Jaro Filip - Moje oblubene maily

Peter Breiner
O komunistoch a o inom.

Mili sme-l-ci,

Cele sa mi to zda velmi nezmyselne. Ludia sadnu k monitoru a palia od boku, bez toho, aby si uvedomili, ze za kazdym z tych desiatok monitorov, ktorym to adresuju, sedi zivy clovek. Bol som dost dlho odhlaseny, ale som tu opat…a vrchny smetiar ma trosku popchol, aby som nieco napisal.

Uz som sem raz pisal o komunizme, ale zda sa, ze bud to bola uplna blbost a zabudlo sa na nu opravnene, alebo sa na nu zabudlo aj tak. Ked vsak sledujem vsetky jedovate sliny, ktore lietaju cez cyberspace, neda mi, aby som sa neozval.

Odcitujem ho cely este raz, pretoze sa mi zda, ze stale plati a nieco aj pridam. Mozno sa vam to bude zdat dlhe, ale berte to tak, ze som mohol doteraz odpovedat na vsetko :-))

….

Aj ked by sa zdalo, ze diskutujuci na tuto temu sa delia na dve casti, je to len iluzia. Ak niekto zil v komunizme a nebol otvorene opozicny a neemigroval ako malolety, kolaboroval s komunistami a basta. Ci uz malo alebo vela, ale kolaboroval. Uz len tym, ze bol ticho, ze si kupil noviny, zaplatil clenske znamky ROH, platil dane....cize sme v tom VSETCI.

Samozrejme, ze mnozstvo masla na hlave je rozne. Mne by sa napriklad mohlo o nieco lahsie nadavat na komunistov, lebo mna nikto nikdy do strany nevolal, kedze som mal v kadrovom posudku, ze som destruktivny zivel a svoj prvy vysluch na Februarke som absolvoval ked som mal tusim 19 alebo 20 rokov a vyhodili ma po nom z roboty. Ale certa stareho...nemozem nadavat na nikoho, lebo viem sam o sebe, ze zdaleka nemam bezchybny charakter a namojdusu, ze neviem odhadnut, aky velky by musel byt tlak, aby som mu podlahol a vstupil do strany alebo urobil nejake ine svinstvo. Odmietam jednoznacne oznacit vsetkych byvalych clenov strany za hlupakov ci svine. Tak isto, ako sa da diferencovane pristupit ku kazdemu zlocinu treba pristupovat aj k clenstvu k strane. Je rozdiel medzi zakernou lupeznou vrazdou a zabitim v sebeobrane. Je rozdiel medzi nadsenym hlupakom, zlocinnym predsedom okresneho ci ustredneho vyboru a a od prirody bojazlivym clovekom, ktory mal chorych rodicov, nemohol emigrovat a chcel dostat deti na skolu.

Nepochybne je, ze nejaku charakterovu vadu musel mat kazdy, kto do strany vstupil. Ci uz to bola neschopnost odolat tlaku, neschopnost emigrovat, lenivost, pohodlnost, vypocitavost, karierizmus... ale kto z nas moze hodit kamenom?? Kto z nas je bezchybny? Panboh nas nestvoril vsetkych rovnakych a nestvoril nikoho dokonaleho. Kazdy z nas ma rozlicnu schopnost odolavat tlakom - geneticky danu schopnost.

(Ak Ross vasnivo opakuje, ze vsetkych komunistov bolo treba povesat... je to asi treba brat cum grano salis...a najma by som ho chcel vidiet tuto vetu opakovat, keby to mal robit osobne, alebo keby sa ta veta mala tykat jeho otca, matky, alebo syna...)

Uplne ina vec je vsak to, ze sa po pade komunizmu mal vyhlasit plosny zakaz komunistov v riadiacich funkciach bez moznosti pristupu k rozhodovaniu o zasadnych veciach. Ano, diskriminacny zakaz. Ak sme sa chceli vysporiadat s komunizmom, mali sme sa vysporiadat aj s komunistami. Riesit problem, ktory ovplyvni zivoty miliony ludi a nikomu pri tom neublizit sa totiz neda. Neda. Neda. Aj za cenu niektorych s vanickou vyliatych deticiek by sme sa boli zbavili mnohej spiny vo vanicke, ktora teraz strasi. Urcite by sa nasli neclenovia strany, ktori by dostojne a odborne nahradili to, co je napriklad teraz vo vlade a v parlamente. (A vsimol som si, ze ti byvali clenovia strany, ktori maju sami problemy so svojim byvalym clenstvom a svojim svedomim, sa do verejnych funkcii prilis netlacia.) Ak by sa niekam aj dostali byvali nestranici typu Slota - nemali by velmi moznost sa roztahovat, lebo by za nimi nestala bolsevicko-estebacka mafia.

V kazdom pripade je uz asi neskoro... a neviem, ci by sa k takemuto kroku odhodlala ktorakolvek s existujucich stran. Je uplne zufale, ako sa vsetci byvali funkcionari, bafunari a doritovleznici ocitli postupne na tych istych, ci pripadne lepsich miestach ako za komunizmu - a mysli, pracuju a rozhoduju presne tak, ako kedysi - inak to totiz nevedia. Este strasnejsie je, ze ich byvale obete su opat obetami. A su opat ticho.

Neprestanem sa priatelit s Janom Strasserom ani s Milanom Markovicom ani s.....etc.len preto, ze boli v strane, lebo viem, za co si ich mam vazit a najma viem, ze ja mam tak isto svoje chyby a skvrny. Len som mal mozno trosku viacej stastia...

Priatelom "emigrantom" by som chcel pripomenut, ze tym, ze sme sa prestahovali, sme sa automaticky nestali ani mudrejsimi, ani lepsimi. Zijeme v krajinach, ktore mali to stastie, ze ich nepoznacilo 40 rokov komunizmu a podla toho aj vyzeraju. Mozme svojim krajanom pomoct vselijako, dobrymi radami, peniazmi na podporu uzitocnych projektov, presmerovanim obchodnych aktivit… len nie tak, ze im budeme povysenecky vysvetlovat, ze su kreteni, idioti, postkomunisticki pohrobkovia a podobne. Ti, ktori nam rozumeju to aj tak vedia a ti, ktori nam nerozumeju sa len urazia. Sam som sa niekolkokrat previnil podobnym hriechom, takze viem o com hovorim. Nadavat je zbytocne. Ked raz niekde chyba 40 rokov "normalnej" historie, nemozno jednoducho cakat, ze sa to vyriesi cez noc. Este k tomu doslo k subehu tolkych nestastnych nahod na Slovensku, ze je to tam naozaj posrate ako zakon kaze… ale ak im to budeme neustale opakovat, nijako to nepomoze. Opakujem, ti co nam rozumeju, to uz vedia a ti, ktori nie - tym sa to musi vysvetlit inak.

Je velmi prijemne a uzitocne si svoje frustracie z minulosti (aj ked opravnene) liecit agresiou, vynadat cudzej starej mame za to, co postretlo mojich rodicov, zahrnut vsetkych ludi pod jednu nalepku - ale neda sa to. Kazdy clovek je iny, kazdeho miera viny je ina. Komunizmus bol hrozny, fasizmus bol hrozny…ale feudalizmus bol tiez hrozny, otrokarstvo v Rimskej risi nemenej… cele dejiny ludstva su posranym navrch. Naozaj je nezmyselne zvysovat mieru agresie tym, ze budem nadavat nieciej babke.

Tak isto sa uz do smrti nezbavime toho, ze sme vytrhnuti z jednej kultury a presadeni do druhej…a nech by nam bolo hocijako dobre, stale nam bude chybat to miesto, kde sme sa ucili chodit, jest, rozpravat a dostali zakladne navyky. Mozeme si tisickrat nahovarat a uvedomovat, ze tam kde sme je nam lepsie (nepochybne je) ale niekde hlboko stale ostane nieco pretrhnute. Nech je to akokolvek a aj ked mi to bude zurivo popierat, ale KAZDY emigrant a prestahovalec ma tendenciu zlepsovat si to kde je a zhorsovat si to, odkial prisiel. Je to uplne prirodzene a asi sa to inak neda prezit, ale je dolezite si to uvedomit vo chvilach, ked sme strasne mudri, strasne vzneseni a strasne moralni.

Moj otec mal 19 rokov, ked sa dozvedel, ze pojde do transportu. Nepacilo sa mu to a zobral nohy na plecia. Kedze zil v Humennom, utiekol cez Polsko do SSSR, kde ho komunisti okamzite ako spiona zavreli na 14 rokov na Gulag. Ked sa za Chruscova vratil, bol to zlomeny clovek. Nie div. 14 rokov na takom mieste urobi svoje. Najlepsie roky zivota. Gulka medzi rebrami. Cely zivot dozil velmi jednoducho - praca, spanok, alkohol. Necital. Nesledoval velmi, co sa naokolo deje. Jednou z prvych veci, ktore urobil po navrate bolo, ze vstupil do strany. Neviem preco, nikdy sa so mnou nerozpraval. Viem, ze bol clenom zlocineckej organizacie… mam ho za to nenavidiet? A ked nebudem nenavidiet jeho, bude spravodlive,ak budem nenavidiet nieciu babku?

Komunizmus je hrozny, zavrhnutiahodny a ludia, ktori ho zneuzili na to, aby sa vystverali po mrtvolach na vrchol, su netvori. Ale neboli taki vsetci. Snaha o pochopenie je naozaj niekedy lepsia ako nenavist.

Ak ste to naozaj docitali az sem, dakujem za trpezlivost. Mozno je vsetko inak.

.........................................

Peter Breiner
pbreiner@interlog.com
http://www.interlog.com/~pbreiner/pbh.htm

grafoman's page
http://www.index.sk/bwd/javor/javorak.

List bol povodne zaslany do diskusnej skupiny sme-l