Filipika na obranu Niagary - aneb Breiner o tom vi prd.
Ross Hedvicek

Date: Mon, 09 Nov 1998 17:16:08 -0500

Peter Breiner se takto vyjadril v poslednich Javorovych listech:

Naco chodit do Buffala, aj tak su vraj Niagarske vodopady krajsie z kanadskej strany. Neviem posudit, dival som sa len z kanadskej, konkretne osemnastkrat. Niezeby sa mi tak pacili, ale kazdy navstevnik Toronta vyzaduje exkurziu. Tento rok sa mi podarilo odolat vsetkym ziadostiam a mienim v nastupenom kurze pokracovat. Pustte si do vane poriadne silny prud vody, a mate zhruba to iste, akurat nemusite predtym sediet dve hodiny v aute a soferovat uplne nudnou krajinou. Zaujimave je, ze nik z tych, co uz Niagaru videli, sa tam nechce vratit ­ samozrejme, neprizna sa, ze sa dal napalit a ze tam nebolo nic. Ved co uz to mozu byt za vodopady na uplnej rovine? Predsa na to, aby mohlo nieco odniekial padnut, musi byt nejaky kopec, alebo okno, alebo aspon niekto, kto to bude zhadzovat. Ja si myslim, ze to cele vymysleli nejaki sikovni obchodnici, ktori boli zufali, ze ziju na siroko-daleko najnudnejsom kuse zeme a nemaju nic, co by mohli ohradit plotom a vyberat vstupne. A tak nahovorili ludom, ze tento kus riecky Niagary je uzasna svetova atrakcia, co je legitimny dovod na to, aby uz parkovisko stalo 11 dolarov.

Co si o tom myslim ja:

Breiner vi prd. Jedine, na cem jsem ochoten se s nim zhodnout je, ze Kanada ma nehorazne zhovadily government - ktery v poslednich letech velice pripominal vladu ceskou nebo slovenskou - ano, tu Meciarovu. To jo, ale jinak vsechno spatne.

Cesta z Toronta na Niagaru NENI cesta nudnou krajinou, ale cesta po pomerne rychle QEW (Queen Elizabeth Way) dalnici, ktere sice zacina v zapado-pakistanskem meste jmenem Toronto, ale krajina je veskrze prijemna. Vede celou dobu po brehu jezera Ontario, jezero tak velke, ze nevite zda je to more nebo ne. Trochu lepsi vyhled ziskate po vyjeti na most v Hamiltonu, z leva krasny vyhled na jezero, konce porad nevidno, jen z leva zezadu je nekdy mozne zahlednout CN Tower nebo i SkyDome v Toronte, z prave strany je zajimavy vyhled na hamiltonske zelezarny, coz je neco jako kdyby VZKG, NHKG a VSZ byly kondenzovany a postaveny na brehu jezera. Most ma 4 jizdni pruhy v kazdem smeru, na prijezdech jeste vic. Za mostem uz zacina kanadsky malebna vesnice jmenem Stoney Creek a za nim dalsi mestecko jmenem Grimsby.

A porad jedete po dalnici po brehu jezera Ontario, a na prave strane se tahnou vinice jako nekde v Szekesfehervaru, ty kopce napravo jsou tzv. Niagara Escarpment, ktery se tahne od Finger Lakes a Letchworth State Park v New York state (dalsi krasny vylet), pres Niagarske vodopady, ktere tim vlastne vytvari, podel brehu Ontaria, az nahoru na sever k Flowerpot Island nad Tobermorry.

Kousek za Grimsby je mezi dalnici a brehem jezera nacpano misto zvane Prudhomme Landings, plne restauraci a turistickych atrakci jako Wet'n'Wild - byval tam i TIVOLI - Miniatur World, neboli slavne svetove budovy (i Kreml tam byl) v zmensene podobe pod sirym nebem, nez to tedy prestehovali do Niagara Falls. Byl jsem tam s detmi mockrat.

Kdyby vas napadlo odbocit vpravo (misto vlevo na Prudhomme Landings), tak byl jste dojeli k mistu pod escarpmentem jmenem Balls Falls - jak nazev napovida jsou to kulate vodopady. Oblast je velice pekne upravena pro pikniky a takove atrakce a je tam muzeum prvnich usedliku v te oblasti, stary mlyn, stary kostel, stary srub puvodnich settleru.

A pak uz zacina St. Catharines, prijemne mesto, plne zelene, rika se mu Garden City - Zahradni mesto - mesto kde obloha je nejak niz, a mostu pres Wellandsky kanal se rika jednoduse Skyway - protoze vede primo do nebe. Pri vjezdu do St. Catharines se hned na prvnim exitu da odbocit na Ontario Street a k jezeru. Dojedete do predmesti St.Catharines znamemu jako Port Dalhousie (mistne vyslovovano jako "pordalusi") a tam je opravdu krasne, jejda tam je krasne.

Port Dalhousie je misto kde do jezera Ontario ustil stary Wellandsky kanal, a bylo tam par textilek a tak. Dnes je to rekreacni oblast, kde se delaji zavody osmiveslic jako v Oxfordu, poradaji se tam kazdorocni oslavy Canada Day - coz je prvniho cervence a vecer je tam ohnostroj odpalovany z konce mola, co vede temer kilometr do jezera a obyvatelstvo sedi na plazi a dela uuuuuuuu a aaaaaaaaaa. A v na trave u plaze tam stoji historicky Port Dalhousie Merry Go Round - neboli kolotoc - kolotoc je to natolik vzacny a historicky, ze okolo nej postavili celou betonovou budovu s automatickym hasicim zarizenim - sprinkler systemem. A na vikendy behem leta se kolotoc stale pouziva a jedna jizda stoji porad jen 5 centu - taky jsem se okolo toho kolotoce nalital s kamerou a fotil sve male deti, co se tam vozily - prijemne vzpominky... Ve zrusenem kanalu je dnes marina a lodi a plachetnic je tam pozehnane - je to velice prijemna prochazka po molu okolo mariny a dal do jezera.

Zpatky po Ontario Street se dostanete do St.Catharines. Nejstarsi ulice, takovy Yonge, je v St. Caths St. Paul Street. Ulice majici pro mne osobni prichut, protoze kdyz jsem prisel do Kanady, tak jsem na St. Paul bydlel. V Hotelu Leonard. Stary, spinavy hotel, jako Chelsea v New Yorku, na strese obrovska reklama, po stranach zelezne nouzove uniky s padacimi schody. Aroma doby pred 50-60 lety. A dole v clubu hral blues David Wilcox. Ja nevedel kdo to byl, a on na mne koukal tema svyma telecima opileckyma ocima a zpival "Read Between The Lines" a ja cetl.

St. Paul ma typickou ctyrproudovou dopravu - tedy ve dvou krajnich pruzich se parkuje a ve vnitrnich se jezdi, ale ten feel, ten je tam porad jak z minuleho stoleti. Budovy s vysokymi stity a za temi stity vubec nic. Pamatujete si tu uvodni scenu ze Sedmi statecnych? Jak Yul Brynner a Steve McQueen vezou toho neboztika na Boot Hill tou dlouhou ulici a Brynner kociruje a McQueen hlida s flintou, z ktereho okna te dlouhe ulice na ne nekdo vystreli? Takove budovy lemuju obe strany St. Paul Street v St. Catharines, budovy z dob Divokeho Zapadu. Jen trochu primhourit oci a slysite Bernsteinovu muziku a vrzani kol pohrebniho vozu a praskani bice a Brynneruv krik na kone "Yeeeeee-haaaaawww!"

A my tam na te ulici byli jako cerstvi emigranti, druhy den v Kanade, uplny kolotoc dojmu a vjemu. A na konci ulice bylo hrackarstvi, hracky, ktere nemeli ani v Cesku, ani nikde jinde. Praci jsme nemeli tak jsme dovnitr ani nelezli, ale deti se chtely podivat aspon do vykladu. Ve vykladu stala pomerne velka masinka a ctyri vagonky a mela udelane koleje po celem vykladu. A zevnitr vykladu byla z jakesi kovove folie vystrihnuta mala ruka, coz bylo znameni, ze kdyz k tomu das zvenku ruku, ze se ten vlacek rozjede. A tak jsme k tomu hrackarstvi pak chodili jeste nekolik dni a moje male deti prikladaly sve male packy na sklo vykladu a vlacek jezdil a jezdil a jezdil. A me bylo dobre. A vsechno co jsem si tehdy pral, se mi pozdeji splnilo.

A kdyz se vratite zpatky na QEW, tak po skyway prejedete novy Wellandsky kanal a muzete bud nalevo do Queenstonu, kde je Brock Monument pripominajici bitvu mezi Kanadany a Americany v roce 1812, kde Laura Secord, skryvajice se za kravu, zradila duverive Americany zlym Kanadanum. "To byla zla osoba?", ptalo se mne dite. "Ano, velmi zla, zradna svine, proste baba Salgovic!" - vysvetlil jsem. Dite to chapalo. Za Queestonem je uz jen Niagara-on-the-Lake, byvale hlavni mesto Upper Canada a historicke misto, kde zije jen asi 5 tisic lidi a presto tam maji 5 divadel - a kazdy rok divadelni Shaw Festival. Jine podobne misto v Kanade, kde je neumerne mnoho divadel je Strattford - jeden z dukazu, ze ti co rikaji, ze v Americe/Kanade se neda chodit do divadla nevi o cem mluvi. Strattford je divadelni overkill.

A kdyz pojedete vpravo, tak dojedete do Niagara Falls. Abych se tedy vratil - doufam ze uz si nemyslite, ze ta krajina mezi Torontem a Niagara je tak nudna, jak se vas Breiner snazi bulikovat?

Uz prvni vec ktera zaujme zasi pozornost je mimourovnova krizovatka pred Niagara Falls. Ona tedy musi zaujmout, protoze kdyz nedavate pozor tak jste hned ve Fort Erie, nebo Lundy Lane misto u vodopadu. Do Niagara Falls se sjizdi z kopce, jedete ulicemi, podvedome cekate vodopady uprostred zelene a lesa a oni si to zatim ty vodopady temne huci uprostred mesta! Vlevo podel cesty za stromy zacnou vykukovat Americke vodopady, a pokracujete dal a pred vami se objevuje Kanadsky vodopad a vlevo od nej je to parkoviste, kde ten tulpas Breiner platil 11 dolaru. Tulpas je proto, ze kdyby pred tim parkovistem odbocil vpravo znovu mirne do kopce, tak by dojel na parkoviste u kina IMAX pod Skylon Tower - kde je parkoviste uplne zadarmo, je tam paradni rozhled a po schodcich se da sejit dolu k vodopadum. No komu neni shury dano... musi platit 11 dolaru. :-)

Turistickych atrakci je v Niagara Falls nepocitane. Dve obrovite veze, Skylon a Minolta Tower prevzaly vyhlidkovou funkci stare Kodak Tower v zabavnim parku. V podzemi Skylon Tower je podobny zabavni park s elektronickymi hrami jako je treba v Toronte pod CN Tower, ale hlavni zajimavosti jsou soustredeny na ulici jmenem Clifton Hill, protoze vede prudce do kopce. Je tam vsechno, od Madame Tussaud's Museum, a Guinness Museum of World Records, Elvis Presley Museum, Ripley's Believe It or Not Museum az po Houdini House a Dracula House.

Ovsem to je jen pro turisty - pro nas, kteri jsme byli mistni byly Niagara Falls misto, kde jsme byli kazdou sobotu a nedeli v parku, meli piknik, snazili se pochopit nepochopitelna pravidla baseballu, delali barbekju, v pavilonku uprosted louky hrali nejaci virtuozove cosi na housle a cello, co to bylo nevim, deti si tam hraly na travniku fotbal a ja lezel na dece na trave - a sto metru ode mne hucely Niagarske vodopady. Pro mne jsou Niagarske vodopady mistem klidu, miru, spokojenosti, jedno z mist, kde jsem byl doma - takovy warm and fuzzy feeling.

Takze jeste jednou - Breiner vi o Niagare prd. Je porad u Hrmicich vod cizincem.

Rosta