Gone fishing...
Ross Hedvicek

Tarpon je ryba. Takovy dobry, dospely tarpon ma i 8 feet na delku a vazi 350 pounds. Tarpon je dosti primitivni ryba, tedy ryba s jednim nejstarsich rodokmenu - je to zrejme z pozice hrbetni ploutve, velkych zaber a vnitrni anatomie. Zkameneliny ryb podobnych tarponum jsou znamy z doby pred 10 miliony lety a je take znamo ze pred temi davnymi lety byli tarponi daleko hojnejsi a beznejsi rybou nez jsou dnes.

Tarponum se take rika tarpum, sabalo real, cuffum, silverfish a silver king. Zoologicky patri mezi Elopidae a spravne latinske jmeno je Megalops atlanticus.

Tarpon je jedina ryba, ktera ma vzduchovy mechyr, ktery jim dovoluje brat kyslik ze vzduchu a zit ve vode bez kysliku. Kdyz vidite tarpony na hladine se prevalovat, neboli delat "rolling", tak to ve skutecnost cerpaji vzduch. A nikdy "necerpaji" vsichni najednou - kdyz vidite jednoho tarpona "rolling" - tak to je jich pravdepodobne cele stovky pod hladinou.

Tarpon je stehovava ryba a muze cestovat dlouhe vzdalenosti v pomerne kratkych casovych usecich. Jejich "range" jde od asi 125 mil od pobrezi az po sladkovodni jezera ve vnitrozemi.

A proc o tom pisu? No protoze tady u nas, na ostrovech uprostred Golfskeho proudu, je Boca Grande Pass, neboli "Tarpon Capital of the World" po vice nez stoleti. Lovil tu i Ernest Hemigway, fajnsmekr rybareni a dnes je tu kazdy rok 7. a 8. cervence poradan "World's Richest Tarpon Tourmanent" - tedy dvoudenni soutez o to, kdo chyti nejvetsi rybu. Zucastnit souteze se muze kazdy - vstupenka stoji 3500 dolaru (a dan) na osobu. Prvni cena za nejvetsi rybu je milion dolaru. Pak uz to jde prudce dolu, druha cena 250 tisic, treti cena jen sto tisic a tak.

Zajimave je, ze chycene ryby se nezabiji - akorat je rybar vytahne do lode, zavesi na vahu, se spoustou svedku prevazi a premeri a mnohokrat vyfotografuje - a pak tu blbou rybu zase pusti do more. Neni to hezke?

Pokud nekdo chyti ultra velkou rybu - kazdy uz dopredu vi jake jsou dosavadni rekordy a byla by to ryba kvalifikujici se na nejakou cenu - tak ma pravo si rybu nechat a zabit jit - protoze je "open season" - ale malokdo to udela. Vetsinou je i trofejni ryba dukladne premerena a vyfocena a pak pustena zpatky do more - a mistni taxidermist (to je vycpavac rub) ma bezvadny kseft, protoze vyrabi repliky tarponu podle fotografii v zivotni velikosti, a prisroubuje je na velkou desku a rybari si je vesi na zdi do kancelari a je z nich "conversation piece"...

Kdyz uz jsme u tech "conversation piece"... nejvetsich nepritelem tarponu jsou zraloci, nasi mistni zraloci jsou zvani "hammerhead sharks" - tedy zraloci kladivouni. Hammerheads jsou velice strasidelne vypadajici zraloci, maji sirokou placatou hlavy ve tvaru kladiva, vypadaji znacne exoticky i nasim privyklym ocim a jde z nich des a hruza i kdyz jsou maji, natoz velci.

Kamarad Jarda Masar tady pred par lety ulovil v Lemon Bay jednoho a tak se mu to libilo, ze si ho u nas doma zmrazil v mrazaku a pak to dal zmrazene do cooleru a jel s tim domu do Kanady. A zralok mu pry pak, jak byl zmrazeny, prasknul.

No a mistni legenda pravi, ze tady v mori okolo nas zije obrovity hammerhead shark a jmenuje se Old Hitler. Vzdycky jsem podezrival Karla Maye, ze v jeho knihach o Vinnetouovi byly ty prezdivky starych westmanu jako Old Shatterhand, Old Firehand, Old Death ponekud pritazene za vlasy... ale mozna ne. My tady mame Old Hitlera a je to monstrozne veliky zralok kladivoun - hammerhead shark.

Neni zadnym tajemstvim, ze se hammerheads couraji sem a tam skrze Boca Grande Pass a cekaji na zabloudileho tarpona. Vzdy kdyz zralok ulovi nejakeho tarpona, vzdy je tradicne vina na ramenou Old Hitlera - tedy v pripade ze by hammerhead nejaka ramena mel.

Existuje opravdu Old Hitler? A jak ta legenda vlastne zacala? Zraloci kladivouni rostou rychle - to je zname. Ovsem Old Hitler ma neobvyklou schopnost o kousek vyrust pokazde, kdyz je ten pribeh vypraven. Napriklad osmistopovy zralok se behem vypraveni u piva muze zmenit na velikost laundromatu. Kazde pivo se rovna pribliznemu vzrustu jedne stopy.

Napriklad loni jsem byl s Danem Godwinem a kapitanem Gene Whitem na jeho 14 stopove lodi, kdyz jsme meli ponekud blizke setkani prvniho druhu s zralokem kladivounem, ktery mel neco pres 15 stop. Opravdu. Fakt. A ten zralok rostl zhruba jednu stopu za hodinu po te, co jsme pristali. Dneska ten zralok ma pres 30 stop a roste furt pryc.

Clanek z novin nekdy ze sedmdesatych let tvrdi, ze Old Hitler byl stvoren rybarskym klubem ze Sarasoty, ktery pry chtel zvysit zajem o lov zraloku a prilakat par novych, clenske prispevky platicich clenu do rybarskeho klubu. To dava smysl. Zahada vyresena. Muzete prestat cist.

No vypada to, ze tomuhle vysvetleni taky neverite, ze? Pribehu Old Hitlera se dostalo velke publicity v cervnu 1993, po te co kapitan John "Tater" Spinks a ctyri dalsi rybari vedli 18-hodinovou bitvu proti zralokovi kladivounovi, ktery podle novinovych zprav vazil pres 1400 liber. Zralok zatahl rybare 14 mil od pobrezi do mexickeho zalivu, kde se snura pretrhla. Ale jeste predtim zralok bez povsimnuti vydrzel dve strely z 12-gauge brokovnice do hlavy a ani nemrknul. Tater pozdeji poznamenal ze "mozna jsme meli stesti, ze se snura pretrhla. Protoze mozna ON bral NAS domu na veceri". Old Hitler? Jo, to byl on.

Kapitan John Knight zase tvrdi, ze celeho Old Hitlera si vymyslel jeho bratr. Podle nej se Old Hitler narodil vzadu ve skolnim autobuse nekdy v roce 1964 nebo 1965 cestou do Lemon Bay High School. Eugene Knight mel slohovy domaci ukol a musel neco vymyslet. A tak cestou rano do skoly se spoluzakem Harlanem Wilberem vymysleli pribeh o obrovitem zraloku, a rozhodli se ho pojmenovat Old Hitler. A navzdory skutecnosti, ze cely pribeh byl zplacan dohromady v poskakujicim skolnim autobusu, dostal Eugene jasne A za splneny ukol a pribeh byl otisten ve studentskych novinach. A John Knight rika, ze kratce na to byl pribeh znovu a znovu otisten v ruznych novinach po cele nasi oblasti.

A tak pry vznikla legenda o zraloku kladivounovi, lovicim v Boca Grande Pass. Legenda. To rikaji oni. Ja stojim na pieru a vim sve. Je tma. Zraloci lovi v noci. Jsem jen tri stopy nad vodou. Asi bych mel jit na breh.

A tak stojim na pieru a cekam na novy den. A na slunce. Na slunce nad Boca Grande.

"And when my time has come
I will look back and see
Peace on the shoreline
That could have been me

You can waste a whole lifetime
Trying to be
What you think is expected of you
But you'll never be free...

May as well go fishing"

--------

Rosta