Clarice Lispector

Clarice Lispector: Aj v pokoji bola niečím, čo sa chystá vstať

Clarice Lispector sa narodila v roku 1920 v Čečeľniku (dnes patrí Ukrajine) v židovskej rodine, ktorá veľmi trpela pogromami. Podarilo sa im utiecť do Brazílie k príbuzným. Už ako študentka práva začala písať poviedky a v roku 1943 sa preslávila prvým románom Blízko divokého srdca. Kritici jasali a jeden z nich napísal: „Zatiaľ sme nezaznamenali senzačnejší debut, ktorý by donedávna neznáme meno vyniesol tak vysoko.“ Získala zaň Cenu Graҫu Aranhu. Knihu napísala formou vnútorného monológu ženy Joany a jej štýl a jazykové prostriedky v tých časoch pôsobili skutočne novátorsky. Prvotinu najlepšej brazílskej modernej spisovateľky si môžeme prečítať vďaka vydavateľstvu Portugalský inštitút a vynikajúcemu prekladu Jany Benkovej Marcelliovej, ktorá v roku 2018 rovnako famózne preložila aj antológiu tejto brazílskej legendy s názvom Všetky poviedky.

Hrdinka je cieľom sama sebe

Joana osirela veľmi skoro. Po smrti rodičov sa dostáva na výchovu k tete a strýkovi. Od prvého momentu vládne v dome napätá atmosféra a v Joane sa prebúdza nevábna vidina budúcnosti. Sama nevie, čo čaká od života, kým je a bude. Keď prekročí hranice slušného chovania tým, že ukradne knihu, teta ju nazve zmijou a posiela do internátnej školy. Rozdiely medzi ňou a svetom sa prehlbujú. Nedostatočná prispôsobivosť miestam a ľuďom zvyšuje vnútorné napätie a tápanie dospievajúceho dievčaťa. Zmieta sa v procese objavovania samej seba a hľadá dôvod existencie. „Pomaly zosmutnela neúplným, a preto dvojnásobne smutným smútkom.“ Útechu nachádza v učiteľovi, do ktorého sa platonicky zamiluje. Prvý raz pocíti lásku ale aj nenávisť. Neskôr sa vydáva za Otávia, lenže postupom času si uvedomuje, že život po svadbe nie je to, čo očakávala. „Manželstvo znamená koniec, keď sa vydám, už sa mi nemá čo stať. Byť vydatou ženou znamená mať nalinkovaný osud. Odvtedy už človek čaká len na smrť. Človek si neuchová ani slobodnú možnosť byť nešťastný, lebo so sebou ťahá druhého.“

Brazílska Johanka z Arcu

Autorka v inovatívnom románe narúša chronologické poradie deja od začiatku do konca. Spomienky na detstvo sa prelínajú s udalosťami z manželského života. Minulosť, prítomnosť a budúcnosť sa spájajú. Minulosť nie je niečím dokončeným, v zábleskoch myšlienok nadobúda rozmer aktuálneho okamžiku. Uprostred prežívaných udalostí existuje neustály tok vedomia, hľadanie a objavovanie jemných nuáns života. Lispectorová stavia do protikladu vzťahy: žena – manželka, „ja“ a tí druhí, dievča – žena – milenka. Joana je hrdinka narúšajúca patriarchát, je ako Johanka z Arcu, ktorá sa vzoprela dobovým konvenciám. Konfrontuje morálne hodnoty sveta dospelých formované vtedajšou spoločnosťou. Nedokáže sa prispôsobiť požiadavkám okolia, často sa cíti zlá, neustále o sebe pochybuje, aby sa neskôr pozrela na veci z druhej strany a prehodnotila ich. Uvedomuje si, že je dôležité, čo vníma ona, nie, čo si myslia a očakávajú iní. „Na čom teda záleží: Treba žiť, alebo vedieť, že žijeme?“ Prejavuje sa divokými, slobodnými pocitmi, ktoré sa nedajú skrotiť, čo spôsobuje, že sa cíti osamelá a nepochopená. V texte badať zreteľný rozpor medzi ženským a mužským svetom. Odmieta byť žienka domáca bez možnosti slobody.

Umelecký experiment v širokej škále štýlov a inovácií

Text je krásne poetický, evokuje dlhú báseň písanú voľným veršom. Veď napokon v autorkinej celoživotnej tvorbe dominuje umelecké experimentovanie v širokej škále štýlov, čo intenzívne cítiť už v prvotine, ktorú nemožno čítať rýchlo. Opakuje slová, vety, narúša vetnú skladbu, neberie ohľad na pevné gramatické pravidlá a umelecké konvencie, čitateľ nadobúda pocit akejsi abstrakcie. Je veľkým zážitkom sledovať tok Joaniných myšlienok a hĺbku výpovedí. „Dnešná bolesť ti bude zajtra radosťou, nič neunikne premene.“ Clarice Lispector prostredníctvom hrdinky s divokým srdcom spochybňuje nastolený poriadok.

Článok bol pôvodne uverejnený v Magazíne o knihách ( č. 6 /2021),  nájdete ho aj na Facebooku a Instagrame.

(Clarice Lispector: Blízko divokého srdca, preklad Jana Benková Marcelliová, Portugalský inštitút)

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť