KNIHOMOLNA

Mile knihomolky, mili knihomoli!

Kratky slovnik slovenskeho jazyka na strane 155 v strednom stlpci uvadza: Knihomol - a  m expr. kto vela cita al. studuje (obyc. na ukor inych cinnosti). Ak ste si prave vy otvorili tuto rubriku, urcite patrite k tomu podtypu homo sapiens, na ktorych sa uvedeny popis hodi. Ano, patrite k nam, co sa v dlhych popoludniach tulame od jedneho knihkupectva k druhemu, cumime do vykladov, vchadzame dnu a potom sa dlho-dlho obsmietame okolo plnych regalov a navrsenych pultov, prehrabavame sa v knihach, nachadzame tie, ktore nas zaujimaju, po ktorych uz dlho pasieme, listujeme v nich, zacitavame sa do nich, odkladame ich a opat ich berieme do ruk, pozerame sa, kolko stoja, s povzdychom ich kladieme na miesto alebo si ich vitazoslavne odnasame k pokladni, doma ich vzrusene rozbalujeme a potom uz len citame, citame, citame... A ruku na srdce, mili knihomoli: vzdy si ich kupeme aspon o jednu viac, ako ich stihneme precitat...

V civilizacnom priestore, v ktorom sa nachadzame, zaznel uz nejeden hlas nejednej vazenej osobnosti na temu: zanik knihy. Najprv ju mal vytlacit film, potom televizia, potom video, potom CD-ROM, teraz internet... Nie, nie, priatelia, kniha nezanika. Mozno uz nema tu medialnu funkciu, aku plnila, ked bola v nasom kulturnom svete sama. No dejinny proces ukazuje, ze vztah knihy a ostatnych medii, najma elektronickych, nemusi byt a ani nie je konfrontacny, ale kooperativny. Fotografia nezlikvidovala malovanie obrazov. Bill Gates nebojuje s Gabrielom Garcia Marquesom.

Ale podme k veci, knihomoli! Ked sme uz raz knihomoli, potrebujeme priestor, kde si budeme moct dosyta knihomolit. Preto sme na Sietovke vymysleli miesto, kde by sa mal kazdy knihomol - zaciatocnik i pokrocily, obcasnik i sustavnik, amater i  profesional citit ako doma. Preto je tu knihomolna. Co mozeme od nej ocakavat? To, co si do nej napiseme. O postrehy, uvahy, meditacie nad knihami a o knihach chceme poziadat najma tych, ktorych nazory sa nam vidia byt zaujimave - znamych literatov a vobec kulturne osobnosti. No, knihomolna by sa mala stat prirodzenym checkpointom ludi, ktori citaju knizky a chcu o nich nieco povedat inym. Bude preto vitane, ak sa v nej objavia aj prispevky radovych knihomolov. Artikulujte svoje pocity z knihomolenia, podelte sa s ostatnymi o svoje nazory na knihy,ktore ste precitali, ktore vas zaujali, ktore podla vas stoja, alebo naozaj, vobec nestoja za to, aby si ich precitali ini. Uzitocne moze byt aj proste informacie o tom, co pozoruhodne ste objavili na kniznych pultoch, potesia sa im najma ti, ktori vo svojich bydliskach nemaju az taku moznost dostat sa k  informaciam o knihach, ktore ich profesne ci esteticky zaujimaju.

V tejto chvili presnu podobu nasej knihomolne este nepozname. Ako sa ujme a ako sa bude vyvijat, to zavisi od vsetkych, co do nej budu chodit knihomolit. Od vas.

Jan Strasser