Dr. Sanjay Gupta

Dr. Sanjay Gupta Zachovajte si bystrosť

„Ľudský mozog je pozoruhodný orgán, zázrak evolúcie. S veľkou pravdepodobnosťou v sebe skrýva viac prepojení, ako je známych hviezd v galaxii. Vedci tvrdia, že nič komplikovanejšie ako mozog sa doposiaľ neobjavilo.“

Knihu amerického neurochirurga, medicínskeho korešpondenta CNN a viacnásobného nositeľa Emmy za vynikajúci vedecký program doktora Sanjaya Guptu by si nemal nechať ujsť nik, kto si chce po celý život zachovať bystrú myseľ. Autor sa pri písaní opieral o najmodernejší výskum. Knihu publikovalo vydavateľstvo Tatran v preklade Veroniky Maťúšovej.

Kniha je o tom, ako môžeme rozmnožiť svoje mozgové bunky a vyťažiť najviac z tých, ktoré máme. Mozog sa totiž podľa najnovších zistení môže neustále a pravidelne zušľachťovať bez ohľadu na vek. Priznajme si, všetci sa bojíme kognitívneho úpadku a demencie. Publikácia je plná informácií, ako sa dá tomuto stavu predísť. „Dobrou správou je, že aj bez veľkých medicínskych objavov môžeme mozog rôznymi spôsobmi výrazne optimalizovať a tak zlepšiť jeho funkcie, posilniť prirodzené neurónové siete, stimulovať rast nových neurónov a predchádzať chorobám mozgu súvisiacim s vekom.“

Vedeli ste, že Alzheimerova choroba vzniká dvadsať až tridsať rokov predtým ako sa objavia prvé symptómy? Preto je nevyhnutné starať sa o mozog už v mladosti. Autor veľmi jednoduchým spôsobom vysvetľuje, čo všetko by sme mali robiť, aby sme si udržali mozog vo forme. Všetci dobre vieme, že zdravý spánok patrí k najjednoduchším a najúčinnejším spôsobom, ako si zlepšovať mozgové funkcie, učiť sa a pamätať si. Ono sa dá fungovať aj s dlhodobejším spánkovým deficitom, no neskôr na to môže mozog doplatiť. Spánok je čokoľvek, len nie strata času. Počas spánku sa nám hoja tkanivá, posilňuje pamäť, dokonca rastie. Dr. Gupta vyvracia škodlivé mýty o fungovaní mozgu, prináša zaujímavé fakty o tomto nie celkom prebádanom orgáne a ponúka päť pilierov zdravej mysle, ktorými sú pohyb, objavovanie, oddych, výživa, socializácia. Jedna celá kapitola je venovaná diagnostike a liečbe chorého mozgu a v ďalšej radí, ako zvládnuť finančné a emocionálne prekážky po stanovení diagnózy.

Čo sa škodlivých mýtov o funkcii mozgu týka, spomeniem aspoň niektoré, ktoré Dr. Gupta vyvracia: demencia je neodvratný dôsledok staroby, využívame len desať percent mozgu, lúštenie krížoviek je liek na demenciu, máme iba päť zmyslov, poškodenie mozgu je trvalé, hranie videohier vám z mozgu spraví kašu…

Na otázku – Ako si najlepšie posilniť mozgové funkcie a zvyšovať odolnosť voči chorobám? – odpovedá Gupta jediným slovom. Pohyb. „Nedostatok fyzickej aktivity patrí medzi najvýraznejšie rizikové faktory kognitívneho úpadku a vzniku demencie.“ Ľudia často tvrdia, že im čas na cvičenie nezostáva. Nuž, tak si ho pre vlastné dobro musia nájsť. Autor netvrdí, že vám pohyb zvýši inteligenciu, nenaleje do hlavy historické vedomosti a podobne, pohyb dodáva energiu, robí človeka optimistickejším a povinnosti sa budú zrazu zdať jednoduchšie. „Výskum Fakulty medicíny Univerzity v Utahu napríklad preukázal, že ak každú hodinu vstanete a dve minúty sa venujete miernej aktivite, napríklad chôdzi, riziko úmrtia do troch rokov sa zníži o 33 percent. Dve minúty!“ To isté sa týka učenia a objavovania nových vecí. Nové vedomosti, nech sú akékoľvek, sa vyplatia. Nie, nemusíte sa učiť naspamäť siahodlhé traktáty, ani navštevovať vysokoškolské kurzy. Stačí si osvojovať nové zručnosti, napríklad cudzí jazyk, variť, maľovať, tancovať či záhradníčiť. Hocičo, čo vás bude baviť.

Dostatočný priestor je venovaný spánku, výžive aj nevyhnutnosti budovania a udržiavania sociálnych kontaktov. Skutočne zaujímavé a veľmi podnetné čítanie. Publikácia prináša okrem množstva informácií, rád a nakopnutí aj dvanásťtýždňový program pre bystrejší mozog. Ako a kedy sa hýbať, čo jesť, čomu sa vyhnúť, rady pre lepšiu spánkovú hygienu a podobne.

Kniha Zachovajte si bystrosť je veľmi inšpiratívna a môže byť neoceniteľným partnerom pre budovanie prenikavého mozgu v každom veku. Odporúčam do každej rodinnej knižnice.

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť