Martin Benkovič

Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?

Prečo?

Keď som si čítal niektoré fancy múdre odpovede, hovoril som si, ako by som odpovedal? Ja som zväčša stručný v odpovediach. Nerád chodím okolo horúcej kaše, tak ako teraz, a radšej idem hneď k pointe. S takým pacientom sa robia rozhovory veľmi ťažko. Písomnou formou je to teda jednoduchšie.

Dá sa povedať, že je to z časti aj odpoveď. Vždy mi išla lepšie písomná komunikácia ako osobná. Ale to nebol dôvod, prečo som začal písať. Tým bol popravde veľmi, ale že veľmi naivný pocit, že keď dokážu iní písať a následne vydať knihu, musím to zvládnuť aj ja. Mal som už čo to načítané, veď ročne som prečítal 30-50 kníh.

Problémom však bolo, že drvivú väčšinu som čítal v angličtine, nemčine a češtine. Zo slovenských toho bolo veľmi málo – zopár prekladov a neskôr iba Juraj Červenák. Takže rodný jazyk značne zhrdzavel.

Prvé riadky som napísal v roku 2010 a asi po tridsiatich stranách text nechal a doprial som si dlhú pauzu. Takto sa to opakovalo ďalších päť rokov, až sa mi napokon podarilo knihu – asi space-opera – dopísať (po asi deviatich editovacích kolách má 677 NS).

Bolo to práve dopísanie knihy, ktoré ma najviac naštartovalo. Skúsil som napísať ďalšiu, tá mi trvala asi tri-štyri mesiace. S veľkými očami a očakávaniami som si cez publico.sk zaplatil korektúry, aj som rukopis poslal zopár vydavateľstvám, ale napokon som to vzdal.

Na dobrú radu som začal trénovať poviedkami, posielať ich do súťaží, popritom sa mi vynárali nové a nové nápady na príbehy. Z niektorých sa stali rukopisy a po výhre v MCF 2020 aj vydané knihy – Štvanec a Trestanec.

Ako?

Príde nápad. Väčšinou kombináciou udalostí – správy, film, pri hraní hier či čítaní iných kníh. Spoja sa vnemy, atmosféra, udalosti, lokácie a bum. Sadnem si, otvorím prázdny dokument a začnem písať. Čokoľvek, držím sa totiž rady, že prázdny papier sa nedá editovať. Takto vyzerali aspoň moje začiatky. Neskôr som si aspoň z časti napísal, o čom daný text má byť. A teraz si už dokonca najprv spíšem kostru príbehu, jednotlivé kapitoly, čo v nich približne chcem mať, čo chcem nimi dosiahnuť a ako si asi predstavujem koniec textu. Nie je to nemenný plán. Často sa mi stane, že pridám nové kapitoly, iné naopak vyhodím. Snažím sa počúvať postavy a dávam im voľnosť.

Kedy?

Kedykoľvek. Mám prácu, manželku, dieťa. Oni majú prioritu. Ak práve pracujem na novom rukopise, tak vždy keď je čas, pokojne aj päť minút píšem, aj keď sú to len poznámky, smerovanie, časť dialógu. A potom večer, najčastejšie, keď spí aspoň malý, sa odrazím od poznámok a pustím sa do toho naplno a píšem aj hlboko do noci. Čakať na múzu je luxus a vždy ide len o motiváciu a správne nastavenie mozgu. Ten sa dá vycvičiť, aby tvoril práve vtedy, keď je čas.

Kde píšete?

Prevažne na počítači s dvoma monitormi. Na jednom je Word, na druhom prehliadač s google mapami, slovníky a poznámky. Ak to na mňa príde mimo počítača, tak do mobilu. Na papier minimálne, ale aj to sa už stalo. Než sa nám narodil malý, mal som malú miestnosť, man cave, kde som zaliezol a písal. Teraz mám kút v obývačke, tak je to náročnejšie, ale opäť je to o schopnosti naučiť sa filtrovať ruchy okolia a tvoriť aj v bojových podmienkach.

Martin Benkovič (1982) sa narodil a žije v Bratislave spolu s manželkou a synom. Pracuje v IT korporáte. Medzi literárne úspechy patrí poviedková súťaž Martinus Cena Fantázie, kde opakovane zaujal porotu aj hlasujúcu verejnosť, až napokon v roku 2020 získal v tejto najprestížnejšej poviedkovej súťaži Hlavnú cenu, ako aj Cenu poroty za poviedku Na vlastnej koži. Je fanúšikom sci-fi , urban fantasy, komiksov a počítačových hier. Vo vydavateľstve Artis Omnis mu vyšli dve knihy zo série Ajriš : Štvanec a Trestanec. Koncom roka 2023 je plánované vydanie tretej knihy zo série – Lovec.

Predchádzajúce články

Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť