O stromu, na kterem rostou salamy...
Ross Hedvicek

Nene, nic se nebojte, to nebude zadna "polytyka" jak u vas rikate, tohle bude vylozene prirodopisne povidani.

Ten strom, na kterem rostou salamy, fakt existuje, a roste tady na Floride. Ano vazeni, Florida je takova "vykladni skrin Ameriky" ze tu maji nejen Disney World a Universal Studios a Cape Canaveral, ale i salamy na stromech. Anglicky se to jmenuje Sausage tree, latinsky Kigelia pinata z rodiny (nebo celedi?) Bignoniaceae a nejblizsimi rostlinnymi pribuznymi je Jacaranda a nebo africky tulipanovy strom.

Strom tedy pochazi puvodne z tropicke Afriky, proto taky ma ty "africka" jmena kigelia a pinnata, znamenajici "kozeny obal" coz se vztahuje k tomu salamu. Salamovnik potrebuje slunce cely den, k tomu aby mohl rust, proto se mu dari akorat tak tady a v Africe. Jak se jednou uchyti tak uz rostou samy a netreba se o ne starat - proto taky rostou vsudemozne na nasem ostrove Gasparilla.

Kvety to ma takove tmavocervene a oteviraji se jen pozde odpoledne a v noci. Jo, kvetou v noci. A to neni jedina divna vec s timhle stromem. Ty kvety jsou opylovany netopyry!!! Jojo, to co v Cesku delaji vcelicky na velkych sirych rodnych druzstevnich lanech, to na Floride delaji netopyri. A kazdy ten kvet, co se vecer otevre, tak rano upadne. A kdyz tedy mezitim ten kvet nebyl opylen tim netopyrem, tak noc, ale kdyz byl, tak se na miste toho kvetu zacne vyvijet ovoce - salam! Salamy jsou znacne velike a z toho stromu visi na takovych snurach. No vypada to strasidelne.

A ne tak strasidelne jako kdyz zavresti limpkin. Limpkin - latinsky Aramus guarauna - na rozdil od salamovniku nepochazi z Afriky, je to ptak vyskytujici se pouze v okoli Mexickeho zalivu, ale do te Afriky se prece jen dostal a to tak, ze jeho straslivy vriskot je casto nadabovan do zvuku filmu odehravajich se v africke dzungli, protoze od te doby co je Winnie Mandela potichu, tak uz v te Africe nic tak straslive nerve.

Ptak je to nenapadny, asi jako volavka stredni velikosti a nebo vetsi ibis, 25-27 inchu vysoky, akorat to ma zobak zahnuty mirne dolu, hnedy s bilymi skvrnami a kdyz se ten jeho skrek ozve v noci nad Everglades, tak je to jako kdyz lidsky hlas vola o pomoc, kdyz nekoho vrazdi - zni to asi jako tahle a srdceryvne kurr-r-ee-ow. Zije vsude, kde je trochu mokro - jako treba v Avon Parku.

Avon Park vlastne ani neni park - je to bombardovaci strelnice pro Air Force. Air Force znamena letectvo - tedy nasi kluci s ocelovymi ptaky. Avon Park se spravne jmenuje Avon's Park Air Force Bombing Range a je zhruba ve stredu Floridy, na sever of oficialnich Everglades. A - lidicky, divte se! - je volne pristupny verejnosti. Park ma pres sto tisic akru - coz je na hektary... eeee... hodne, prepocitejte si to sami. V parku se muzete venovat normalnimu taboreni nebo kempovani, muzete chytat ryby v rece i v jezerech, divou zver muzete jak pouze pozorovat s fotakem a nebo si po nekterych druzich muzete i strelit - zadny problem. Park je porad aktivni vojenska strelnice, takze se tam kazdou chvili bombarduje, pred pul rokem tam jeden pitomec spadl i s F-16, ta cast je pod spravou Air Force, ale taky je to (zaroven) oficialni federalni park se samospravou. A ta samosprava to samospravuje tak dobre (semtam pokaci nejake stromy a drevo se proda a vybiraji vstupenky a poplatky za rybarske listky), ze nejen nejsou nijak dotovani ani financovani, ale vydelaji si sami na sebe a prebytky, coz je kazdy rok aspon 200 tisic dolaru davaji na dobrocinne ucely v sousedicich Highlands a Polk okresech. No, bombardovani, vrestici limpkini, salamy na stromech - funguje to vsechno bezvadne.

A tak jsem si vzpomel na Ceskou republiku, jak to vedou od desiti k peti - kdyby se tam na ne poslalo kazde utery a ctvrtek par letek bombarderu a trosku to tam vybombardovali - treba by to tam zaclo taky tak dobre fungovat! A meli by i financni prebytky - tak jako v Avon Parku.

Rosta