Béčkarka o 9.A

Cez skúškové je milión dôležitejších vecí ako učiť sa na skúšky. Stavím sa, že drvivá väčšina v istom období pred skúškami zrazu začne zázračne dobrovoľne umývať riad, utierať prach, žehliť, trénovať na maratón,  písať básne a vymýšľať ako dosiahnuť svetový mier. Ja som začala pozerať seriál Trieda 9.A.

Držala som Kike palce, aby sa dostala na gymnázium do Tisovca, hnevala som sa na Adama keď nechodil do školy, tešila som sa, keď Stanovi zrazu išla matika, Janke vyšiel monitor a fandila všetkým učiteľom. A spomínala. Do deviatej triedy som nechodila. Z ôsmej triedy som šla na bilingválne gymnázium a neľutujem. Obišiel ma celý monitor. Ale zato som si užila dvojdňové prijímacie pohovory, ktoré som brala veľmi športovo, no napriek tomu uspela.

Spomínala som na všetkých mojich učiteľov a  mojich spolužiakov. Na skvelú matematikárku, ktorá musela odísť, lebo sa nepohodli s riaditeľkou. Na učiteľa fyziky, ktorý už mal byť dávno na dôchodku a mal veľmi zvláštne metódy. Na všetky tie mladé učiteľky, ktoré prišli plné entuziazmu a zrazu odchádzali iné. Sklamané je asi to slovo.

Skončila 9.A a veľa ľudí zostalo sklamaných, lebo naše školstvo, lebo apatickí žiaci, lebo…

Aj ja som často apatická. Z toho, ako sa výnimoční ľudia na našej fakulte strácajú v tej mase, ktorá na škole je len preto, lebo sú za ňu peniaze. A tak sa píšu testy miesto toho, aby sme chodili odpovedať. Tak sa málokedy podarí diskusia, lebo v aule kde je polovica asi za trest tá ďalšia polovica nepočuje, lebo sa tá prvá polovica baví. A občas sa človek niečo spýta a odpovie sa mu. Inokedy ho vyučujúci zľahka pošle do kelu.

Na našej fakulte máme jedného výnimočného profesora. Je na profesora veľmi mladý. Svojich študentov si starostlivo vyberá a stará sa o nich. A máločo z toho, čo do svojej profesie vkladá sa mu vráti. Keď sa ho spolužiačka spýtala, kde na to berie silu odpovedal, že pre tých zopár výnimočných sa to oplatí. Ale takých je málo. Aj tých výnimočných, aj tých obetavých profesorov.

Ten profesor a pár ďalších výnimočných vyučujúcich dáva dôraz aj na veci, na ktoré ostatní kašlú. Záleží mu na tom, aby z jeho študentov boli osobnosti.

Mala som šťastie. Vybrala som si strednú školu, kde sa z nás aké také osobnosti niektorí snažili vypiplať. Písavala som po večeroch veľa esejí. Najmä v angličtine. Diskutovala som na hodinách a čítala veľa kníh. Neskromne priznávam, že som sa považovala za dobrú žiačku. Musím však podotknúť, že aj na dobrej škole sa našli učitelia, ktorí nám hneď na prvej hodine povedali, že to s nami nemá cenu a sme sprostí. Ktorí nás uspávali viac ako učili a mnohokrát hodnotili nespravodlivo.

Na výšku som sa nedostala tam, kam som najviac chcela. Bolo to možno ťažším životným obdobím, možno tým, že mi na tom prestalo záležať a možno tým, že otec povedal, že mi to vybaví a ja som mu na to od srdca povedala, že potom na to serem (aj by som to napísala krajšie, ale toto slovo môj vtedajší pocit vystihuje dokonalo) a idem inam.

Šla som na školu, kam ma zobrali bez pohovorov za riešenie korešpondenčného seminára a dobré známky. Tá škola mi dala oveľa viac, ako som od nej čakala. A mohla mi dať ešte viac, keby som chcela. A to, že som nechcela viac spätne ľutujem. Chvalabohu som sa po mojom blúdení  našla pri múdrych ľuďoch.

Z čistej ješitnosti som spravila pohovory bez toho, aby otec o niečom vedel aj na školu kam som chcela ísť pôvodne a rok som teraz chodila na obe.

A zistila som veľa. Školy sa líšia prístupom k študentom ako aj k vyučujúcim. Samozrejme, každá škola o sebe vyhlási a bude vyhlasovať, že je naj. Ale pokiaľ človek chce, ľahko zistí, kde sa koncentruje viac osobností. Osobností, ktoré ho môžu formovať a niečo z neho spraviť.

Naše školy na tom podľa rebríčkov nie sú najlepšie. A asi ani nikdy nebudú. Naša krajina je primalá na to, aby vychovala toľko excelentných ľudí koľko ich je inde. A má na to aj málo veľmi dobrých učiteľov, ktorým veľmi často chýba motivácia. A tá potom chýba žiakom. A nikomu to zatiaľ až priveľmi nevadí.

Projekt Trieda 9.A bol podľa mňa experimentom. Je chyba v učiteľovi či v žiakovi?

Ani v jednom. Vzťah učiteľa a žiaka je čímsi unikátnym. Je to zložité spojenie, ktoré môže obe strany niekam posunúť. Chýb v tomto vzťahu môže byť na kilá. Hocikde.

Sledovať kam sa posunú žiaci za pár mesiacov s dobrými učiteľmi je dobrá reality show. Ale nemôžeme podľa nej súdiť systém ponúkajúci zložité spojenia, ktorý má vychovávať lepších ľudí ako tých, ktorí tu boli predtým.

Aj učiteľ a žiak si musia sadnúť. Alebo si aspoň na seba zvyknúť. Bolo to pekne vidieť na príbehu novej slovenčinárky. Učiteľ musí chcieť formovať, tak ako to robili učiteľ zemepisu s učiteľom občianskej výchovy . Učiteľ musí vedieť, že to, čo robí má zmysel a mal by to robiť rád, tak ako nový matematikár.

Naše školstvo na tom vraj nie je dobre. A ani nebude. Pokiaľ to nebudú chcieť ľudia, ktorí ho tvoria. Pokiaľ žiaci a študenti nebudú chcieť rásť a pokiaľ ich učitelia nebudú ťahať dopredu a vychovávať. Žiaľ jedinou odmenou im za to asi bude, keď za nimi bývalí študenti občas prídu pochváliť sa, aký kus cesty znova prešli. Ale na tom asi matematikárke, ktorá žiaka odpíše na prvej hodine, profesorovi, ktorí bude prednášku čo prednášku čítať z priesvitiek na ktorých nemá nič, iba skopírovanú knihu, ktorú napísal pred dvadsiatimi rokmi nebude záležať. A možno sa im to ani nestane.

Byť učiteľom je drina. Byť dobrým učiteľom sú galeje, za ktoré sa málokedy niekto poďakuje.

Skončilo skúškové, skončila Trieda 9.A a budúci rok o takomto čase budem asi čerstvo doštudovaná. Dokončím cestu lemovanú učiteľmi. Dobrými aj zlými. Nedocenenými. Mojimi, ktorých by som asi nemenila. Skončím s miernou ľútosťou nad tým, že mohli predsa po mne chcieť viac. Všetci. Stále.

 

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť