Občas sa zamilujeme, lebo to potrebujeme. Do obrazu, do vône, do pocitu, do knihy, do autora…
Ivan Klíma ma očaril svojimi prvými láskami možno aj preto, že začala jar a ja som v poličke knižnice cielene hľadala niečo o láske – pravda, spĺňajúce isté literárne kritériá.
Šesť poviedok v súbore spája okrem témy citových vzplanutí aj reminiscencia na vojnové časy, holokaust, pretrvávajúci pocit ohrozenia a zároveň klíčiaci strach z novej ideologickej poroby, od ktorej si ako autor, tak aj mnohí jeho súčasníci, sľubovali nový svet.
Hrdina – rozprávač (značne autobiografického razenia) v nich prechádza rastom a zrením, ale vždy sa predstavuje ako plachý, uzavretý, rojčivý typ, ktorý má navyše i literárne sklony a z nich vyplývajúce tvorivé útrapy zobrazené so sebairóniou, ale i triezvou sebareflexiou.
Obraz lásky tiež prechádza metamorfózou od prvých slastných záchvevov hormónmi rozbúrenej mysle až k sebareflexii vlastného citu. Až na jedinú výnimku v zhode s vekom a naturelom hrdinu nedôjde ani k jeho telesnému naplneniu.
V prvej poviedke s názvom Miriam odohrávajúcej sa v gette počas vojny, rozprávač svoju milú ani len neosloví, v ďalších je to so slovným prejavom lepšie, ale gro všetkého tvoria stále vnútorné pochody, rozjímanie hrdinu o láske, jej povahe, dôsledkoch. Ráz rozprávania najmä prvých štyroch poviedok je dojemný, nostalgický, vyvolávajúci v človeku túžbu prežiť ešte raz tie pocity, ešte raz mať srdce čisté, otvorené a naivné ako hrdina, ktorý navyše verí, že všetko zlé sa skončilo vojnou (no nakoniec tiež dochádza k poznaniu, že vojnou všetko zlé vždy len vyvrcholí).
Tento všadeprítomný tieň minulosti dáva poviedkam aj iný rozmer a láske často príchuť balansu medzi životom a smrťou. Vo väčšine poviedok využíva Klíma reprodukovanú priamu reč, ale v poviedke Má vlast, nechá hovoriť svoje postavičky, ktorými ju zaľudnil „úplne priamo“ a sú to také tie dialógy, resp. repliky, ktoré si máte chuť zapísať. Napríklad ako úvahy starého sluhu Antona:
„Lidé mají v opovržení ty, kdo se nestydí, že druhému slouží. Ale kdopak z nich neslouží? I páni, čo vládnou, někomu slouží. Já si vždycky říkal: Ať člověk koná cokoliv, jenom když to koná s láskou. Bez lásky se nedojde spokojenosti. A právě podle ní nás jednou srovná ta jediná, nejvyšší spravedlnost.“
Alebo trefné proroctvo doktora Slavíka hrdinovmu otcovi horliacemu za komunizmus:
„Vy nejste zlý člověk, pane inženýre, vy určite věříte tomu, co říkáte, ale já bych vám nepřál, abyste se dočkal toho ráje, který ste nám tu vylíčil, aby ste v něm náhodou nemusel žít.“
Už v ďalšej poviedke hrdinovho otca, (tak ako i skutočného Klímovho) presvedčeného komunistu – uväznia jeho vlastní… Má vlast ma oslovila najviac – impresionistickým, jemne clivým obrazom prázdnin na českom vidieku s „werichovskými“ postavičkami a silným pocitom spolupatričnosti k nim, ku krajine, ktorý nenápadne, ale o to elegantnejšie vytlačil patetický patriotizmus. Najlepšie vychutnáte na lavičke v parku plnom vtáčieho spevu.
Poviedka Hra na pravdu vtiahne do pavučín lží, čo si o sebe ľudia rozprávajú a bolestné tajomstvo, ktoré sa vynorí len akoby mimochodom, má o to väčšiu silu.
Silne expresívna je aj poviedka Provazochodci.
„Láska je buď úplná, nebo ubohá,“ hovorí hlavná hrdinka v úlohe milujúcej a hrdina poznáva, aké závratne nebezpečné je, ak sa v citoch vydáme celkom nahor.
Ani na hravosť však autor nezabudol: v poviedke In camera caritatis (V pokojíku lásky) plnej latinských viet sa vrátite do čias ako z „obecního gymnázia“ a jeho atmosféra spolu s prvou školskou láskou rozveselí, rovnako ako simultánne literárne výtvory hrdinu.
S Přehradou sa definitívne dostanete na koniec s mladíckym dychom a možno začnete nenápadne uvažovať o zriadení, ktoré Klímovi zabránilo publikovať – aj tieto poviedky. I tak sa môže skončiť čítanie o prvých láskach.
Diskutovať môžete len cez facebook profil
Powered by Facebook Comments
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.