O cene zivota a stupnich civilizovanosti...
Ross Hedvicek

Kdyz jsem byl vojackem zakladni sluzby v Ceskoslovensku, tak jsem vetsi cast tech dvou roku stravil v Polsku, vetsinou ve vojenskem prostoru jmenem Zagan, blizko mesta Zielena Gora, nebo Jelenia Gora, uz nevim.

A tam se mi stala takova zajimava prihoda, ze jsem mel byt zastrelen. To tehdy opily Rus, ktery mel "devetaka", coz bylo neco jako velitel tabora na jeden den s neomezenou pravomoci, dospel k nazoru, ze se upevni moralka muzstva, kdyz nekoho necha exemplarne zastrelit. Vydal se mezi ty stany hledat vhodny terc a nasel mne. Namiril na mne sveho Tokareva a musel jsem pred nim jit k brane, kde usporadal jednominutovy stanny soud a ze straznych (vsichni rusti, tedy sovetsti vojaci) ustanovil popravci cetu - celkem 5 vojaku. Ja si dycky myslel, ze popravci ceta musi mit sest lidi..

Odvedli mne na strelnici a pripoutali zelizkama ke sloupu, co na nem visivaly terce pro strelbu z pistole. Situace zacinala byt vazna, shromazdovali se divaci a ja jsem jen doufal, ze nekdo sezene nekoho z tech par ceskych oficiru, co tam byli s nama a doufal, ze budou schopni chuze nebo behu a proklinal jsem se, ze jsem se z Prachatic nesebral a nejak se neprostrilel na druhou stranu.

Jak jste si ale urcite sami vydedukovali, tak mne nakonec nezastrelili, prestoze uz meli nabito, protoze se z davu vyritil major Krupala, prave z tech Prachatic, maly tlusty muzicek s velikym brichem, tenkyma nozickama a cernyma kruhama pod ocima, co vypadal (kdyz byl strizlivy) jako herec Ilja Prachar, toho uz si asi nepamatujete a v obou rukou zdvizenych nad hlavou mel po flasce polske vodky a dychavicne vyrazel vykriky jako "tavarysc!", "padazdi!" a "druzba" ("druzba" byl cesko-rusky vojensky vyraz a znamenal ozrat se do nemoty). No bezici Krupala by byl za jinych okolnosti srandovni pohled, ale tehdy to byla zachrana, tehdy ten Krupala byl, jako by tam vjely Alfa a Bravo companies U.S.M.C. na Hummers s namirenymi kulomety a rocket-launchers na strechach.

Moje poprava byla odlozena na neurcito a konala se "druzba", ktere jsem se nezucastnil. Od te doby vim, ze lidsky zivot ma cenu. V mem pripade je to dve flasky polske vodky, v celkove hodnote necelych 200 zlotych.

Na vyseuvedeny pribeh jsem si vzpomnel, kdyz jsem se nedavno dostal do diskuse o civilizaci a civilizovanosti. Ja jsem jako obvykle branil "svou" Ameriku, mi protivnici argumentovali tim, ze treba v Cine byla civilizace uz pred 5000 lety, v Indii tak nejak podobne a tak, takze se to eventualne zvrhlo na to, zda je civilizace kvalitativne meritelna.

Takze ja ted tvrdim, ze uroven civilizace je primo umerna respektu k zivotu a lidskym pravum ucastniku one civilizace. Dneska rano jsem dobrovolne sjel s autem do prikopu, abych udelal misto sanitce, ktera jela zachranovat nevimkde a nevimkoho - svetla blikala a sireny jecely. To je tady bezne a udelal by to kazdy, jednoho dne ta sanitka muze jet pro mne a urcite budu rad, kdyz ji ostatni uhnou i za cenu chvilky nepohodli. Mel jsem v poslednich par letech moznost sledovat, do jakych extremu dokaze tady u nas jit spolecnost i lekari, aby zachranili treba jen jeden lidsky zivot. Tady ma lidsky zivot vetsi cenu nez dve flasky vodky. V televizi vidim letadla, jak leti pres pul sveta, aby privezly namorniky z americke valecne lodi Cole, kteri byli zraneni pri utoku teroristu.

A pak slysim, jak matka meho kamarada zemrela ve veku 49 let kvuli neschopnosti slovenskych lekaru, ctu o tom, jak podobni "dochtori" malem zabili slovenskeho presidenta, a vidim, jak v Rusku nemaji zajem o zachranu 118 namorniku z potopene ponorky a jak radioaktivni zamoreni okolo Cernobylu a zivot-ohrozujici radiace je porad "nicevo". Civilizace. V Cine, s jejich 5000 lety "civilizace" zabijeji novorozenata injekci formaldehydu do hlavicky pri porodu, protoze dite je treba "neplanovane" a neschvalene mistnimi urady. Umrtnost novorozenych holcicek je v Cine dodnes desetkrat vyssi nez novorozenych chlapecku. Civilizace. V Indii omami vdovu chloroformem a vhodi ji zaziva do pohrebniho pyre jejiho zemreleho manzela. Dela se to dodnes. Civilizace.

Civilizace jsou ruzne a civilizovanost ma mnoho stupnu. A kdyz ctu o elektrarne Temelin, o tluceni demonstrantu v Praze, o mizerne urovni lekarske pece v Ceske republice a na Slovensku, o zachazeni s cigany, o anti-semitismu mezi beznymi "obycejnymi" lidmi, o nenavisti k emigrantum - tak mne jima podezreni, ze ona ta Ceska republika na moc vysokem stupni civilizovanosti asi nebude. Dokonce si myslim, ze cena lidskeho zivota se tam udrzuje porad jeste okolo tech dve ste zlotych ci dvou flaskach vodky.

Rosta