Linda Chopin

Linda Chopin – Prečo, ako a kde píšem

Prečo?

Pretože písanie je vášeň a sloboda a láska, ktorá opíja. A ja sa rada opíjam vášňou, slobodou a láskou, dobrými príbehmi z kníh a každodennými príbehmi zo života. Keď píšem, nie je to vždy iba o šťastných chvíľach. Spisovateľ nikdy nepíše iba pre lásku a šťastie, píše kvôli tajomstvám, kvôli letu a pádu, kvôli slzám, nedostatku, bolesti, kvôli túžbe, radosti a zúfalstvu. Písanie nemá nič spoločné s pozemským životom. Je to zázračný svet v ktorom môžem byť kráľovnou, slúžkou, kurtizánou, čím len chcem.

Nedávno ma v jednom starom dokumentárnom filme zaujali slová Joža Urbana: „Nepíšeme preto, aby naše texty pretrvali storočia, ale preto, aby sme pretrvali naše ťažké, alebo svetlé hodiny a to je to úžasné, pretože z času na čas sa každý z nás ocitne niekde, kde tú ťažkú alebo veselú hodinu má…“.

Ja som jeho myšlienky rozvinula viac.

Knihy nepíšeme a nečítame preto, že je to nemoderné, alebo moderné.

Píšeme a čítame, pretože sme ľudia. A ľudia sú plní emócií a vášne. Medicína, právo, ekonomika: to sú ušľachtilé veci, ktoré potrebujeme na živobytie. Ale poézia, próza, to je niečo, kvôli čomu stojí za to žiť!

My ľudia sme sa pomaly naučili, ako žiť medzi sebou, ako krotiť prirodzenú hrubosť, násilné sebectvo v láske a aj v iných medziľudských vzťahoch. Zdržanlivosť, opatrnosť a múdrosť, ale v knihách si každý môže dovoliť viac a všetko. Aj živočíšnosť, aj nespútanosť, aj totálnu oddanosť. Ľudské spojenia bez hier a falše. Kiežby to tak bolo aj v živote, ale kým sa svet nezmení, píšte a čítajte!

Ako a kde?

Stále a kdekoľvek. V myšlienkach, perom do poznámkových blokov (mám ich vždy plnú tašku) a samozrejme do počítača. Nikdy nemám osnovu, nemám charakteristiku postáv. Všetko sa rodí doslova počas príbehu. Píšem výlučne v prvej osobe, ktorej sa tak mnohí autori boja a ja nechápem prečo. Ale keď som nad tým premýšľala, prvá osoba je veľmi silná voľba – vlastné pocity, myšlienky, ktoré udierajú kladivom do hlavy, do duše. Chápem, že písať v prvej osobe je strašidlom, pretože číta švagriná, šéf, bývalý, ale faktom je, že text bude autentický. Štýl písania neexistuje. Štýl písania je samotný človek, ten kto píše. Niekto píše roky a predsa nemá svoj štýl. Nepíšem stále, ale fungujem prirodzene. Tak, aby celý proces tvorby dojímal k slzám, vzrušoval, alebo aj všetko súčasne a aby som cítila tlkot vlastného srdca v krku. Som presvedčená, že vášeň je to, čo robí spisovateľa spisovateľom, nie miera talentu a spôsob prejavu. A čitateľ to potom vždy cíti.

Nemám žiadne špecifické miesto, ani rituály a ani hudbu, ktorá musí počas písania znieť. Píšem, keď to tak cítim a tam, kde sa nachádzam, bez ohľadu na akékoľvek vonkajšie vplyvy.

Musím tiež dodať, že u mňa rovnako ako písanie funguje aj čítanie. Čítam veľa a všade.

Linda Chopin sa narodila na východnom Slovensku. Debutovala knihou Zatmenie mysle, ktorá najskôr vyšla v malom vydavateľstve DruskaBooks (2014). Druhé vydanie Zatmenie mysle vyšlo vo vydavateľstve MERIDIANO-press, Moderné romány pre ženy. V roku 2015 sa v ankete KNIHA ROKA 2015 (Martinus), v kategórii Slovenský autor umiestnila kniha na 5. mieste. Vo vydavateľstve Hladohlas vyšla kniha Keď vášeň zhadzuje masku (2014). Opäť v MERIDIANO-press, Bodkou nekončím (2015), po ktorej nasledovala kniha s názvom Všetci si zaslúžime ranný sex a palacinky (2016). Po nej vyšla kniha Sebaklam (2017). A neskôr opäť v Hladohlase kniha Všetky nemožné svety (2020).
Autorka svojich čitateľov považuje za priateľov a denne ich púšťa takpovediac do svojej kuchyne cez veselé, aj neveselé príbehy zo života, ktoré s pravidelnosťou zverejňuje na sociálnych sieťach a vždy je o nich veľký záujem.

Predchádzajúce články

Enja Rúčková – Prečo, kedy a kde píšem
Silvia Antalíkova – Prečo, kedy, kde píšem
Rastislav František Hajko – O písaní
Baja Dolce – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Zuzana Kubašáková  – Prečo píšem
Mirka Manáková – Prečo, kedy, ako, kde píšem
Simona Kutišová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Tatiana Macková – Prečo píšem
Martina Dacková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Martin Benkovič – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Peter Petko Opet – Píšem? Tvorím!
Ivana Ondriová – Prečo, ako, kedy a kde píšete?
Marta Rajková – Prečo, ako, kedy a kde (ne)píšem
Denisa Ogino – O písaní
Juraj Gerbel – Prečo, kedy a kde píšem
Marta Fartelová – Prečo, ako, kde a kedy píšem
Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť