PAMAT MIESTA

Carlos Castaneda, autor knihy "Uceni dona Juana" musel najst na verande svojho ucitela jedine miesto, kde dokazal najdokonalejsie splynut s vesmirom. Hladal ho dlhe hodiny. Posuval sa bod za bodom. To bolo potom jeho "miesto sily".
Ludia kedysi poznali mnoho takych miest po Zemi. Vyuzivali ich mnohe generacie takmer vsetkych kultur. Stavali na nich kamene, tvorili kruhy, ohrady, chramy, sadili haje, budovali obetne oltare. Niektore taketo obetne miesta sa nachadzali vysoko v horach, na skalach, v jaskyniach. Ine boli pri pramenoch, studnickach, pri potokoch, alebo na zvlastnych miestach na nizine. Chodili tam doplnat svoju energiu, ocistit sa od nahromadenej zlosti v sebe, ci nesplnenych zelani, lebo zialu. Boli to teda - povedzme to dnesnym slovnikom - miesta "samoobsluznej psychoanalyzy".
Na tychto miestach prinasali obete svojim bohom. Prisahali im tam vernost, slubovali im hory doly. Ale ziskavali tam tiez mysticke skusenosti. Zjavpvali sa im tam pravdy, na ktore by premyslanim a urovnou svojho poznania nikdy neprisli. Boli to pravdy o Vesmire, prirode, o cloveku. Tam sa chodili dobijat tvorivou energiou a predstavivostou vtedajsi basnici, spevaci, tanecnici, hudobnici a rozpravaci. Boli to teda miesta inspiracie.
Krestanstvo sa domnievalo, ze su to miesta mamenia diabla. Najskor tam stavali svoje sochy, kaplnky, bozie muky. Mali tie miesta preprogramovat na sily svojej viery. Neskor sa rozpadli a uz ich nikto neobnovil. Chodnicky zarastli, Na miesta sa zabudlo. Len citlivejsi na nich aj neskor cosi citili, cimsi ich pritahovali.
Teraz mnoho mladych ludi tuzi po celistvejsom poznani. Zacali vyhladavat aj tieto miesta sily. Su medzi nimi senzitivni, prutikari i fyzici, co sa zaoberaju roznym druhom vlnenia, rezonancie. Psychologovia tam tiez potvrdzuju zvysenu vnimavost. Dovedna hovoria o nevsednych energetickych podmienkach a vyzarovani.
Mystici, vizionari, jasnovidci hovoria o spajani zenskej a muzskej vesmirnej energie, ktora ma velky vplyv na ludsku psychiku. Pribudli nove skusenosti ludi, co na tych miestach zazili uzas z nejakeho poznania, z nadviazania sa na minulost. Podla K.G.Junga na kolektivne nevedomie. Spaja sa tam pozorovana a prezivana skusenost do jedineho celku. Tam zacina transpersonalne myslenie. Ci bod obratu... Psychotronici hovoria o akupunkturnych bodoch zeme...

Stefania Vejchodska

Verzia s diakritikou