Jaro Filip - Moje oblubene maily

Miroslav Rozehnal
Lampionovy sprievod

Mili spolubojovnici, stojime v tichom zamysleni na Cankajskovom namesti priamo pri pamatniku cloveka, ktory pohol dejinami. V hlavach sa nam miesaju tazko vyslovitelne pocity obdivu a ucty k tomuto na pohlad prostemu cloveku, staby jednemu z nas, ktory sa vsak tak nesmierne zasluzil o nase blaho. Ved nebyt jeho, kde by sme dnes boli!

Okolo nas prudia masy obcanov, ktori s usmevom na tvari a s teplom v srdci prisli vzdat hold Osloboditelovi. Kam az oko dohliadne, vsade spusta lampionov, nepokrytych to symbolov zazehnutych pochodni, hlavne v rukach mladeze, nasej svetlej buducnosti. Mierny vanok, ktory v podvecer rozcechral vetvicky vyzdobenych stromov, je celkom zbytocny, pretoze vsetky mavatka su v neustalom pohybe. Tie davy su nesmierne, ruka v ruke, plece pri pleci, spolocne kracaju s jednotnou myslienkou a jednotnym cinom. V centre namestia sa k nebu vypina obrovska 14-metrova socha - lampion, stmelujuci to motiv slavnosti, ktora trva uz takmer tyzden.

Dnesok je vsak specialny tym, ze sme sa toho zucastnili aj my dvaja - Mirek a ja. Okolie sa k nam sprava zhovievavo, nas vyzor cudzincov je dostatocnym dovodom na zhovievavy postoj voci cloveku, ktory nechape idey stojace v pozadi tohto zhromazdenia. Narychlo spichnute sponky v ocnych kutikoch, ktorymi sme si chceli trochu prisikmit oci, su zbytocne. A hoci nasa snaha prudit s davom bola poctiva, flasky Micheloba a marlborky lezerne visiace v kutikoch ust (namiesto symbolickych lampionov v rukach) boli dostatocne jasnym dokazom skazenosti zapadnej kultury a nemoznosti naucit stareho psa novym kuskom. A zatial co cinska mladez sa nechava unasat slavnostou okamihu a upina svoje srdcia k tribunam s lampionami, my sa nechavame unasat nesmierne povznasajucimi pocitmi z pohladov na kratke suknicky a priliehave svetriky. Netrpezlivo cakame, az vsetky lampiony zhasnu, rozziari sa giganticky ohnostroj a ludia budu mat k sebe este blizsie... Srdcia tu proste horia ako lampiony a my iba dufame, ze dnes tieto plamene nebudu zbytocne. Z Tchaj-peja reportovali m.mbskp.
Miroslav Rozehnal
Center for Buddhist Studies
National Taiwan University
Taipei, Taiwan, R.O.C.
http://ccbs.ntu.edu.tw

 

List bol povodne zaslany do diskusnej skupiny sme-l