Tiffany versus Tiffany

Jodie_FosterTruman Capote bol nešťastný z toho, čo filmové šúdio Paramount urobilo z jeho knihy. Aj keď bol film Raňajky u Tiffanyho ( 1961 ) nominovaný na päť Oscarov, autor kade chodil, tam sa sťažoval. Za najväčšie nešťastie považoval obsadenie hlavnej úlohy Audrey Hepburn, pretože Holly Golithly mala byť tvrdá žena, nie niekto štíhlučký a peknučký a z príbehu, ktorý mal byť drsný a škaredý sa stala newyorská Valentínka. Capote sa snažil získať hlavnú rolu pre Marilyn Monroe. Oveľa neskôr sa ešte dal počuť, že ak by tú postavu hrala Jodie Foster, bolo by to také, ako to on napísal.

Ten, kto nečítal knihu a pozná len film, sa môže čudovať. Ale kto čítal novelu, výhrady chápe. Film sa navždy vryl do kolektívnej ženskej pamäte čiernou róbou od Givenchy, perlami, vysokým účesom a veľkými čiernymi okuliarmi, výzbrojou, v ktorej Holly v ikonickej scéne raňajkuje croissant a kávu pred výkladmi slávneho klenotníctva Tiffany. Mnohé či mnohí si zapamätali Georga Pepparda v úlohe spisovateľa Paula, ktorá sa od svojej literárnej predlohy líšila snáď okrem pohlavia všetkým, čím sa dalo. Každopádne bol filmový spisovateľ tak krásny, že už od jeho pohľadu mäkli dámam kolená ako rôsol. New York je vo filme výhradne idylický, scény a dialógy perlia ľahko ako postavami hojne popíjané šampanské. Hudba, to je Manciniho Moon River a hrá tu aj nesmierne fotogenická ryšavá mačka „ The Cat“. Film končí bozkom v daždi a DVD je v ružovom obale. Právom. Je to z ružových filmov jeden z najružovejších.

Chcelo by to remake. Vlastne nie remake,ale vernú adaptáciu novely. Holly ako vysokú chudú ženu, elegantnú, ale poznačenú životom, na ktorej vidieť, že štebotanie, veselosť a naivita sú len ochranným obalom. Takú, ktorej úsmev je občas drobný, krivý a tvrdý. „Paul“, ktorý je rozprávačom knihy a vôbec tam nemá meno by zas nemal byť Pán Nádherný, len neistý chudobný začiatočník, možno homosexuál, aj keď o tom v diele otvorene nie je reč, len náznaky.

Útla knižka, z ktorej vznikol veľký film, je spomienkou mladého začínajúceho literáta na susedu z domu. Ani nie tak na jej činy, skôr načrtáva obrázok jej osobnosti. Fascinovane pozoruje stvorenie pripomínajúce rajského vtáka s ligotavým perím, pod ktoré postupne, ako sa stávajú priateľmi, preniká, až kým sa nedostane k malému smutnému vrabcovi, ktorý sa panicky bojí klietky.

Holly žije ako novodobá gejša, moderne by sme povedali escort. Ťahá peniaze z bohatých pánov, ktorí platia v nádeji na spoločne strávenú noc. Nejako sa jej darí zbaviť sa ošklbaných gavalierov na prahu svojho bytu. Usporadúva večierky, je súčasťou takzvanej kaviarenskej spoločnosti, kde je cieľom žien nájsť si zábezpeku vo forme bohatého partnera. K potrebe zaistiť sa ju ženie spomienka na ohavné detstvo zneužívanej hladnej siroty. Keď raz počíta mužov, ktorých v živote mala ( v knihe má devätnásť rokov ), nepočíta tých, ktorých mala do svojich trinástich rokov. To hovorí za všetko.

V priebehu deja sa objaví aj jej manžel, zverolekár doktor Goligthly, ktorý sa ju pokúša odviesť domov do Texasu. Tak sa dozvieme, že Holly sa vlastne volá Lulamae a „doktorko“ sa jej a jej rovnako vyhladnutého brata Freda ujal, keď ich prichytil pri krádeži vajec. Keď jej išlo na štrnásty rok, oženil sa s ňou. Truman Capote sa nad týmto faktom nijako zvlášť nepozastavuje, ale z dnešného hľadiska je to nepochybná pedofília. Lulamae utečie z manželského domu, tak ako utiekla od zlých pestúnov, niekde na svojej ceste sa zmení na Holly, chvíľu robí spoločnosť nejakému džokejovi, tam ju objaví hollywoodsky hľadač talentov, investuje do jej výchovy a vzhľadu, jemu utečie tiež a náš príbeh ju dostihne v New Yorku. Na jej vizitke stojí : „Slečna Holly Golitghly – Na cestách“.

Čo môže robiť využívané a zneužívané dievča? Využíva tiež. Nedôverčivá a neskrotená, žije medzi trvale nerozbalenými kuframi, akoby stále pripravená vyraziť niekam ďalej. Má u seba kocúra najdúcha, ktorý nemá meno. Necíti sa byť oprávnená nejako ho nazvať, pretože ich stretnutie bolo náhodné a jeden druhému nepatria.

Zarába si okrem iného tým, že raz do týždňa navštevuje v Sing Singu starého mafiána a odovzdáva mu zdanlivo nezmyselné odkazy o počasí. Tvári sa, že nevie, že ide o šifrované správy. Za sto dolárov za návštevu. Šetrí na farmu, kam by odišla s bratom Fredom. Fred bojuje na fronte a Holly má o jediného skutočne blízkeho človeka strach. Usilovne zháňa bohatého manžela. Keď jej malého a škaredého boháča Rustyho vyfúkne iná šplhačka po spoločenskom rebríku, zameria sa na Brazílca Josého, muža z dobrej a významnej rodiny. Žije v ilúzii, že s ním odcestuje, vydá sa a bude mať kopec detí. Nie, nie je to láska, ale bolo by to bezpečie.

Jej chatrná konštrukcia snov sa zrúti. Brat Fred padne v boji, mafiánske návštevy sú vyzradené a Brazílec v obavách zo škandálu uteká. Holly na dovŕšenie všetkého príde o dieťa, ktoré čakala a tak rieši situáciu svojím obvyklým spôsobom. Sadá na lietadlo do Brazílie a mizne navždy.

Chápem, že v roku 1961 by presná adaptácia knihy nemala šancu na úspech. Možno neskôr, možno dnes, ako nezávislý film, možno inde ako v Hollywoode. Bolo by pekné, ak by niekto ešte raz skúsil zachytiť prchavé čaro, ktorým Holly oplývala, tú zmes komičnosti, cynizmu a smútku, ktorá sa nesie novelou. Hľadanie bezpečného miesta, domova, tam niekde, kde sa oplatí vybaliť kufre a dať mačke meno. V knihe Holly mizne, snáď v Južnej Amerike, snáď niekde v Afrike, kde sa objaví drevorezba dievčenskej hlavy, ktorá je jej na nerozoznanie podobná.

Človek by rád vedel, či našla svoj prístav alebo blúdi ďalej v spoločnosti náhodných mužov, Holly Goolithly na cestách.

A prečo Tiffany? Holly to povie sama:

Prišla som na to, že najlepšie je vziať si taxík a odviezť sa k Tiffanymu. Hneď ma to upokojí, to ticho v obchode a to pyšné ovzdušie, tam sa človeku nemôže stať nič veľmi zlé, pri tých láskavých, dobre oblečených mužoch a v tej príjemnej vôni striebra a tašiek z krokodílej kože. Keby som našla v živote miesto, kde by som sa cítila ako u Tiffanyho, kúpila by som si nábytok a pokrstila kocúra“

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť