Drahy Jan,

citajuc Tvoj clanok "Namiesto tokajskeho slabucka caj" vo prilohe SME Forum z 11.9.97 som sa rozhodol otvorit verejnu polemiku ohladne niektorych myslienok, ktore si prezentoval vo svojom prispevku.
Pokusim sa Ti ukazat, preco si myslim, ze pozornost a argumentacia proti, mala smerovat inym smerom.
Vladimir Meciar zase dokazal zamestnat celu armadu zurnalistov a politikov pseudo vytvorenym problemom a rozkrutil kolotoc uvah, komentarov, odsudeni a do znacnej miery aj medzinarodny skandal. Uz dva tyzdne sa ozyvaju rozhorcne hlasy, ktore narabaju s pojmami ako etnicka cistka, apartheid alebo aspon otvaranie starych ran. Najhorsie na celej veci je to, ze vsetci, ktori ste proti Meciarovmu vyroku protestovali, vkladate mu do ust to, co nepovedal, respektive, co by sa za urcitych, ale za velmi pravdepodobnych okolnosti, mohlo stat.
Meciar nevyzval premiera Horna na etnicku cistku ani sa neponukol, ze "ochotne vyvezie par nespokojnych Madarov za Dunaj". Meciar povedal:
„...som navrhol, aby sa zaviedol volny pohyb osob zo Slovenskej a Madarskej republiky pre obcanov slovenskej a madarskej narodnosti vratane zmeny statneho obcianstva, takze ak Slovaci zijuci v Madarsku budu chciet byvat na Slovensku, ze by madarska vlada sa zaviazala, ze ich prepusti zo statneho zvazku a my ich prijmeme do statneho zvazku. To iste som ziadal, aby madarska vlada sa zaviazala, ze tych obcanov madarskej narodnosti, ktori nechcu zit na Slovensku, prijme ako svojich statnych obcanov, pricom ziadna strana nesmie vyvijat na tychto ludi natlak, aby odchadzali inak ako dobrovolne..."

A to je, ci sa nam to paci alebo nie zasadny rozdiel. Tento rozdiel velmi jasne zaregistroval Lajos Grendel, ked prave onu dobrovolnost oznacil za "zakernu". Etnicka cistka sa moze uskutocnit dvomi sposobmi, nasilnym vystahovanim neziaduceho etnika z prislusneho statu do "jeho" narodneho statu alebo vyvrazdenim. Zial obidve tieto alterantivy su este prilis v cerstvej pamati, aby sme ich mnohli brat na lahku mieru. Z tohto pohladu je Tvoj komentar prinajmensom pochopitelny. Na nasilnom presidleni obyvatelstva sa musia staty dohodnut a musi to byt zastresene zmenou ustavy. Premier Meciar vie velmi dobre, ze v sucasnej dobe najma s ohladom na balkansku tragediu nemoze pocitat s medzinarodnou dohodou a uz vobec nie so zmenou ustavy.
Skusme sa pozriet na problem z ineho uhla pohladu.
Napadat Meciara za organizovanie cistiek alebo vyvozu obyvatelstva je vystrelom vedla. Omnoho tvrdsie mal byt kritizovany za nieco uplne ine.
Premier Meciar verejne, dokonca na medzinarodnonm poli priznal, ze v jeho krajine existuje cast obyvatelstva, pre ktoru je ochotny urobit len tolko, ze im vybavi, aby sa v pripade nim zelaneho odchodu nestali bezdomovcami. Opakovane ukazal, ze nie je premierom vsetkych obcanov ale len a len svojich volicov.
Odchod nespokojnych Madarov by mu jednak pomohol ziskat stratene body u jeho volicskej zakladne z predchadzajucich volieb, a taktiez by odpcerpal hlasy stranam madarskej koalicie, ktora je jednoznacne proti nemu, cim sa stava ci uz jazyckom na vahach alebo onou snurkou na ktorej visi vlada. (Zamerne som to eufeminizoval, predsa len nie sme na Pasienkoch). Pre Meciara je tento stav natolko nezvratitelny, ze ho nedokaze vnutropoliticky vyriesit a teda ako deus et machina potrebuje medzinarodneho komplica. Lenze Slovensko nesusedi so Srbskom a uz raz bol tento model zo strany statu vyskusany a okrem bolesti, ktora sa dodnes nazahojili, ziadny vysledok nepriniesol.
Nuz a v neposlednej rade by prichod co i len jednej nespokojnej a teda utlacanej slovenskej rodiny z Madarska bol dokazom tolko opakovanej asimilacie a utlaku Slovakov v Madarsku, cim by zase len ziskal.
Meciar ukazal, ze sa dostal na hranicu svojich schopnosti, ked riskol toto medzinarodne harakiri.
Uplne najhorsie na celej veci je to, ze keby Slovensko a Madarsko boli clenmi EU a platila by medzi nasimi krajinami Schengenska dohoda, teda volny pohyb obyvatelstva a pracovnej sily, mohol by sa nespokojny Madar alebo Slovak pokojne presunut do tej oblasti, ktora by mu pracovne aj ludsky viac vyhovovala. A nemuseli by ich problemy riesit predsedovia vlad na najvyssej urovni.
Takze toto mali novinari a politici "otrieskavat" premierovi o hlavu a nie etnicke cistky. A verim tomu, ze by to bol omnoho efektivnejsi zasah, ako podsuvanie mu toho, co nepovedal.

S pozdravom Tvoj
Robert Dyda

Predchadzajuci obusok
Nasledujuci obusok
Index - Obusky