"Aby po vas neco zustalo..."
Ross Hedvicek

Pred par minutami mi zazvonil telefon a udychany hlas prichazejici z Ceska (to se neda splest, to uplne zakrouti usima) mi sdelil, ze je "nezavisly novinar" a ze mu mam okamzite zavolat zpatky, ze pro mne ma zajimavou nabidku. Aby neplatil moc za telefon, ze...

V zajimave nabidky z Ceska, Mikulase a certa uz sice neverim, ale protoze jsem dobrak od kosti, tak jsem mu zpatky zavolal. Onen "nezavisly novinar" se predstavil jako Jan Krystek a ze pry vydal uz dve knihy o emigrantech (poslat mi je nechtel, ze si je budu pry moc sam koupit v Americe, kde budou brzy v prodeji) a ted chysta treti o "vyznamnych osobnostech ceskeho puvodu v zahranici" a chtel by zverejnit jejich velmi zajimave zivotopisy. Sice mi dela strasne dobre, kdyz se mi lichoti, ale nerekl jsem nic a poslouchal dal.

"Nezavisly novinar" (me je ten vyraz k smichu!) Krystek na mne vychrlil lavinu jmen zacinajici Pavlem Tigridem, jakymsi Kolovratem a dalsimi jmeny emigrantu s ruznou (vetsinou velkou) mirou kolaborace se soucasnym ceskym rezimem, aby mne oslnil a nastinil, v jake skvele a zavidenihodne spolecnosti bych se mohl eventualne nachazet. Ucuraval jsem blahem jako male stenatko po koberci... kniha ma vyjit nekdy na jare pristiho roku! Budu za vykladem knihkupectvi s usmudlanym sklem!

Pan Krystek pokracoval... mely by tam byt osobni informace o me - at si nasi ctenarove poctou! - vcetne toho odkud jsem, kdy a za jakych okolnosti jsem odesel (predpokladam, ze informace, kdo mi pomohl utect by taky byla vitana), kam jsem potom sel, kde jsem bydlel, co jsem cele ty roky delal, jake mam zamestnani zrovna ted a mozna by se nasel i kousicek mista na to abych rekl co si myslim o soucasne republice - ale to uz bylo zmineno tak rychle, ze jsem nabyl dojmu, ze na prave tuhle nejdulezitejsi cast, tedy co si myslim o soucasne Ceske republice, by se misto skoro urcite nenaslo...

Dale mne pan Krystek v zajmu one publikace pozadal o alespon dve moje fotografie, jedna pouze portret hlavy, a druha - pokud se tedy pry venuji nejake krajanske cinnosti - by mohla byt jak jsem nekde ve spolecnosti jinych lidi. Cele to "curriculum vitae - cadriculum mortis" mam sepsat aspon na dvacet stran a poslat mu to, protoze (jak to zduvodnil) "ABY PO VAS NECO ZUSTALO!" Namitl jsem neskromne (to vite emigranti jsou namysleni!) ze jen v cestine jsem napsal stovky clanku, ktere vlastne uplne vsechny nedelaji nic jineho nez vyjadruji muj nazor na soucasnou Ceskou republiku a nabidl jsem mu, ze je muze vsechny pretisknout - bez honorare! Pan Krystek ale zadny z mych clanku neznal, a kdyz jsem mu nabidl, ze mu je poslu pres Internet, tak priznal ze nema email - ale i tak ho ty clanky zas tak moc nezajimaly - to kde emigranti pracujou a bydli je prece pro "cesti ctenarove" zajimavejsi nez to, co si emigranti mysli...

Par vterin jsem o tom premyslel a prestoze pan Krystek nekolikrat opakoval frazi o "mimoradne zajimavosti" meho zivotopisu pro ceske ctenare, dospel jsem k nazoru, ze cesky ctenar k takovym ultra-zajimavostem proste jeste nedospel a libo-li mu delikates, pak muze debuzirovat na zivotopisech pana Tigrida, Kolovrata nebo Lanskeho. Oznamuji tedy timto svetu, ze zivotopis udajne "vyznamne osobnosti" Rosse Hedvicka s jeho fotografii a spoustou osobnich informaci se tedy v dohledne dobe na pultech ceskych knihkupcu neobjevi a stejne tak spisy BIS, prevzane od StB, budou muset byt doplneny cerstvymi informacemi nejakym jinym zpusobem.

Tak to je asi vsechno k prehledu udalosti dnes, do deviti rano. A cim dal vic o tom premyslim, tim vic mi ta fraze "aby po vas neco zustalo" pripada fantastictejsi...

Bydlim u more a az umru, tak mne spali a popel rozprasi do more - jen doufam, ze vitr z more nenafouka muj popel pozustalym zpatky do tvari, jako se stalo v tom legracnim filmu Big Lebowski. Rozplynu se v mori a nic po me nezustane. Muj duch se bude vznaset v tristi nad keys a budu strasit turisty a delat na ne "bu bu bu" a vecer se budu prochazet po plazi - peace on the shoreline - a pak si jako ten duch sednu do pisku a budu se divat na slunce jak zapada do more - obrovsky ohnivy kotouc klesa ze svetlemodre oblohy, uplne citite ty slunecni erupce, ten zar a ohen a postupne se blizi k absolutne cistemu a definovanemu horizontu a pomalu se ten zhavy a salajici kruh nori do vody...

... a ja budu cekat, az zasyci...

Rosta