Umirani idealu
Ross Hedvicek

Stalo se vam nekdy, ze jste nekoho velice uznavali a pak uplynul nejaky cas a vy jste zjistili, ze ten koho jste uznavali vlastne neni "uznavani hodny"? Ja jsem to prosel jako cyklista-motorista. Kdyz jsem byl uplne malej a mel jsem takove detske kolo s malymi kolecky a spadl mi retez a soused mi ho nasadil a jeste utahl ten retez, aby tam neplandal - to byl v mych ocich strasny borec. Pak prislo kolo s riditkama ohnutyma dolu, takzvane berany a rikalo se tomu "zavodnicka", bylo cervene a bylo znacky Eska, Favorit byl jednak moc drahej a proste nebyl k dostani a situace se opakovala s s prehazovackou, lanky, brzdami. A pak prisel maly motocykl Jawa 50 Pionyr (premyslim jestli jsem se tim nedopustil kolaborace, ze jsem jezdil na motocyklu Pionyr, doufejme ze ne) a tam mi zase mentorskymi radama pomahal hodne starsi kamarad Jirka Zavadil a pak jsem presedlal na Jawa 250 panel a jako vzor-mentor-ideal nastoupil strec Fanos, ktery mel motorky uz od valky a jezdil i na motocyklu Indian, ktery byl tak silny, ze se dal zaprahnou k oji od zebrinaku nalozeneho slamou ze zni a cele to ten motocykl Indian odtahl z pole az do stodoly. Takovy to byl silny stroj. No a pak mel Cezetu 150 a pak prvni kyvacku - proste byl to ODBORNIK!

Jiste uz tusite pointu - jenze pak se "cas navrsil" jak pravi klasik a ja jsem je vsechny predrostl a ztratil v nedohlednu. Muj vlastni narust kvalifikaci na tom ani nebyl tak zajimavy a podstatny, jako to ze jsem zaroven prisel o "ideal". Prijit o ideal je traumaticke - jsou z toho neprijemne vzpominky na cely zivot...

No a podobnym zpusobem, jakym jsem mel uctu ke svym motocyklovym mentorum, jsem mival uctu a uznani a idealisticke predstavy i o spisovatelech - o lidech, kteri pisou slova na papir. Uz nemam. Uz davno nemam.

Posledni takovou pripominkou meho nedostatku idealismu o spisovatelich je interview Ludvika Vaculika v poslednim DominoForum.

Ludvik Vaculik byl povazovan poslednich 30 let za spisovatele - at uz zakazaneho nebo povoleneho - porad to byl spisovatel. Slovo s urcitym respektem. Ale dejte se do cteni toho interview:

Ludvik Vaculik se stal clenem KSC hned v roce 1946 ve svych dvaceti letech a zustal clen KSC az do roku 1969 - tedy 23 let, hlavni cast jeho produktivniho zivota - a to ho jeste vyhodili, sam nevystoupil. Uz od roku 1948 studoval na Vysoke skole politicke - musel tedy byt nejaky kadr... ale presto tvrdi, ze politickym procesum v padesatych letech nerozumel, coz mu nebranilo od roku 1956 pracovat pro rozhlas...

Ludvik Vaculik byl vetsinu jeho zivota obycejny komunisticky dacan a lump... zadny svetec nebo disident. Vetsina naroda si o nem asi mysli, jake nema zasluhy protoze napsal 2000 slov... no a co? O urcitych autorech urcitych spisku v urcitou dobu si masy lidi muzou myslet, ze jsou svetovi - dokud doba neprokaze, ze tomu tak neni. I o Adolfovi Hitlerovi a jeho Mein Kampfu si ve sve dobe miliony Nemcu myslely jaka to neni klasika a vynikajici dilo .... a doba ukazala jinak. I o Vaculikovi a jeho "2000 slov" si miliony Cechu a Slovaku myslely jako to neni vec ... a doba ukazala, ze to byl jen komunisticky podfuk. I o Vaclavovi Havlovi a jim napsane puvodni Charte77 si miliony myslely jaky on to neni filozof ... a doba ukazala, ze ve svem idiotskem pamfletu jen vlastne nabadal ke kolaboraci s komunisty a sam byl jejich tajtrlikem.

A cele to Vaculik v tom DominoForum dorazil svou primitivni a tak velice CESKOU nenavisti k emigrantum. Sve idiotske postoje vuci emigrantum Vaculik uz projevil drive v sve knize Cesky snar, kde fantaziruje, ze kdyby on byl cesky kral Ludvik, jak by emigranti museli "moc a moc prosit", aby jim dovolil se vratit. "Moc a moc prosit" - ted presne v intencich husakovskeho rezimu, ktery "upravoval emigranty" - a oni museli "moc a moc prosit" a "trochu platit v dolarech" a pak jim Husakovci/Vaculikovci dovolili prijet na navstevu.

Ted v Domino Forum proti-emigrantsky recidivista Vaculik vyblil tuhle tu moudrost:

Otazka: Je pravda, ze ste prikro sudili ludi, ktori pod tlakom rezimu emigrovali?

Vaculik: Emigrovali najma ti, ktori svojim konanim sli nad mieru svojej statocnosti. Mojim kriteriom bolo: Mas byt taky statocny, aby si svoju statocnost vydrzal.

Je dobre si takove veci precist - od hlupaka a mentalniho trpaslika, jehoz statecnost dospela k vyvrcholeni jeho 23-letym clenstvim v KSC. Je to vul - zadny filozof.

Rosta

P.S.: Koho to zajima.. je to na adrese http://www.dofo.sk/28-99/6-.html