Jaro Filip - Moje oblubene maily

Jordan J. Kovacev: Weekend fantasies. Minule som sa zatulal na bocnu dvojsmernu cestu a mal som to potesenie sa dostat za "jazdca z Indianopolis 500", ktory si to "snuroval" asi 55 km / Hod. Navyse a pomerne nezvykle, oprotiiduca premavka bola velmi husta (zrejme sa cosi udialo na dialnici a vsetci skusali bocne cesty) nuz a tak som nemal po dlhy cas moznost predbehut toho penzistu aj ked pred nim nebol nikdo ... Medzitym mi potroske zacinali tiect nervy ...

Ako som sa tak naprosto rezignovane za nim vliekol, spomenul som si "ved je to celkom ako na Slovensku" ... :)) Kolko vedier nervov stoji vodicov taka situacia. Pomale vozidlo na prazdnej ceste a za nim cela kolona riskujucich zufalcov... Doslovne "Ruska ruletta" pri tych vykonove podvyzivenych avsak pomerne uspornych motoroch, ktore tuto situaciu nijako nezlepsuju. Realita environmentu a ceny benzinu ... Avsak, vsetko je vyvazene. Co ziskas na benzine, stratis na vykone. Nuz vykon zvykne byt dolezitym pri rizikovych situaciach...

Kedze kazdy kilogram vahy je uvazeny, vysledok su male kabinky aut, kde spolucestujuci musia ozaj byt priatelmi kedze musia tak blizko pri sebe sediet... Nuz a ked konecne sa "cesta trochu otvori". Zoslapnutie pedalu az na podlahu. Vsimol som si ze niektori dokonca nosia pri sebe sekeru, aby "presekali podlahu" a pedal zisiel este nizsie ... :))

Kratucka motlitba, "aby nedaj Boze oproti nic neslo" a zivot je opat v sazke kolko krat pocas jedinej a dlhej jazdy ? Nuz, nezavidim Vam :((

Za tmy je to este zaujimavejsie kedze vzdialenost oproti iducich vozidiel sa neda az tak dobre odhadnut. Necudo, ze ludia tam umieraju tak mladi a tak casto ...

Nuz ale spiaky k mojej situacii. Po dlhsej chvili (asi milu alebo dve) sa objavila medzera v protiiducej premavke a vtedy som sa rozhodol s tym "skoncovat" ... Vytrcil som nos a zoslapol prudko na plyn... Nuz vazeni, asi ste uz davno zabudli aka je to rozkos a ake opojenie mat stado koni pod kapotou ! :)) Proste to zrychlenie ma vtlacilo do sedadla a cely ten let trval asi 4.5 sekundy. Z povodnej asi 50 km rychlosti, rucicka na budiku vyletela na vyse 150 km/hodinu. Nuz ale zbadal som vcas a zdvihol nohu z plynu. Nechal som rychlost padnut na asi 110 km a pokracoval v jazde po tej klukatej ceste ...

Totiz dovod, preco som zdvihol nohu z plynu bol, ze mi prislo na um, ze nedavno som dostal pokutu za rychlu jazdu a tak clovek nikdy nevie, zvlast v poslednom case ked tu vo Westchester county su troopers neobycajne aktivni. Totiz v kase je malo penazi a tak sa snazia kazdeho "zachranit od jeho penazi" :)) Nuz a potom, az schytas dva dopravne priestupky je len otazkou casu kedy clovek pride o vodicak ...

Avsak ten pozitok je ozaj na nezaplatenie. Skoro sa to vyrovna sexu :)) Inac, dnesne auta su uplne ine nez byvali kedysi. Pravdou je ze su aspon o 1/3 kratsie avsak Americania este stale vyrabaju pohodlne auta, kde cestujuci sa nemusia na seba tlacit. Kedysi vyska vnutornej velkosti kabiny bola urcena zasadou, ze soferovi ktory mal klobuk na hlave, tento sa mu nesmel dotknut strechy...

Co sa tyka dnesnej spotreby, nuz ta sa tiez da zniest. V 1975-tom ked som bol doma na navsteve, mal som zo sebou moj Oldsmobile Delta 88 s 5.7 litrovym motorom. Nuz pohadka. Spotreba na autobahn asi 18 - 22 Litrov, pricom maximalna rychlost bola iba 175 km/hod. Po meste to zozralo okolo 28 35 litrov. n

Nuz ale to zas nebolo nic oproti mojej prvej kare. Tiez Oldsmobile so 5.4 litrovym motorom a specialnym Arbath nasavanim. Bola to 2.8 tonova kara a v zime spotrebovala asi 70 - 85 litrov na 100 km. Avsak zrychlenie bolo asi 7.2 sekundy... Ako som raz spomenul, so 7 ludmi na palube a v 70 km rychlosti pri zoslapnuti pedalu, kolesa zacali "gumovat" ... Necudo, ved mala 435 koni ... Raz v zime som vonku cakal na moju byvalu manzelku asi 20 minut a motor brzal. Nuz rucicka na meraci benzinu sa pohla a podla velkosti pohybu povedal by som ze "spotrebovala" asi 8 litrov :))

Nuz bolo to take hovado, ze kratsi clovek mohol priam vnutri stat vzpriameny a hrubka operadial na "prednych kreslach" bola asi 1/4 metra. Nuz a ta klimatizacia. Ked som ju zapol tak o 2 - 3 minuty zacala kondenzovana voda kvapkat z vetrakov a vnutri bolo ako v ladnicke. Verim, ze dokonca na Sahare clovek by mohol vnutri sediet aj v kozuchu a vobec by sa nebol zapotil ... Avsak, musel som ju predsa len predat k voli spotrebe a to v casoch ked galon benzin este stal 39 Centov (1972) . :))

Dnes, vdaka priamo vstrekujucim motorom a komputerom, moj 3.8 litrovy motor robi okolo mesta (az klimatizacia je vypnuta) asi 10.3 l/100 km. Na dialnici (a v tomto teplom pocasi), spotreba je 7.5 - 8.0 litra pri stalej 90 km rychlosti. (Naplnit nadz do vrchovata, prejst vzdialenost a znova naplnit do vrchu). Vyskuane ... Nuz a benzin momentalne tiez padol. V susednom state New Jersey je $ 0.95/ Galon a tu v New Yorku je stale $1.25 - $1.45 ...

Nuz a tak co vselico cloveku nepride na um ked sa musi vliect za penzistom a pritom vpredu je uplne prazdna cesta :))

Prijemny veekend ...

Pan Brat