KONIEC ZJAVENIA

Pani Valická z neveľkej dediny Pruškov v Poľsku si už privykla na cudzích návštevníkov, kľačiacich pred jej domom. Začalo sa to pred tromi rokmi. Raz ráno kričala susedka cez plot: "Ktože Ti vymaľoval takú krásnu Matku Božiu ?" "Akú Matku Božiu ?" - nechápala Valická. Až pohľad na jeden oblok do ulice ju vydesil. Ešte včera okno otvárala a nič. Teraz taká zvláštna maľba. Z niektorého bodu ulice skôr priezračná, tušená. Z iného jasná, výrazná podoba krásnej mladej ženy, oblečenej v bielom rúchu, s prehodeným tmavomodrým plášťom cez hlavu, splývajúcim až po okraj šiat... "Matka Božia" - povedala Valická. Myslela skôr na to, čo sa stalo, ako na podobu z obrazu. Najskôr sa nahnevala a myslela, že to niekto premieta na ich okno nejaké video či čo... Nič také... Obraz sa pokúsila umyť - lebo, "čo keby to bolo mámenie Zlého"... Nepomohlo. Obraz nebol namaľovaný zvonku ani zvnútra skla. Akoby bol vyrobený spolu s ním. Ale dom majú Valickí vyše dvadsaťročný a o maľbe nikdy nechyrovali.
"Zázrak! Zázrak! Matka Božia sa zjavila. Všetkým nám nesie posolstvo" - konštatovali a chýr sa niesol. Za hranice dediny, chotára. Začali prichádzať pútnici. Kľačali pred Valických domom a modlili sa.
Teraz po troch rokoch sa jedného dňa obraz neobjavil. Pútnici, ktorí prišli prosiť o milosrdenstvo, odchádzali sklamaní. Len jeden Pruškovčan, študent na Univerzite vo Varšave, ktorého odborom je kvantová fyzika, sa nečudoval. Už vtedy, keď do ich dediny chodili húfy zvedavcov a zbožných ľudí tvrdil, že nejde o nijaký zázrak. "To je v praxi potvrdený Einsteinov paradox" - tvrdil miestnemu farárovi a učiteľom. Vysvetlil, že podľa tohto učenia zachytili fotóny obraz ženy pred stáročiami. Možno vo Svätej zemi, možno inde, kde sa vtedy ženy takto strojili... Tento obraz odovzdali časticiam svetla ako informáciu práve teraz. Častice svetla si takto môžu odovzdať informáciu na akúkoľvek vzdialenosť bez ohľadu na čas. Teda tá častica spred mnohých storočí odovzdala obraz teraz a Valických okenná tabuľa im poslúžila ako filter... Je to podľa odborníkov "informačná usadenina"...
Nevedel však odpovedať na otázky "Aké sily prinútili fotóny staré stáročia odovzdať informáciu práve teraz a tam? Pracujú fotóny podľa nejakého zákona, lebo padni, kde padni? Môžu byť takými informačnými usadeninami aj iné zjavenia - napríklad na skale, strome, či len vo voľnom priestore? Čo tam tvorí filter? "
Neodpovedal... To veda bude podľa Einsteinovho paradoxu vraj iba skúmať.

Štefánia Vejchodská