazne zaťažuje servery a linky a čo je najhoršie, takmer všetci preposielajú obdržaný hoax systémom „poslať ďalej a na všetky adresy“. Po pár preposlaniach hoaxu týmto spôsobom sa zo správy stáva tučný zoznam stoviek e-mailových adries posielaný ďalej nevedno kam a komu a je len otázkou času, kedy skončí v útrobách spamového robota, ktorý všetky tie adresy z hoaxu vycucne za účelom zneužitia. Potom si už darmo budete lámať hlavu nad tým, prečo vám zrazu denne chodí dvesto e-mailov s ponukami na lacnú Viagru a už vôbec nikdy neprídete na to, ako je možné, že všetci zrazu vedia, že ste si vždy želali mať väčší penis. To, že hoax môže priamo alebo nepriamo poškodzovať dobré meno firmy alebo konkrétneho človeka, je myslím viac ako jasné. Často sú totiž pod zámienkou dôveryhodnosti v týchto správach uvádzané názvy skutočných firiem a dokonca aj telefónne čísla na konkrétnych ľudí. Tvorca hoaxu si týmto spôsobom pokojne môže vybavovať účty s niekým, kto ho naštval a vy mu v tom výdatne pomôžete. Neodolateľná ponuka milučkých opustených šteniatok pripraví obeť nielen o mobil ale aj o rozum…

OBRANA ÚTOKOM

Proti hoaxu existuje jediná obrana – útok v podobe nemilosrdného presunutia takejto správy do odpadkového koša. A ak si nájdete trochu času a odvahy, môžete ešte napísať odosielateľovi správy upozornenie, že sa stal obeťou primitívneho žartu. Som si istý, že sa neurazí, nedá sa však zaručiť, že vám už žiadny hoax v budúcnosti nepošle. Ale za pokus to stojí, veď e-mail je len ďalší z nespočetných spôsobov našej vzájomnej komunikácie a ja verím, že zmysluplná komunikácia je každému príjemnejšia ako mlátenie prázdnej slamy.

Na záver jeden tip pre tých, ktorí si nemôžu pomôcť:
Ak z akéhokoľvek dôvodu potrebujete poslať rovnaký mail na viac adries, prípadne na všetky adresy zo svojho zoznamu, použite na to adresový riadok nazvaný „Bcc:“ – znamená to „Blind Carbon Copy“. Všetci adresáti váš mail spoľahlivo dostanú, ale nik z nich neuvidí žiadnu inú z ostatných mailových adries, ktorým bol určený. Niektoré mailové programy vyžadujú pri posielaní „Bcc“ správy mať vyplnenú aj primárnu adresu v riadku „To:“ (v lokalizovaných programoch sa to tuším volá „Komu:“). Dá sa to vyriešiť tak, že do adresového riadku „To:“ napíšete vlastnú e-mailovú adresu a do „Bcc“ vložíte všetky ostatné. A máte istotu, že nikto z vašich známych nie je prostredníctvom vášho hromadného e-mailu odhalený pred svetom. Aj keď verím, že väčšine by to asi nevadilo, myslím si, že je to jednoducho elementárna slušnosť. Ale to je už iná kapitola – počuli ste už o Netikete?

P.S. Nebuďte mäkkí a rozpošlite link na tento blog všetkým svojim známym. Ak tak neurobíte do troch dní od prečítania tohto článku, vášmu autu skockatejú kolesá a všetka Coca-cola, ktorú máte v chladničke, sa zmení na Pepsi! Tým, ktorí žiadnu Colu v chladničke nemajú, sa v chladničkových dvierkach jedna dvojlitrovka objaví a vzápätí sa premení na Pepsi…


Pramene: Hoax.cz, vlastná nezdeliteľná skúsenosť…

Článok bol pôvodne publikovaný na stránke Waldemarski Design

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť