Malajzia III.
Martin Vystavil

Takze, pretoze konferencia nezacina cez vikend a lietadlo naopak neleti kazdy den zrazu sme mali pred sebou cely volny vikend. Mrk do Lonely planet a OK, ideme na Penang. Penang je ostrov pri severo-zapadnom pobrezi pevninskej Malajzie. Zbalit veci, vybehnut pred hotel a vrhnut sa do prveho texika. Well, tieto su tu lacne a da sa nimi bezne rozvazat po meste. Vyskocime pred hlavnou stanicou, ktora tuto v Kuala Lumpur ma podobu zamku z tisic a jednej noci. Pisu, ze tu postavil na zaciatku storocia nejaky Nemec. No jasne ... A rychlo po listky. Ale co to ? Penazenka ziva prazdnotou, aspon co sa ringitov tyka. A tak prisla dlho (s nedoverou) ocakavana chvila. Prichadzam k bankomatu a strkam don svoju sporozirovu kartu, ktorou som si este pred 3 dnami vyberal v podchode na Mierku koruny. Tuk tuk tuk - chces credit alebo savings - hmm, asi to druhe - kolko - dajme tomu 300 RM a chvila ticha a bzzzzm, otvoria sa dvierka a prave malajske ringity vypadnu. Pre mnohych z vas je to asi normalne, ale predsa ... Ok, nezdrzujem - vbiehame do vlaku. Vagon je to cistucky, vpredu sedia dvaja zriadenci, ktori budu onedlho pobiehat a zbierat papieriky, rozdavat sacky, ponukat jedlo. V inom vagone su ini. (To je len taka vsuvka pre nase zeleznice na zaostalom Slovensku). Na oboch koncoch sa rozzala telka a svieti na nej velke U v zelenom trojuholniku. U,U,U - pozriem do programu - nie, nie je to Universal Pictures ani ina firma. Je to len oznacenie programu - Universal access. Oznacenie kazdemu dielu dava Malaysian Board of Censorship a ma styri kategorie. U ako universal, ST ako soft neprehnany thriller/detektivka, SR tusim to iste ale o sexe a potom este cosi - asi 10 minut s premierom, ale nie som si isty. Takze tak boys and girls - Malajec nemusi zvadzat dilemu - mozem alebo nemozem - riesi to za neho board, a zostava mu viac casu na rodinu :-) Ale program je celkom dobry - slavne okamihy olympiad, takze v case ked vlak vbieha do Tanjung Malim na obrazovke vbieha Emil Zatopek do cielovej pasky. Celkom mile :-) Ale prichadza tu konecna s nemalajskym menom Butterworth. A oproti je Penang s najvacsim mestom Georgetownom. Asi vam uz dochadza, kto to tu asi kolonizoval. Dnes vsak po Britoch v Malajzii ostala len latinka (ale je to super !), auta jazdia vlavo (to je nezvykle aspon pre mna) a anglictina je tu bezna - kazdy vie aspon cosi - (znova super!) Trochu predbieham, ale ked som videl pracu Britov v Hong Kongu ale aj tu dostal som napad, a mozno sa pridate, ze by nebolo od veci, keby Briti prisli tak na 50 rokov na Slovensko a trocha to tu skolonizovali. Fakt, klobuk dolu ! No nic stojim v pristave a cakame na prievoz. Cestu k nemu nam lemovali napisy KE FERY, z coho som vyrozumel, ze lodivod sa vola Fero, a tak sme si nanho pockali a do Georgetownu sa previezli. Bolo pod mrakom, lud sa hupala a v dialke sa posuval treti najdlhsi most na svete spojujuci Penang s pevninou. Andamanske more bolo teple, ale nie priehladne - podlozie je pieskove, sedeli sme vsetci svorne na drevenych lavickach strateni kdesi v juhovychodnej Azii.

Georgetown. Pisu, ze v tomto malebnom romantickom meste kedysi na zaciatku storocia Sun Yatsen pripravoval v jednej z nespocetnych kaviarni sanghajske povstanie. Well, je zaujimave, ze revolucionari si obvykle sadnu do utulnej kaviarne, milo sa na casnika usmievaju a cosi si na papier skrabu. Vsetci si z porozumenim myslia, aha, aky sympaticky ujo. Ale Sun Yatsena si Cinania vazia - bol to taky cinsky TGM a jeho tajomnik bol Cangkajsek. Ale napokon to aj tak poriesil sedliak Mao. Ono ti sedlaci to vzdy napokon poriesia. Ci pravnici ? Uz neviem v com je vlastne rozdiel. Ale Georgetown je koncentrat historie - len tych templov je tu neuveritelne - na jednej ulici vedla seba, lebo Malajci su liberalni - islamska mesita, hinduisticky chram, buddhisticky klastor a taoisticky temple. Ale aj krestanov som nasiel, o ulicu dalej. Well, nepustim sa teraz do uvahy tymto smerom iducej ale pozrieme sa dalej. Typicke zafulane jednoposchodove domceky nalepene na seba lemuju ulice. Hore sa byva, dolu je obchod. Sem tam je na ulici krysa, hlavne pri restauraciach, hehehe, psov neurekov a adekvatny puch, ktory vsak nastastie rozovieva prichadzajuca burka. Andamanske more stmavlo a rozohralo sa nad nim teatro oblakov, bleskov a slnka. Sedime vsak uz v hotelovej restauracii a spekulujeme, co si dat - well, dobnime sem. Usmev a o chvilu sa uz nesie zvlastna zmes hustej polievky s kuracimi kostickami, vajickom a cestovinami. Dobru chut !

Na potulkach svetom
Uvodna stranka