Majú Slováci v zahraničí ešte čo ponúknuť?

Dnes ráno ma zobudil zvonček pri dverách.

Náš večne vysmiatý poštár mi podáva veľkú bielu obálku – vraj doporučene, zo Slovenska – podpíšte panička.

Tak som podpísala a pozerám na úhľadne vypísanú adresu – už som si akosi odvykla dostávať poštu zo Slovenska. Nakoniec ju otvorím, zvedavá, kto si na mňa spomenul – a z obálky vypadne 26 hlasovacích lístkov.

Voľby do Národnej rady Slovenskej republiky 10. marca 2012.

Keď sa mi pred pár týždňami podarilo spomenúť na poslednú chvíľu, že sa musím zaregistrovat na voľby zo zahraničia, stihla som to už iba e-mailom. Neobdržala so žiadnu odpoveď, tak som usúdila, že moja žiadosť nebola akceptovaná a mám o starosť menej.

Dnešná obálka ma však vyviedla z omylu.

A tak tu sedím, dumám a rozmýšlam – čo ešte môže vlastne Slovák žijúci v zahraničí ponúknuť v procese volieb do NR SR?

Vo Veľkej Británii žijem od roku 2004. Patrila som medzi šťastlivcov, pre ktorých bola aklimatizácia na život v novej krajine pomerne jednoduchá a bezbolestná – medzinárodná firma, pre ktorú som pracovala na Slovensku mi ponúkla transfer do pobočky v Londýne a aj keď som pravdepodobne nepočítala s tým, že sa tu usadím dlhodobo, o osem rokov neskôr som stále tu.

Tak ako veľa Slovákov, som sa nikdy nevzdala trvalého pobytu na Slovensku, či slovenského občianstva a pasu. Nie kvôli nedostatku príležitostí – britský pas mám v podstate „vysedený“ a je to len otázka si oň požiadať. A ak by mi veľmi záležalo na cudzom občianstve, stačilo by na manželovej novozelándskej ambasáde vyplniť pár papierov.

Lenže mne na tom akosi nezáleží. Nie som žiadný extrémny patriot – nevisí mi slovenská vlajka z každého okna a netrávim svoj deň vzdychaním nad faktom, ako mi chýbajú slovenské Horalky, či Vinea (ktoré mimochodom nie je problém v UK už bežne kúpiť). Necitím sa byť striktne definovaná krajinou z ktorej pochádzam – som však kto som, občan Slovenskej republiky a moje korene boli a budú vždy súčasťou mojej osobnosti.

Hľadiac na tie hlasovacie lístky sa však začínam obávať, či majú ľudia ako ja vôbec čo ponúknuť v procese budúceho politického formovania krajiny, z ktorej pochádzame. Rozumieme tomu, čo sa u nás „doma“ deje? Vieme z diaľky objektívne posúdiť súčasnú situáciu a problémy, máme vôbec tušenie, aké sú skutočné potreby tých, ktorí „nezdvihli kotvy“ a politické rozhodnutia vládnucich strán ovplyvňujú ich život na dennej báze, na rozdiel od nás „odrodilcov“?

Doteraz som sa zúčastnila na každých slovenských voľbách do NR SR – patrím k tým, čo veria v tom, že ak nevolím, tak nefrflem, ak sa mi niečo neskôr nepáči. Lenže, objektívne hľadiac na svoje politické preferenice – skadiaľ presne pochádzajú a čo ich formuje? Politike sa snažím vyhýbať ako sa len dá, ale ak mám definovať svoje potreby a očakávania, tak pravica mi bola a je najbližšia. V UK som asi jeden z mála ľudí čo nemá problém so súčasným atypickým vládnym „zlepencom“ konzervatívcov a liberálov – pravica definuje moje potreby toho, čo čakávam, že štát bude robiť pre mňa a spoločnosť, a liberáli pridávajú ten špeciálny rozmer otvorenenosti a multikulturálnosti, ktorú ako emigrant preferujem.

Lenže je správne, či vôbec prípustné prenášať moje súčasné potreby a politické preferencie formované tisícku kilometrov od krajiny, ku ktorej síce oficiálnej stále na papieri patrím, a mám v nej volebné právo, ale akosi netuším čo presne odomňa očakáva? Pravdu povediac, už neviem ani len to, čo potrebuje politicky moja rodina doma na Slovensku – ako teda môžem tušiť, čo by bolo najlepšie pre tých ostatných? Majú vôbec naše názory a preferencie reálne opodstatnenie? Je vôbec dôležité, aby ľudia ako ja vložili lístok do obálky a znamená tento akt okrem neurčitej symboliky príslušnosti ku krajine v korej sme vyrastali aj niečo iné?

V zahraničí momentálne žijú státisíce Slovákov. Oficiálne o možnosť voliť zo zahraničia požiadalo 8018 občanov, čo je o viac ako 2000 žiadostí viac ako v roku 2010. Je to stále minimálne percento, ale čo znamená tento trend? Máme skutočne čím prispieť, je náš hlas dôležitý – alebo je to len frustrácia, že v krajiných kde momentálne žijeme ešte stále často nemôžeme plnohodnotne voliť, pretože sme si zachovali lojalitu k slovenskému občianstvu?

Volebné lístky ma pália v rukách. Prvýkrát v mojom „politickom“ živote nemám vôbec žiadnu predstavu o tom, čo je správne – voliť, či nevoliť a ak voliť, čo by malo podmieniť moje rozhodnutie?

Ja, a približne ďalších osem tisícov ľudí na celom svete má ešte pár dní na to sa rozhodnúť, čo spravíme s úhľadne vypísanými obálkami. Pre mnohých, podobne ako pre mňa je to možno menej o politike a viac o tom, kým sme sa stali, kým sme boli „preč“ a aké sú naše súčasné priority – a o vnútornej sile a presvedčení, či má ešte zmysel sa miešať do niečoho, čo už často nevieme definovať, ani chápať.

Prvý marcový týždeň roku 2012 svieti v mojom diári ako dátum narodenia môjho budúceho potomka. Možno by som si mala všetky tie hlasovacie lístky nechať a symbolicky ich raz vložiť do jeho budúceho rodného listu, či pasu. A neskôr raz vysvetliť:“ Vieš, mama to nechala na tých doma“. A dúfať, že tak ako narodenie malých detí symbolicky prináša možnosť začať odznova a čistým štítom, tak aj prvý marcový týždeň na Slovensku prinesie symbolicky nový začiatok. S nami, či bez nás, zahraničných Slovákov.

 

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments



pošli na vybrali.sme.sk Ak sa vám článok páčil, môžete mu dať hlas na Vybrali SME



Komentáre (25)

ivana napísané 8.02.2012 o 20:12

mam rovnake pocity – od toho pasu az po volby. mimo som od 2003ho. a normalne sa nebudem cudovat, ked mi niekto niekedy povie: “a ty sa co do nas staras, ved tu uz roky nezijes”

Miriam napísané 8.02.2012 o 20:52

No to je druha vec, ze mozno aj keby sme velmi chceli a nemali tieto dilemy, doma by mozno boli radsej, keby sme sa do toho uz prilis nestarali..:-)

karaska napísané 8.02.2012 o 21:26

ani nemusím byť v zahraničí, aby som bola bezradná…

rdb napísané 8.02.2012 o 22:01

Miriam drzim ti palce, nech sa uz rozhodnes akokolvek zelam ti aby si citila, ze si rozhodla spravne.

Boris napísané 9.02.2012 o 9:59

Tak nejako citim, ze sa priklanas k nazoru, ze clovek by sa mal starat o veci verejne tam, kde zije, tam, kde ho vyvoj moze ovplyvnit. Na druhej strane su tu citove vazby a hlavne rodina v starej vlasti. Neviem, iba hutam.
Osobne si myslim, ze clovek, ktory ma novy domov, by mal “zanevriet” na politiku v rodnej krajine, ak sa neplanuje vratit. Ak nezije vonku docasne.
Nove dietatko je ako cisty nepopisany list. Obavam sa, ze v marci nikto nepride s cistym stitom, ze sa nenarodi nic ciste, co by sa i len z dialky ponasalo na nevinne babatko.
Zmysluplny clanok, uprimne otazky, Miriam!

nastja napísané 10.02.2012 o 17:28

uprimne otazky, no nezrele uzavery… akoby naplnene prazdnotou. keby si emigrovala na iny kontinent, mozno by som vedela prizmurit oci… no Britania je stale europska, hoci briti samotni sa tvaria obcas, akoby boli kontinetom samym o sebe. moralna kriza zuri vsade, nevyhyba sa teda ani Slovensku. my slovaci v zahranici nezijeme na Slovensku, mozno nechapeme do detajlov co sa tam presne deje, no vieme preco sme odisli. preco sme sa rozhodli opustit vlast. skusme sa pozriet pod nanos emocii a odhalit pravdu o sebe a o tom kym sme ako narod v skutocnosti. mame teda v rozhodujucom momente, v case duchovnej obrody strcit hlavu do piesku ako pstrosy, a tvarit sa, ze nas sa to uz netyka? viem, ocista je velmi bolestiva a mnohi by najradsej utiekli (a aj sa utiekaju kazdy ku svojej zavislosti), no cas sa naplnil. je cas, aby sme svojich rodakov doma podporili, zdvihli hlas. kazdy moze svojou troskou (vlastnymi skusenostami zo zahranicia) byt nesmiernym obohatenim, povzbudenim, ktore nasa vlast teraz tak potrebuje!

Jan Kosco napísané 10.02.2012 o 17:52

Podla mna niet o com pochybovat, ak sa na Slovensku chceme citit ako-tak dobre, pri kratsich ci dlhsich pobytoch. Politika ma silny vplyv na vseobecnu naladu.Nezabudajme, aka vlada bola po volbach v r.2006 a ako to ludia na Slovensku i vo svete vnimali. Mame sancu to ovplyvnit a hlasovat za tych, co sa osvedcili alebo maju predpoklady byt rozumni a zodpovedni. Je ich menej ako pred tyzdnom (ak sledujete co sa deje okolo OĽaNO). Ale stale sa najdu nejaki,ktorych podla mna mozno zakruzkovat, s pomerne malym rizikom, ze sa tak do parlamentu dostanu aj nezodpovedni/skompromitovani.

Marek napísané 10.02.2012 o 19:48

Nadhlad ktory cloveku moze poskytnut dlhodoby pobyt v zahranici (najma tam kde vela veci funguje lepsie ako na Slovensku) je podla mojho nazoru velkou pridanou hodnotou pri hlasovani o buducom smerovani krajiny. Hlasy zo zahranicia mozu tak byt aj ciastocnou protivahou hlasovania casti “domacich” volicov ktore je zalozene na subjektivnom a casto emotivnom vnimani navrhovanych “rieseni” uzkeho okruhu otazok povazovanych za “citlive” nezohladnujucom sirsie suvislosti a buduce dosledky… Legitimnost hlasovania ludi ktori “su mimo diania” je pritom ovplyvnena nielen ich potencialnym buducim navratom ale aj pokracujucou existenciou rodiny ci priatelov v “centre diania”…

Tomas griger napísané 10.02.2012 o 23:11

Miriam, uz len tym, ze si sa nad dosledkami svojej volby zamyslela si spravila viac nez obrovske mnozstvo volicov, ktori ziju na Slovensku. A kedze si inteligentna rozhladena osobnost, tvoja volba bude mat viac rozumu nez vela tych “original slovenskych”.

2granko1 napísané 11.02.2012 o 2:12

Dobe ranko Miriam….Skusam sa pozriet na tento predcasny ” volebny pruser” z Vaseho pohladu. Tiez zijem v zahranici aj s celou rodinkou a tieto nove “neocakavane” volby nas velmi oslovili. Neviem, za tie dva roky mam stale ten pocit byt aktivny aj na slovensku a nikdy sa nevykaslat na verejne veci. Tiez sa mi zadarilo byt na vsetkych volbach a toto mi uz nikto nezoberie :-) Ale nie o tomto som chcel. Tento rok sa aktivne o moznosti odovzdat nas hlas bavim aj s mojim 16-rocnym synom, ktory sa zacina “rozkukavat”…Pred tyzdnom nam nas novy postar s usmevom odovzdal obalky z nasho slovenskeho mestskeho uradu..Super a ideme na to. Synator je cely happy, ze moze aj vo svojich 16tich rokoch so mnou diskutovat ze koho nie a koho ano, a tak kazdym dnom zo zoznamu vyhadzujeme jeden listok do kosa. Naozaj to funguje… :-) a zostava menej a menej :-)

ek napísané 11.02.2012 o 2:18

…suhlasim…
…aj ja uz zijem v Britanii dost dlho – ale v porovnani s vascinou tunajsich krajanov som zo Slovenska odisla uz v pokrocilom veku – a tak som si vsetky peripetie rodnej krajiny odzila naplno…
…pamatam si aj rok 68, 89, aj 93…
…a jednym z dovodov, preco som sa tu rozhodla ostat na dlho – bolo aj to, ze si realisticky uvedomujem, ze nemam velku sancu dozit sa na Slovensku zivota v standardnej demokracii..
…ano – nepriek mojmu veku – som sa tu aj ja zmenila – zbavila som sa zazrateho strachu postavit sa za svoje prava (hoci aj v malickostiach) – pretoze tu to nie je marne…
… naucila som sa zit v spolocnosti, kde sa hodnota cloveka odvija od toho kym je a ake ma schopnosti – a nie od toho, kolko ma penazi a ake znamosti…
…nejdem to natahovat – myslim, ze ludia z nasho regionu (netyka sa to len Slovenska)ktori ziju v ktoromkolvek standardne fungujucom demokratickom state – maju co ponuknut…
…prinajmensom ziskali predstavu, ako taky stat (a medzilidske vztahy v nom) ma a moze fungovat…
…ja som sa napriklad naucila to, ze mozno najvacsi rozdiel medzi tym preco sa tu zije pohodlnejsie ako u nas nie je v tom, ze ludia maju vyssiu zivotnu uroven – ale vo veciach a vztahoch, ktore sa za peniaze kupit nedaju…
…a mozno prave tato nasa skusenost – ten pohlad z isteho odstupu – moznost porovnania – je to co mozeme a hadam by sme mali Slovensku ponuknut – hoci aj tou volbou…
… mavam pocit, ze mnohi ludia na Slovensku vlastne nemaju predstavu, ako by mala nasa krajina vyzerat – a tak sa mnohi upinaju k znamej a jednoduchej bolsevickej minulosti…
…su presvedceni, ze to, v com ziju je ta DEMOKRACIA – a je pochopitelne, ze sa im to priliz nepaci…
…mozno by mali pocut aj od nas – ze to co je na Slovensku este tak celkom demokracia nie je …a ze pozerat sa tuzobne naspat, je ta najhorsia moznost…

med napísané 11.02.2012 o 11:01

Tiez mam volebne listky na stole z Petrzalky (kedze mam zruseny dlhodoby pobyt na SK) a tiez dumam ze koho volit tento rok. Pani Paulenova z Petrzalky je jedna z mala statnych zamestnancov z SK s ktorou prichadzam do kontaktu a rozhodne robi lepsiu pracu ako vacsina ludi na SK ambasade v Londyne. Moj cerstvy potomok ma obcianstvo UK a tiez SK. Ja take stastie nemam (kedze nemam potrebu verejne deklarovat vernost a lasku pred uradnikom alebo bohom) takze okrem toho musim urobit rozhodnutie ci sa vzdat SK obcianstva a prijat UK obcianstvo aby som nebol v tejto krajine len vecnym pristahovalcom. Dobrovolne to robit nechcem – takze volba bude jednoducha – volim toho, kto ponukne zrusenie toho hlupeho zakona o dvojitom obcianstve. Zial, na volicov v zahranici si politici spomenu vzdy len mesiac pred volbami a zabudnu na nich rano po volbach. Na Slovensko sa planujem vratit – kedze aj tu som sa ocitol viacmenej nahodou – preto chcem aby moje dieta hovorilo pekne po Slovensky.

Pre nas volicov v zahranici neplati volebne moratorium, pretoze musime poslat hlasy tri tyzdne pred oficialnymi volbami. Kamarat sa mi smeje ked sa bavime o politike cez Skype – vzdy len s uskrnom povie, ze tomu co sa deje na SK uz davno nerozumiem. Asi ma pravdu, tazko rozumiet niecomu co je daleko. Na SK pozna kazdy kazdeho a kazdy je s niekym rodina.

Defoe napísané 11.02.2012 o 12:48

Milá Miriam,

milí ostatní čitatelia, ako aj diskutujúci, ktorí sa nachádzate v zahraničí. Ako človek, ktorý síce momentálne sedí na zadku v Bratislave, ale v zahraničí žil chvíľu rovnako, ako vy, som si stopercentne istý, že by ste pre Slovensko mali byť veľmi cenní a že by ste sa určite mali zapojiť do toho, ako by sa naša krajina mala ďalej vyvíjať.

Nie som však presvedčený, že by to malo byť vaším zapojením do volieb. Hlasovanie v nich predsa predpokladá hlavne to, že volič skutočne dobre pozná toho, komu dáva svoj hlas. A keďže sa dosť často stáva, že aj ten, kto zo Slovenska nevytiahol za celý život päty, politika, ktorého zakrúžkované meno v zalepenej obálke vhodil do hlasovacej urny, spozná až dávno po voľbách, bojím sa, že u vás sa to môže stať o to častejšie.

Navyše kvôli javu akéhosi špecifického zahraničného idiotizmu, keď napríklad tí Slováci, ktorí musia po rozdelení Československa pracovať v Čechách ako cudzinci, hromadne volia SNS, som presvedčený, že by skôr bolo dobre, ak by sme podobné excesy prísne zakázali :-)

Myslím si, že najlepšie bude, ak sa na voľby pekne krásne vykašlete a energiu si ušetríte na to, aby ste sa v budúcnosti dokázali vrátiť aspoň na pár rokov a potom priložili ruku k zlepšeniu života doma. Len sa obávam, že práve to nebude až také jednoduché. Viď príklad môjho kamaráta, žijúceho v Írsku, ktorý vždy strašne nadšene prichádza domov, no ešte viac znechutene vždy odtiaľto po pár týždňoch “zdrhá” späť.

Ján napísané 11.02.2012 o 13:19

Pekný článok. Úplne chapem tvoje úvahy Miriam.
Osobne mám opačný problém. Žijem už mnoho rokov na Slovensku. Ale nemám slovenske občianstvo. Moja rodná krajina nedovolí dvojité občianstvo. Takže je to buď …… alebo. V rodnej krajine nevolím,
už roky nie. Pretože neviem k čomu by to bolo dobré. Ale na Slovensku voliť nesmiem, aspoň voľby do parlamentu nemôžem zúčasťniť. A to je škoda, pretože tu žijem, pracujem, platím dane, odvody, mám rodinu, deti. Doteraz som presne vedel, koho voliť, a koho nie. Bol som veľmi sklamaný, že “zlepencová vláda” nevydržala. Teraz sú voľby. A vlastne som “rád”, že nesmiem voliť. Pomaly už nie je koho z politikov veriť. Politici len sa hadajú medzi sebou, a na občanov zabudnú. Je to smutné.

Adam napísané 11.02.2012 o 13:21

Zaznieva vela nazorov, ze ludia co ziju v zahranici by nemali volit kedze neziju na Slovensku. Momentalne to zakon umoznuje, takze to je naozaj iba vase zelanie/nazor.

Dobre, podme sa bavit o tom ako to zmenit. Kde ale spravite ciaru? Clovek v Londyne nema pravo hovorit do zivota Trnavaka ale Kosican moze? Aky je v tom rozidel? Kolko kilometrov je ta hranica, za ktorou to uz nie je pripustne?

Zmenme volebny system z jedno-obvodoveho na viac-obvodovy, tak ako to uz bolo. A tiez zavedme pravidlo ako vo Svajciarsku – ze dane sa platia a prerozdeluju na lokalnej urovni – a tiez sa tam na lokalnej urovni urcuje ich vyska. Aby Bratislavcania nemali pocit, ze doplacaju na Kosicanov a aby Kosicania nemali pocit, ze vsetky investicie idu len do BA.

nastja napísané 11.02.2012 o 13:24

zaujimave, ze dovod tvojho ochodu do britanie (alebo kdekolvek inde), akoby stratil vsetko svoje opodstatnenie. ktovie, mozno to bude hormonalnymi zmenami. zena sa tehotenstvom a materstvom meni a pripravuje na novy zivot …. tiez som matkou (6 rokov) a zaroven clovekom so stratenou identitou. preco? lebo, patrim ku generacii tych, ktorym sa pluca nevyvinuli na dychanie skorumpovaneho vzduchu… ku generacii, ktora chcela ostat verna sama sebe, nech to stoji co to stoji….velmi skoro som odisla a tulala sa po Europe z jednej krajiny do druhej, z jedneho mesta do dalsieho a nenachadzala pokoj. nepokoj a bolest, ktoru nasi rodaci teraz prezivaju je velmi palciva, a sucitim s nimi, obzvlast preto, ze oni na rozdiel odo mna (emigranta) nadhlad nad vecou nemaju (hovorim o mase a vacsine). a citia sa ozaj bezradni. oni su to musia tiez prezit na vlastnej kozi, suhlasim, no my mame specialnu ulohu: sprevadzat ich v neistom boji. nenahravajme, mili slovaci v zahranici, svojim laxnym postojom, silam a mocnostiam, ktorim o tento chaos a nepokoj ide…

normi napísané 11.02.2012 o 16:17

neviem co viac napisat. bolo tu napisane uz asi vsetko a ja sa stotoznujem s tymi, co tvrdia, ze by sme volit mali. samozrejme len ti, ktori sa stale orientuju v slovenskej politickej scene a myslim, ze by sme sa v nej orientovat mali, pretoze prave ten nas nezainteresovany pohald a skusenosti so zdravo fungujucimi spolocnostami, dokaze nivest nove svetlo do hry. navyse dobry vyvoj na slovensku, je v konecnom dvosledku uzitocny aj pre EU ako celok.
ja len dodam, ze budem volit Janka Budaja ;)

Užívateľ napísané 11.02.2012 o 16:53

Ak sa neplánuješ vrátiť na Slovensku, ak si tie lístky odlož. Hlavne ak si mimo dlhšie, strácaš aj ten zbežný prehľad a určite máš aj menšiu motiváciu rozhodnúť sa zodpovedne.
Ak sa plánuješ vrátiť na Slovensko, tak sa rozhodni zodpovedne. Či už tak, že dáš hlas niekomu dôveryhodnému (haha) alebo sa na to podobne ako veľa domácich vykašli a počkaj si ako sa to vykryštalizuje do ďalších volieb.

normi napísané 11.02.2012 o 20:45

laskavo mi nehovor, co mam robit. som dost velky a motivaciu mam dost velku. som slovak a vzdy nim budem a preto mi bude na slovensku vzdy zalezat, nech som kdekolvek. a prehlad mam dost podorbny. chapes… internet, rodina a tak. akurat, ze nestretavam tolko tych namosurenych ludi a tie hovada na cestach. ale az taky pordrobnyu prehlad nepotrebujem. pozorovanie zvonku je tiez zaujiamva vec. hlavne ked vidim ako je vacsina slovakov zahladena sama do seba, do svojej dediny, mesta a dianie mimo slovenska je pre nich ako v inej dimenzii. chcem prispiet svojim pohladom zvonka k tomu, aby slovaci raz boli naozaj hrdym sebavedomym a respektovanym narodom anejaky mudrlanti ma od toho neodradia. ja si svoje korene nedam :)

charles794 napísané 11.02.2012 o 22:24

Z mojich dlhodobych skusenosti, aj zo skusenosti mojich priatelov zijucich vselikde vo svete: zabudni na Slovensko, a, pokial je to mozne, zabudni aj na rodinu na Slovensku. Slovensko, ani rodina, nechcu od teba tvoje rozumy, tvoje nazory, tvoje emocie; jedine co od teba chcu su tvoje peniaze.

anthony napísané 11.02.2012 o 23:49

Miriam, Ty si si uz zvolila: hlavne toho krpca prived v zdravi na svet, a nech sa celej rodinke dari (prosim Ta, nestresuj sa a nefrustruj sa nasou slovenskou politikou, koncentruj sa na ten marec pre svojich najblizsich: toto je najlepsia volba, o akej som pocul a cital. mas moje +++).

anthony napísané 11.02.2012 o 23:53

… a este: slovenski politici narod vyzvali, aby volil “nohami”, zakon nam zo zahranicia umoznuje volit aj “postou”. prosim, aby to nevyznelo, ze ta zaradujem k tym volickam, co volia “……”, sorry

martin napísané 12.02.2012 o 4:55

tym vsetkym co si si v zivote vybojovala, nehliadac ani na fakt, ako si sa dobre vysporiadala so zitim v zahranici, tym, ze sa zamyslas nad takymito otazkami atd… toto dokazuje tvoj intelekt a slusnost… takito ako ty maju neodskrieputelnu a dokonca by som povedal povinnu volbu a tou je volit… ini ako rozmyslajuci a slusni ludia tuto krajinu nespasia…
dakujem Ti!

Mirka napísané 13.02.2012 o 10:22

Výborný článok, Miriam, záver ma úplne dojal – ešteže nová vláda bude hádam len 4 roky a hoci na nášho potomka bude mať vplyv, kým sa ožení, ani si na to nespomenie:) Tj. tí, čo sme na Slovensku a neinklinujeme k žiadnej politickej strane, máme podobné dilemy. Koho voliť, aby môj jeden hlas pozitívne resp. nejako vhodne ovplyvnil to, čo bude po voľbách? A tak si doma “hráme” strategické hry na možné kombinácie a berieme to skôr ako človeče, nezlob se.

A keby som bola tak dlho vonku ako Ty, možno by som volila niekoho, koho by chceli moji príbuzní na Slovensku – ak by som súhlasila s názorovou orientáciou tej strany. Ak nie, nechala by som to tak.

charles794 napísané 15.04.2012 o 5:12

Toto je velmi dobre napisane!

Váš komentár