Jana Juranova: Siete.

Taka mala brozurka so sivo-ruzovym obalom vysperkovanym bielymi pavucinkami to je. Vraj to tak vytvarnicka navrhla preto, aby knizocka vyzerala odpudivo. Jej autorka je na Slovensku znama ako feministka, navyse s privlastkom militantna. Feministka je pre nasu verejnost bytostou priam demonickou. Uz to moze byt dovodom pre zvedavost: ako pise demon v zenskej kozi?

Prejav Jany Juranovej je kultivovany. Ani rohy, ani kopyta, ani samopal. Cista a profesionalna praca s jazykom. Uz jej prva praca, monodrama Salome bola taka. V Sietach nam autorka ponuka dve poviedky: titulnu Siete a Zombie.

Seba z poviedky Siete je mimocasova. Najdeme v nej stredoveku hrdinku zachovanu v ludovych rozpravkach a hrdinskych eposoch, aj modernu intelektualku hladajucu hlbkovy rozmer ludskej lasky. Mudra rybarova dcera (ja si ju z detsva pamatam ako "chytrou horakyni"), ktora vylustila kralovu hadanku. Ani neprisla, ani sa nepriviezla, oblecena-neoblecena, priniesla dar- nedar. Len tam, kde je v rozpravke stastny koniec, tam Sebin pribeh este len zacina. Kral hladal mudru zenu. Ale nechcel ju mat taku vedla seba. Seba by sa hadam aj vzdala svojej mudrosti kvoli svojej laske. Ale dokaze to?

Seba je univerzalna postava. Jej rozpominanie nema konkretny cas, nema historicke ani politicke realie. Moze sa odohravat hocikedy. Moze sa prihodit aj nam. Kral nemusi byt len meno feudalneho panovnika.

Zombie z druhej poviedky je sucasny hrdina. Jeho zivot je ovela konkretnejsi. Udalosti nasleduju za sebou, hodina po hodine, den po dni, zena po zene, praca po praci, zena po praci, praca po zene - Zombieho osobna historia je jednoducha. Jeho pribeh (asi) priemerneho redaktora znie povedome. S jeho jednoduchymi mestskymi kulisami by sa nedal zit inokedy, iba v druhej polovici dvadsiateho storocia. A sotva inde, nez v (post)socialistickom state. Je to nas sucasnik, casovo i priestorovo. Zombie to nema o nic lahsie ako Seba. Len - ten, komu je sympaticka Seba, si nemoze oblubit Zombieho. A naopak. Mozno prave o tom je autorkin feminizmus.

Siete su druhou knihou Jany Juranovej (monodrama Salome vysla casopisecky). Prva, zbierka poviedok Zverinec, vysla v Arche pred piatimi rokmi. Necitala som ju - precitala som si jednu poviedku a ta bola taka smutna, ze keby take boli vsetky, asi sa po docitani knihy pojdem obesit. Radsej som si ju nekupila. Siete vlastne tiez nie su prilis vesele. Ale nie su depresivne. Precitajte si. Siete vysli v oktobri 1996 ako druhy zvazok kniznej edicie casopisu Aspekt. Predavaju sa tusim za 50.- SK a koncom minuleho roku sa niekolko tyzdnov drzali na druhom-tretom mieste v rebicku najpredavanejsich knih bratislavskeho Artfora.

lacinova@ipt.med.tu-muenchen.de