Taiwan I.
Martin Vystavil

Ni hao ma ?

Ja dobre, a tak vas zdravim z Taipei, kam som prisiel na namatkovu kontrolu. Musim hned v uvode konstatovat, ze nenasiel som ziadnu zapisnicu zo stretnuti, ziadnu nastenku a celkovo tu vladne nekazen!!

Inak sa ma ujal Mirek a hned od prvej chvile to tu roztocil. Po prilete som sa stihol ledva otriast a uz sme zacali guided tour po miestnych stravovacich zariadeniach s Mirkom a jeho priatelkou Sheri ! Plnene pirozky, cestovinove huste polievky, nemecke pivo a debaty o vsetkom moznom. Jednym z pozoruhodnych zisteni bolo, ze Sheri - Cinanke ! sa strasne paci Kieslowskeho Tri farby a Dvojity zivot Veroniky. Nuz trocha som bol prekvapeny, ale to je zrejme iba mojimi starymi predstavami o tom, aki sme my, Europania nepochopitelni a unikatni.

Anyway, guided niekolkohodinova tour skoncila v miestnom westernizovanom bare, kam prisli dalsi kamosi a medzi nimi chlapik v siltovke, tricku a rifliach s pivom v ruke - hadajte kto ? No predsa Miro Bakos, nas buddhisticky mnich sa uvolnil z jaskynky tesne pred tym, ako odisiel do mainland Ciny ! Great to see these faces ! Na druhy den sme si s Mirkom vypozicali faro z pozicovne a Easy ride sa zacala !! Fukoty po freeway dole ku Kentingu - coz je taiwanska Waikiki alebo Zlate piesky ! Komu ako, nie ? :-) Teraz odbocka - chvilka pre reklamu - Viete, ze bankomat na opustenom domestic letisku v Kaohsiungu vam vyplati z vasho SPOROZIROVEHO uctu taiwanske dolare ? No VISA, no Master Card - ale Cirrus Maestro z Ludovej Banky ! (Ak to niekto odtial cita - viete co mate robit, ucet mi uz chradne ! :-) BTW - fungovalo to bez problemov aj v Hong Kongu aj v Kuala Lumpur.

Po 3 v noci sme dorazili do Kentingu - co znamena, ze tamojsi nocny poulicny zivot este pulzoval. Prvy hotelik, sprcha a good night ! A rano sme vyrazili po ranajkach na plaz ! No ja vam reknu - je to sila ! Skoro atomova ! More v Taiwan strait je teple a plne vodno-skutristov, ktori si idu na skutroch vylamat krky - nastastie dalej od brehu. Poznamka pomimo - sluzby na Taiwane su perfektne - anytime anywhere funguju telefony, restauracie, 7 eleven shopy atd. atd. Ak niekto hovori, ze za (mesto XY) sa zacina Azia - odteraz budem len pritakavat - bodaj by si mal pravdu. A to nielen tu - ale aj napr. v Malajzii. OK - su samozrejme krajiny, kde je to horsie - ale aspon tieto, co som navstivil, si v nicom nezadaju s western counterparts - skor ich aj v mnohom predcia, vazne !

No nic - jedem dal ! Z plaze do Oluanpi - najjuznejsi koniec Taiwanu - nadherny park , spaja sa tam Taiwan strait z cim - no predsa Pacifikom ! Ale predtym, nez sa rozplyniem nad oceanom - este sme navstivili Narodny park Kenting co je taka mala dzungla, dokonca s hadmi a vselijakou kusavou havedou, jaskynami a nad tym vsetkym rvou cikady. Naozaj - rvou ! A z Oluanpi sme sa vratili naspat do Kentingu do Warung Didi 2, co je restauracia s neuveritelnou kolonialnou atmosferou a Mirek tam naobjednaval nejake Thai food s hovadzim - no pali to riadne, k tomu singapursku zeleninu, a okolo nas posedavali Cinania a belosi - no skoro take tie Marlboro man typky (trochu pravda viac pri tele), a clovek cakal, ze vojde dalsi chlap, oprie macetu o dvere a da si doniest daky drink - na stenach mapy Indociny a rozne orientalne artefakty, hrali tam nejake juhoamericke hity a bolo strasne krasne - deep blue nad Pacifikom ! (Tady konci slova ...)

A vodsud sme vyrazili proti noci do Dzpen horami provincii Pingtung a Taitung. To som ale nepovedal, ze Mirek zboznuje rychlu jazdu autom, a tak som vacsinu cesty iba v nemom uzase sledoval ako vytacal soutesky a takove ty mistni propasti ! K tomu nam hral Velvet underground a Sting, takze sem si rikal - kdyz to prozijem, tak vam o tom musim popovidat. Po desiatej sme dorazili do Dzpen, ubytovali sa a vliezli do miestnej atrakcie - horuce termalne pramene, kde Mirek povidal o Indii, Varanasi, Kalkate a Dilli, o tom jak tam nechal pulku sveho srdce - samozrejme obrazne receno, a v tej teplej vode tak clovek zmakne - nielen psychicky ale aj fyzicky, takze sa ledva dovlezie po polnoci do postele. Ale rano - hopky cupky - hned po desiatej sme vstali a rezko sibli do auta na posledny breakfast u Donalda (sorry, ja viem je to junk, ale my zase nelyncujeme ehhmm, no ved viete atdatd) v Taitungu a odtial po East coast po pobrezi Pacifiku k Ostrovu - Terasa troch nesmrtelnych, co krasny zeleny ostrov pri pevnine s nou spojeny takym tym orientalnych patoblukovym cervenym mostom. No odskok ku Pacifiku - Ja viem, pre nasinca je to skor od ruky ale Pacifik je naozaj nieco, co sa musi prezit - ocean z jednej strany sveta na druhu nad nim sa vznasaju kumuly - oblaky ploche dole a dohora ako cukrova vata. East coast su hory do vyse 3km vysky, ktore padaju do oceanu a ked to vidite a musite zbehnut dole a zadivat sa ci je to pravda. Pacifik je obrovsky ako vesmir, a v cloveku to znutra zaznie - There's the answer ! hoci poriadne ani netusi aka je otazka - koniec koncov tych je mnoho. Takze pokial budeme stari a budeme si to moct dovolit - treba si postavit taku malu bambusovu chaticku na plazi a divat sa tam kdesi dovnutra a byt ready for vecnost ! Jaaj, Pacifik - tady taktez konci slova .... Presmycka do kroniky - dostali sme sa k jaskyni osmych nesmrtelnych, coz je Buddhisticka svatyne v takovem tom jeskynnim srazu - vsechno tam voni kadidlem a reproduktoru zpivaji choraly. Pre jaskynou zastupy soch, a za nim modry Pacifik. K jaskyni sa putuje ulickami plnych vonavych veci, vrecia plne oranzovych byliniek a susenej zeleniny, ale aj roznych naivno umeleckych utvarov. ("Smej sa az pak", instruoval ma Mirek) Ale nesmial som sa, nejak som tomu porozumel - ved nie je kazdy z nas Rodin ani Moore.

A vodsud sme vyrazili k Taroku na sever a zastavili sa len na Obratniku Raka. Well, naspat z tropov do subtropov - obligatna fotka dobyvatelov obratnika rozkrocenych nad obratnikom s prstami do V. No uznajte - ved sme to zmakli bez kyslika !

Jaaj, a potom zacalo Taroku - hovoria, ze to je top atrakcia Taiwanu - a maju pravdu ! Jedinecny kanon plny zrazov, tunelov, propasti, s malebne umiestnenymi buddhistickymi klastormi, visute mosty a to cele je ta typicka drsna cinska priroda - presne ako ju vidno na cinskych akvareloch. Drsne zosuverene skaly porastene machom, horkymi travinami a pokrutenymi stromami. Ako Pacifik neuveritelne oslovuje cloveka a vyzyva ho - pod pod - there's the answer ! tak Taroko vas pribije k zemi - ostan tam kde si, a porozmyslaj co vlastne chces. No je to sila !

No a teraz dalsia pikoska - Taroko zacina pri oceane a za 3 a pol hodiny sme sa dostali do Tayuling a odtial este strminou do vysky tusim 3268 m nad morom ! Pre mna zatial najvacsia vyska ! Pod nami vyse pol km ostal teoreticky Gerlach a my, len co sme sa z plaviek prezliekli do svetrov a rifli sme urobili vrcholove fotografie v roznych dobyvatelskych pozach. Aha, a to este neviete, ze Mirek a Miro dostali tricko - I was born in Czechoslovakia - takze sme urobili jeho promotion vo vyse 3 km vyske ! Ku tomu sme si zajedli Pizzu z Pizza Hutu (je to junk, ja viem ale ...

BTW - Pizza Hut nebol v tej vyske, tak zle to tam zase nie je ...) No a po polnoci sme uz boli zase v Tai Pei, teraz tu sedim a cakam na Mirka, kym dokonci tie svoje preklady sanskritskych textov do cinstiny (dobre, nie ?) a vrati sa aby sme vyrazili zas na tie pirozky, cestoviny, kuracie kusky v koreni, obalovane ryby, male klobasky so zeleninou, kokosove orechy - BTW - pili ste uz cerstvu kokosovu stavu rovno z orechu - taka jemna chut - trochu vzdialene pripominajuca aj mrkvovu stavu, taka sladsia - ale kde som skoncil - aha - takze este dim sum, potom kusky maska v pikantnej omacke, ovocny tanier atd. atd. Hehehe, ale nebojte sa - ja sa vratim - strasne mi tu chybaju tie slovenske specifika ! :-))

Ale nemozem ukoncit, aby som este nepridal svoje postrehy - Azia, akokolvek kratko som tu a relativne malo zazil, je uzasny kontinent plny sokov ale aj zivota, Europa, o Slovensku ani nehovoriac, je uplne oproti tomu v spanku. Uz mi je to uplne jasne, ked niekto sa sem proste musi vracat - do tohto bublaveho kotla zivota !

Ale musim este nieco prihodit - pokial toto clovek zazije a vidi, co tito ludia dokazali v neuveritelne kratkom case tak musi smeknout. Bez Stachana, bez kecov tu buduju perfektne fungujuce megapolis, beach resorty, dopravu - vazne sila ! A okrem toho musim vazne prehlasit, ze rasisti a im podobni su ubohe kreatury, pravdepodobne impotentne. (Tvrde slova, co ?) Pokial to co tu vidite v niekom nevzbudi uctu voci nim tak si ani ine nezasluzi. Ale to hlavne chcem, a to vo vsetkej pocestnosti !!!!! povedat - ze su tu neuveritelne krasne baby ! (No j, chudak uz je dlouho od domova atd. atd. - jako kdybych to slysel !) Ale vazne, nechcem porovnavat, tak blby zase nie som - ale tieto zeny sa tak vedia dostojne nosit, ako keby nesli po ulici ale po mole u Versaceho. Elegantne oblecene, navonane, ciste - ci uz Indky s cervenou bodkou na cele, alebo Filipinky, alebo Cinanky a Japonky. So nice, ze si musim davat pozor aby som nevyzeral ako trubka ! Nebojte sa, ja si o tom popovidam i s manzelkou ! :-) A vedia sa tak krasne usmievat, BTW - to plati pre vsetkych. Preco sa len mi furt tvarime ako keby nas akurat seklo v krizoch ?

Takze tolko vylevy trojtyzdnoveho experta na Azijske otazky.

You should see it !
You would love it !
Martin