Fata morgana
Ross Hedvicek

Fata morgana vznika (jak znamo) - zrcadlenim vzduchu - tedy kdyz se potka horky vzduch s chladnejsim vzduchem a koukate se na to z urciteho uhlu, tak vidite neco jako hladinu vody, nebo zrcadlo.

Horkeho vzduchu je tady u nas na jihu dost a kazdy motorista i turista, ktery ujel jen par mil po mistnich dalnicich zna ten prelud, kdy v dalce pred sebou vidite, ze na dalnici jsou velike louze vody, pripadne cele jezero, ve kterem ta dalnice konci. Tuuuristi z Evropy pak obvykle brzdi jako blazni, protoze nechcou vjet do vody, a cele co zpusobi, je ze do nich nekdo vrazi zezadu, pripadne je z toho hromadna havarie a pak se turisti z Dojclandu divi, ze po nich v Miami semtam nekdo streli... vsechno je to zpusobeno tim horkym vzduchem.

Nekdy je fata morgana trochu vic tvorivejsi a je mozno videt veci jako pasouci se kone (v Punta Gorda, nikoli okolo Trebone), vyhled na skyline v Palm Beach, ktere odsud neni videt, protoze je to 200 mil daleko a nebo uvidite jet v protismeru - tedy ve vasem pruhu, primo proti vam nakladaka Kenwortha a od kol mu strikaji gejziry vody... nebo je mozne videt more, vlny primo na obloze, nebo je mozne videt trojitou ci ctyrnasobnou duhu. Nedavno jsem taky videl funnel - coz je ten vzdusny vir, ktery dela tornado - ale to uz neni fata morgana a doporucuje se moc to neobdivovat, ale mazat opacnym smerem (coz jsem udelal).

Co se mi stalo vcera pred vecerem... jedu jako obvykle z kancelare a vyjedu na I-75, nikde ani noha a tak si poklidne svistim tech civilizovanych stopadesat - kdyz tu se za mnou zacalo vynorovat auto. Uhnul jsem do praveho pruhu a koukam do zrcatka a to auto bylo vetsi a vetsi az uz to bylo veliky jako Bigfoot Monster Truck - jenze to nebyl Bigfoot, ale Wartburg 353. Jo, ten z Eisenachu!

Ty typicke hranate svetla, mrizka mezi tim, plocha kapota, kola jak od zebrinaku, barva sediva neurcita a veliky byl jako krava! Jel v levem pruhu, ale to prave kolo muselo byt tak uprostred praveho! Obrovsky! Mirne pridam, mangrove okolo cesty zacaly splyvat v zelenou smouhu a on pridal taky!!!

Zacal jsem si pripadat jako ten chlap ve filmu Stevena Spielberga Duel, jak tam jednoho motoristu terorizoval zezadu najizdejici nakladak. Jenze tohle nebyl nakladak - tohle byl obrovsky Wartburg 353!!! A nepriblizoval se nijak moc, porad se drzel trochu ve vzdalenosti za mnou. Co bylo ovsem desivy, ze mi stacil! Bez ohledu jak jsem zrychloval, tak se drzel porad tak 100-150 metru za mnou. A pak uz prisel most pres Peace River, rikam si za mostem je exit, tak tam uhnu, na takovy legrace uz jsem starej.

A jak jsme vyjeli na most, tak se zmenil vzduch a Wartburg 353 se scvrknul. Zmensil se do obycejneho, asi deset let stareho Ford Mustanga hatchback, sedive barvy. Nechal jsem ho predjet a az k dalsimu exitu jsem jel za nim. Nevim co on videl ve zpetnem zrcatku. Doufam ze to byl silene veliky Moskvic 407, co mu jel tesne za blatnikem...

Rosta