Django – Tarantino definitívne utrhnutý z reťaze

django-unchained-poster Ak slávny režisér vykráda sám seba, je to jeho právo, diplom mu za to nevezmú. Len neviem, prečo sa vykráda 165 minút, keď by mohol len 90.

V Inglorious Basterds vraždia Židia Nemcov. Tu vraždí čierny otrok zlých belochov. Slabí sa mstia mocným. Oba filmy ťahá ten istý herec, Christoph Waltz. V oboch filmoch ho režisér necháva hrať úplne rovnako, takže mám chvíľami problém, pretože zabúdam, že sa nedívam na zlého vraha, čiže plukovníka Landu, ale na dobrého vraha, čiže doktora Schultza. Neviem prečo, pretože Waltza poznám z hromady nemeckých filmov a ten chlap má omnoho širší register a vedel by bez problémov predviesť aj iné, ako toto repete.

Schultz má biznis, loví zločincov, z logisticko-dopravných dôvodov ich uprednostňuje mŕtvych pred živými, hlavne, keď je cena za kus tak či tak rovnaká. K identifikácii troch vrahúnskych bratov potrebuje ausgerechnet otroka Djanga, čo dostane Jamie Foxxa z okov rovno do sedla koňa. A tak sa začne pomerne výnosná spolupráca tejto dvojice a dej má približne hodinu celkom spád a napriek niekoľkým, ako žuvačka natiahnutým dialógom, to celkom odsýpa. Lenže to by nebola žena, aby nepobabrala príbeh. Každému, okrem Sergia Leoneho, jeho hrdinovia sa totiž so ženskými nepárali ( uvar kávu, daj sa znásilniť a odpáľ ). A tak sa musí ísť oslobodzovať Djangova otrocká manželka menom Broomhilda, hovoriaca po nemecky ( lustig! ) a samozrejme všetko sa pokašle a skomplikuje.

Doteraz spomenutí vrahovia, Schultz a Django, sú kladné postavy, čo vieme podľa toho, že je nám vždy pekne po lopate vysvetlené, že všetci nimi zastrelení sú zlí, veľmi zlí. Okrem nich sa tam však ešte vyskytnú aj zlí plantážnici a okrem zastrašených a týraných otrokov aj otroci kolaboranti. Neviem, či sa nájde niekto, kto by považoval otrokársky systém v 19. storočí za niečo iné, ako obyčajnú zvrhlosť. Takže tiež neviem, či potrebujeme vizuálne tresnutia po hlave vo forme bičovania ako od blahoslaveného Mela Gibsona či trhanie otroka psami ( hlavná suka sa volá Marsha, ja tipujem, že vzor je prokurátorka Marsha Clark, čo sa pokúšala zavrieť OJ Simpsona ).Belochov tu máme neartikulujúcich, dementných, špinavých, zdegenerovaných a zvlčilých tak, že by ich ani sovietska kinematografia z roku Pána 1950 lepšie nezvládla.

Najkrajšiu negatívnu postavu si vystrihol Leonardo DiCaprio. Krutý plantážnik Calvin Candie, zarábajúci na černošských zápasoch ( Vylúpni mu oko! Tu máš kladivo, rozbi mu hlavu! Pustite na neho psov! Je to môj otrok a môžem-si-ho-zabiť-ako-ja-chcem-bébe!). Mňa každopádne presvedčil, že je zlý. Ešte aj make-up mal zlý. Cenu Charlesa Darwina za najlepšie stvárnenie ľudoopa si však odnáša Samuel L. Jackson, namaskovaný za starého zlomyseľného šimpanza, inak černošského správcu Stephena, donášača a ťahača nitiek u krutého, ale nie dosť bystrého Lea.

Z týchto ingrediencií sa Tarantino snaží uvariť polievku. Nápadov je však málo, zato prichádzajú prapodivné zvraty v správaní sa hlavných hrdinov. A tak sa tento vývar všade, kde scenáristovi dôjde dych, nadstavuje obvyklou ingredienciou, krvou. V tomto filme sa jej vyšpliecha toľko, že by som sa nedivila, keby si akcie firmy Heinz na trhu výrazne polepšili. Pôvodne biely plantážnický palác sa zmení v komplet prestrieľanú červenú barabizňu, konské a ľudské hlavy, črevá, kolenné kĺby, genitálie, to všetko tam lieta, plieska o plátno, miestami asi aj preteká do hľadiska. Skončí to tak, že hrdinov kôň zatancuje polonézu a všetko dopadne super pre black people, teda tuším, ale neviem presne, pretože som sa úplne nevhodne rozchechtala a musela som zbierať rozsypané pukance.

Takže? Je to istotne Tarantino, film má obvyklé zložky všetkých jeho filmov, ale scenár pravdepodobne písal unavený muž, ktorému došla invencia. A keby sa tí skvelí herci aj rozkrájali a vynikajúci kameraman ukameroval, zlý dialóg zostane zlý, rozťahaný dej zostane rozťahaný a divák s veľkou pravdepodobnosťou posledných 30 minút bude pozerať na hodinky, čo pri Pulp Fiction iste robiť nemusel.

djangunchain

Milá pocta originálu – súčasný Django Jamie Foxx a jeho pôvodný predstaviteľ Franco Nero.

 

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť