Z hrdze a kosti: Marion Cotillard ešte nikdy nebola taká nepôvabná

knochen-plagatŠpeciálne efekty nemusia slúžiť len na bombastické triky. Francúzsky režisér Jacques Audiard sa vďaka nim dostal až na dreň medziľudských vzťahov.

Osobné tragédie, sociálna kríza, brutalita a niekde na konci láska sú základnými kameňmi filmu Z hrdze a kosti. Slobodný otec Ali (Matthias Schoenaerts) sa s päťročným synom Samom pretĺka na ulici. Situácia je neúnosná a preto sa rozhodne presťahovať k sestre na Francúzsku riviéru. Nájde si prácu vyhadzovača v nočnom klube, kde sa stretne so Stephanie (Marion Cotillard), ktorá trénuje dravé kosatky v morskom svete. Po nešťastnej nehode v práci príde o obe nohy. Prestane komunikovať so svetom a jediného, koho po čase osloví je Ali, ktorý ju kedysi zachránil, ale nevie o nej nič. Ich nepravdepodobný vzťah sa začne pomaly vyvíjať.

Až príliš jednoduchý Ali nič „nerieši“, správne rozhodnutia robí viac menej intuitívne. Vo svojich citových vzťahoch je veľmi povrchý nielen voči Stephanie ale aj voči Samovi, ktorého zverí radšej sestre. Telesné zblíženie, ku ktorému dôjde je tiež len v rovine – kamaráti si majú pomáhať. Sex jej navrhne nie z lásky alebo túžby po nej, ale aby si „overila“, či ešte funguje ako žena. V prípade budúceho zájmu stačí poslať sms, či je k dispozícii. Krotiteľka kosatiek na to spočiatku pristane, ale nakoniec si uvedomí, že takto fungujú zvieratá nie ľudia.

 knochen2

Ali sa prostredníctvom ochrankára z práce zapojí do pouličného klubu bitkárov, kde ho môže Stephanie spočiatku pozorovať len z diaľky. Napriek svojmu postihnutiu je fascinovaná ako jej posteľový gymnasta pribíja na zem a kaličí svojich protivníkov. Keď sa ukáže, že jeho kolega je nastrčený vedením na kontrolu zamestnancov musí utiecť a jeho malý syn sa stane kľúčovou postavou pre rozuzlenie príbehu.

knochen4

Úloha postihnutej Stephanie je svojou nepríťažlivosťou v ostrom kontraste s úlohami, ktoré Marion Cotillard hrala v posledných rokoch v amerických veľkofilmoch. Minimálne herectvo, kde všetky pocity, ktorými prechádza, dáva len letmo najavo, dokazuje vynimočnosť talentu Francúzky ocenenej Oscarom za Edith Piaf. Netradične sa rozhodla neštudovať ako postihnutí ľudia prekonávajú podobnú tragédiu, natiahla si zelené pančuchy a prepla sa v hlave do stavu skutočnej amputácie. Špeciálne efekty, ktoré kedysi vyrážali dych vo Forrest Gumpovi zhltli väčšinu z 15,4 miliónového rozpočtu. Napriek tomu má divák pocit, ako keby sa pozeral na nezávislý film za pár drobných. Režisér Jacques Audiard si tak mohol dovoliť nielen atraktívne intímne scény, ale ukázať aj ako sa integruje nehodou postihnutý človek späť medzi ľudí.

knochen1

Námet obsahoval nejednu pascu, ktorá sa mohla zmeniť na totálne klišé. Kráska a zviera, box a zbližovanie outsiderov, ktorí prešli osobnou tragédiou sú vítané ingrediencie najmä v Hollywoode. Francúzskym tvorcom sa z toho podarilo viac menej elegantne vykľučkovať, vďaka čomu bodujú u kritikov ale aj na súťažiach po celom svete. Film získal desiatky nominácii včítane dvoch Zlatých glóbusov, na víťazné premenil šesť, zväčša z menších festivalov (Cabourg, Londýn, Valladolid).

Ali a Stephanie nie sú hrdinovia, ktorých lásku nebeskú si budete púšťať donekonečna. Skôr vo vás vyvolá nejednu otázku o tom ako sa k sebe správa jednotlivec a spoločnosť. V časoch, keď po návrate domov neviete poriadne, čo ste v kine videli, je to pre film celkom dobré vysvedčenie.

knochen3

 Z hrdze a kosti / De Rouille et d’os

Francúzsko 2012. 122 minút
Réžia:Jacques Audiard
Hrajú: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Bouli Lanners, Céline Sallette

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť