Monica Ali: V kuchyni

vkuchyniNa počiatku románu V kuchyni (Kniha Zlín 2013) britskej autorky Monicy Ali je smrť.

Když se ohlédl do minulosti, věděl, že smrt toho Ukrajince byla okamžikem, kdy se to všechno začalo rozpadat. Nemohl říct, že by to byla základní příčina všeho, co se stalo. Dokonce to nebyla ani jedna z mnoha. To, co následovalo, se zdálo být nevyhnutelné i naprosto nahodilé zároveň. Byl schopen ty události seřadit tak, jak šly za sebou, a to ho naplňovalo jistým klidem, ale zároveň mu došlo, že je to vlastně jen příběh. Příběh, který je možno vyprávět. A příběhům, jak známo, není radno věřit. Ať tak nebo tak, všechno to začalo dnem, kdy zemřel ten Ukrajinec. A pokud v životě existuje něco jako bod zlomu, hned následujícího dne nabral ten jeho bláznivé obrátky.

Varovanie, ktorým sa kniha začína je férová hra s čitateľom. Berte alebo nechajte tak. Kľúč v počúvaní alebo čítaní príbehov odjakživa totiž netkvie v ich pravdivosti, ale v schopnosti zaujať príbehom. Keď napíšete vyše 500 stranový román, potrebujete predovšetkým schopného rozprávača, ktorý udrží pozornosť čitateľa v napätí až po poslednú vetu a po zavretí knihy, mu ešte budete držať palce do otvorenej budúcnosti.

Aj keď kniha V kuchyni je napísana v tretej osobe, Aliovej hlasom je štyridsaťdva ročný Gabriel Lightfood, beloch a rodený Brit. Ak by ste prehliadli obálku, nemáte šancu vycítiť ženskú autorku s prisťahovaleckým bremenom. Štartovací bod je svojim spôsobom klišeovitý. Šéfkuchár hotela Imperial je v dokonalej kríze stredného veku, plánuje naštartovať novú kariéru za pomoci dvoch politikov, čo nevedia ako naložiť s pocitivo zarobenými peniazmi. Aj v osobnom živote je čas na zmenu a Gabriel má v pláne požiadať o ruku svoju priateľku Charlie, ktorá by chcela byť speváčkou, no šancu preraziť stratila už dávno. Aby toho nebolo málo, otec s ktorým nebol často v kontakte, má v dôsledku rakoviny pečene pred sebou už len pár mesiacov života.

Bláznivé obrátky spomínané v úvode nespôsobí len pošmyknutie opitého Juriho na schodoch. Okrem neho je tu ešte umývačka riadov Lena, ktorú si Gabriel vezme na čas k sebe. Snaha ochrániť ju pre pasákmi, je len maskovaním výčitiek svedomia, že vlastne ani netušil s kým pracuje. Veľký hotel má aj vysokú fluktuáciu a nik sa veľmi nezaujíma, kto zabezpečuje príliv novej a lacnej pracovnej sily. Zakríknuta a nikomu nedôverujúca Bieloruska spôsobí rozvrat v Gabrielovom živote a dostane ho až úplne na dno, keď začne život skladať odznova.

Aliová pre čitateľa navarila niekoľkochodový pokrm, ktorý by vás dokázal nasýtiť aj jednotlivými témami vo viacerých knikách. Ako menu je tu premena sebastredného a na prácu zameraného muža ochutená o neschopnosť rozhodnúť sa medzi dvomi ženami, medzi istotou a animálnou závislosťou na niekom, kto vie komunikovať už len na telesnej úrovni. Agónia rodiča spojená s agóniou spoločnosti, keď spolu s nevyhnutným odchodom otca sa zatvára aj textilná továreň, ktorá nie je len zdrojom príjmov pre drvivú väčšinu obyvateľov v jeho rodnom meste, ale symbolizuje aj postupný zánik Británie, ako vyrábajúcej krajiny. Kríz národnej identita, ktorá by jej obyvateľov mohla spájať je ďalším primerane korenistým chodom. Na čo má byť obyvateľ Spojeného kráľovstva hrdý? Nie je prekvapením, že to vlastne nevedia a čo je horšie, ani nepotrebujú vedieť politici, ktorí už zabudli kam kormidlujú štát. Vedia len prečo. Aby sa mali dobre a mohli sa venovať sa hračkám typu nová reštaurácia, kde sa kreatívne zrealizuje aj manželka jedného z nich. Obchod s bielym mäsom a zneužívanie prisťahovalcov ako je Lena, je len trpkým a mrazaivým záverečným dezertom Aliovej jedálneho lístku.

Pustiť sa do neho alebo nie? V kuchyni je skôr čítaním na dlhé zimné večery, keď ponuré a chladné počasie vytvorí vhodnú atmosféru na prijatie neveselého ale do značnej miery poučného príbehu. Autorka je vynikajúci pozorovateľ a dala si záležať na každej postave od pomocného kuchára Bennyho, ktorý píše básne až po senilnú starú matku Nanu, ktorá prežíva postupne všetkých. Výborná je aj pri opisoch prostredia. Keby ste V kuchyni počúvali ako audioknihu, stačilo by zavrieť oči a mali by ste pred sebou živý obraz raz upršaného Londýna inokedy dusnej atmosféry imperiálneho hotela, ktorý si pamätá kráľovnu Viktóriu. Ak hľadáte oddychové čítanie na dovolenku, siahnite radšej po knižkách ako je Storočný starček, čo vyskočil z okna a zmizol. Zasmejete sa a ešte sa na vás nalepí kúsok histórie.

monicaaliMonica Ali sa narodila 20.10.1967 v Dháke vtedajšom Východnom Pakistane v zmiešanej bangladéžsko-anglickej rodine. Jej otec sa rozhodol ísť študovať do Anglicka filozofiu a ekonómiu a tak malá Ali opustila ako trojročná vlasť svojich predkov a zaradila sa ku komunite ázijských prisťahovalcov.

V roku 2003 publikovala román s autobiografickými prvkami Brick Lane (Ve čtvrti Brick, česky 2003). Príbeh bangladéžských prisťahovalcov sa stal malou senzáciou roku, keď zmluvu na knihu podpísala už po uverejnenní prvých piatich kapitolách. Bola nominovaná na Booker Prize. Príbeh mladej Naznín, ktorá sa po dohodnutom sobáši vydá za omnoho staršieho Chanuá sa v roku 2007 dočkal aj filmovej verzie. Ali si na pátos nepotrpí, zdôrazňuje slobodu ženy a máloko asi prekvapilo, že bangladéžska komunita proti filmu vystúpila. Zastali sa jej mnohí britskí umelci, okrem iného aj prenasledovaný Salman Rushdie.

O tri roky neskôr prišla s románom Alentejo Blue, portugalského príbehu inšpirovaného letnými prázdninami a situované do chudobnej dediny Mamarrosa. Ali predviedla, že sa dokáže prevteliť do mužských a ženských postáv bez toho, aby jej hlas sratil na sile. Čitateľ stretne starých aj mladých ľudí, ktorí snívajú o lepšej budúcnosti v podobe úteku zo zaseknutého časopriestoru.Za ním nasledoval vyššie opisovaný In the Kitchen (V kuchyni 2009, česky 2013).

Posledným titulom a značne kontroverzným je Untold Story (Nevyřčený příběh, česky 2011), fikcia o tom, ako by vyzeral život princeznej Diany (v románe Lýdie), keby sa nezabila v parížskom tuneli. Hoci kniha vyšla práve v čase svadby princa Williama a Kate Midlleton, autorka sa bránila, že rukopis odovzdala niekoľko mesiacov pred oznámením zásnub nie ešte sobáša.

Ďakujeme vydavateľstvu Kniha Zlín za poskytnutie recenzného výtlačku.

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť