Monthly Archives : október 2021

La Mure Bohémsky Montmartre v obrazoch slávneho maliara

Bohémsky Montmartre v obrazoch slávneho maliara


Vincent van Gogh, Edgar Degas, Claude Debussy, Oscar Wilde, Sarah Bernhardtová – to je len zopár zvučných mien parížskej bohémy z konca 19. storočia, ktorými je zaľudnený román Maliar z Moulin Rouge. Dôležitou súčasťou umeleckej komunity bol taktiež Henri de Tolouse–Lautrec, jeden z najslávnejších francúzskych maliarov epochy postimpresionizmu. Beletrizovaný životopis umelca, neodmysliteľne spojeného s nočným životom parížskeho Montmartru a vychýreného podniku Moulin Rouge, napísal v roku…

Read More »
Spisovatelia

Spisovatelia Život a dielo


„Veď opisujem samého seba… sám som teda látkou svojej knihy,“ vyjadril sa v 16. storočí štátnik a spisovateľ Michel de Montaigne. Áno, spisovatelia sú si častokrát sami materiálom svojich kníh. Vkladajú do písania, seba, svoje pocity, zážitky, myšlienky a v neposlednom rade srdcia. Látkou k publikácii Spisovatelia – Život a dielo sa stali významné mená svetovej literatúry. Vyše dvoch kíl vážiacu krásavicu publikovalo vydavateľstvo Ikar…

Read More »
Hervé Le Tellier Anomália

Hervé Le Tellier Anomália


Francúzsky spisovateľ Hervé Le Tellier získal v roku 2020 za román Anomália Goncourtovu cenu. Kniha sa stala medzinárodným literárnym fenoménom a okamžite bola preložená do štyridsiatich jazykov. Bodaj by nie, je totižto skvelá. Spája v sebe zločin so sci-fi trilerom. Brilantne spracúva zaujímavú tému, že sme iba program v nejakom programe. Nastoľuje otázku, kým by sme boli, keby sme spravili (alebo…

Read More »
Jana Micenková Sladký život

Jana Micenková Sladký život


Debutová zbierka poviedok Jany Micenkovej má názov Sladký život (Marenčin PT). Ironicky si z nás vystrelila. Život jej hrdinov a hrdiniek je všelijaký, len nie sladký. Vzala si na paškál tridsiatnikov, ktorí nevedia, čo s načatým životom. Osudy protagonistov sú v mnohých poviedkach iba akousi karikatúrou reality. Aspoň dúfam, pretože keby neboli, tak spánombohom : ))) Micenková je neuveriteľne vtipná. Ale zas odtiaľ –…

Read More »
Brit Bennett

Brit Bennett Stratená polovica


Príbeh americkej spisovateľky Brit Bennettovej Stratená polovica sa začína koncom 60. rokov minulého storočia, kedy v USA platili segregačné zákony. Samozrejme, hnutie za občianske práva silnelo, ale černošské obyvateľstvo to stále nemalo jednoduché. Neľakajte sa, žiadnu politiku v knihe nenájdete. Spoločenské zmeny sú spomínané iba okrajovo. Autorka v románe obsiahla, najmä pre černošské obyvateľstvo, veľmi dôležité obdobie od roku 1968 až po rok…

Read More »
Nadia Durrani, Brian Fagan

Brian Fagan a Nadia Durrani Čo sme robili v posteli


Ktorý kus nábytku máte najradšej? Minimálne polovica akiste odpovie, že posteľ. Kto nemiluje ten pocit zakutrať sa pod paplón a dobre sa vyspať?! Verili by ste, že sa dá napísať dvesto stranová kniha o posteliach? Nuž, pre popularizátora dejín, archeológa Briana Fagana a archeologičku Nadiu Durrani to nebol žiaden problém. Odhrnuli prikrývky a odhalili zvláštne, často komické, no v prvom rade fascinujúce dejiny jedného z ľudských…

Read More »
Suzanne Redfearnová V okamihu

Suzanne Redfearnová V okamihu


Dojímavý príbeh o tom, aké náročné je prekonať traumatizujúce obdobie života po strate blízkeho a ísť ďalej, publikovalo vydavateľstvo Tatran v preklade Jany Balážkovej. Americká spisovateľka Suzanne Redfearnová za román V okamihu získala ocenenie Najlepšia kniha nového roka za rok 2020. Ide o žáner YA, ale garantujem vám, že chytí za srdce aj dospelých. K napísaniu príbehu ju inšpiroval osobný zážitok, o ktorom sa dočítate v autorskej poznámke.…

Read More »
Ashley Audrain Druhá tvár

Ashley Audrain Druhá tvár


Matka. Dcéra. Anjel. Netvor? – píše sa na obálke debutu Druhá tvár kanadskej spisovateľky Ashley Audrain, ktorý publikovalo vydavateľstvo Tatran v preklade Simony Klimkovej. Román zaznamenal v USA aj v Kanade obrovský úspech a vyšiel v tridsiatich štyroch krajinách. Román je písaný takmer celý v druhej osobe ako dlhý list manželky manželovi. Predstavuje bodku za stroskotaným vzťahom, ale v prvom rade je to obrovské upozornenie, výzva, aby…

Read More »
Helle Helle Ony

Helle Helle Ony


Dánska prozaička Helle Helle je autorkou minimalistických próz. V českom preklade vyšla zbierka poviedok Zbytky a viacero románov, napríklad Ženy bez mužů, Na dně, Tohle jsem měla napsat v přítomném čase, a naposledy publikovalo vydavateľstvo Paseka jej knihu Ony v preklade Hany Březinovej. Ide o stoštyridsať stranový román napísaný v prítomnom čase. Dej sa odohráva na dánskom ostrove v roku 1981. Ony sú matka a dcéra. Bezmenné postavy hodené…

Read More »
Vanda Rozenbergová

Vanda Rozenbergová Zjedol som Lautreca


Vanda Rozenbergová je pre mňa zárukou kvality. Nie preto, že sa niekoľkokrát ocitla medzi finalistami Anasoft litery, ale preto, lebo jej knihy sú skrátka výborné. Vydavateľstvo Slovart publikovalo čerstvú novinku s podivným názvom (veď u autorky sme na to zvyknutí) Zjedol som Lautreca. Ak by ste nevedeli, kto je Lautrec, našepkám vám. Bol to francúzsky postimpresionistický maliar a v umeleckých kruhoch je nazývaný „otec…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť