Monthly Archives : december 2021

Sibylle Berg GRM

Sibylle Bergová GRM Brainfuck


Román, označovaný ako dystopia alebo apokalypsa, plný brutality, pornografických scén, chudoby, nešťastných detí a dospelých potácajúcich sa v marazme života, vás môže rozsekať na kusy, povláčiť za vlasy a vziať pokoj z duše na dlhú dobu. Akokoľvek sa vám bude zdať úvod recenzie patetický, verte, že dokonale vystihuje avantgardný román GRM Brainfuck kontroverznej Sibylle Bergovej, ktorý sa ihneď po vydaní dočkal pozitívnych i negatívnych reakcií.…

Read More »
Rubem Fonseca

Rubem Fonseca August


Brazílsky „majster detektívneho románu“ Rubem Fonseca, predstaviteľ „tvrdého“ či „krutého“ realizmu, nás v románe August berie do Rio de Janeira – hlavného mesta Brazílie päťdesiatych rokov. Na polceste medzi fikciou a realitou predstavil dvadsaťšesť búrlivých augustových dní roku 1954. Použil formu detektívneho príbehu a primiešal doň intrigy, korupciu, úplatkárstvo, kritiku spoločnosti a polície. Treba podotknúť, že Fonsecov krimi román nesie výrazné znaky psychologickej, politickej…

Read More »
Joachim B. Schmidt

Joachim B. Schmidt Kalmann


Mrazivý tajomný Island je snom nejedného cestovateľa. Spisovateľ Joachim B. Schmidt je sprievodcom v tejto očarujúcej krajine a dej románu Kalmann zasadil práve sem. Knihu publikovalo vydavateľstvo Literárna bašta vo výbornom preklade Paulíny Čuhovej. Samozvaného raufarhöfnského šerifa Kalmanna Óðinssona som si okamžite zaradila do panteónu obľúbených hrdinov k Raymondovi Babbittovi (Rain Man), Charliemu Gordonovi (Kvety pre Algernona) a Forrestovi Gumpovi. „Spolužiaci sa vždy…

Read More »
Mariana Čengel Solčanská Proces s mŕtvym

Mariana Čengel Solčanská Proces s mŕtvym


V roku 1887 sa 13. októbra v Bytči mäsiarovi Gašparovi a jeho žene Tereze narodil syn Jozef. Svetlo sveta uzrel v krásnej posteli s vysokým vyrezávaným čelom, ktorej stred záhlavia aj čelo zdobili majstrovsky vyrezané vzory. Starožitná posteľ spája osudy niekoľkých generácií, ktoré Mariana Čengel Solčanská poprepletala v knihe Proces s mŕtvym (Ikar, 2021). Dej románu sa odvíja od 15. storočia, kedy…

Read More »
Anette Bjergfeldt Kodanská pieseň piesní

Annette Bjergfeldt Kodanská pieseň piesní


W. F. Mahler svojho času povedal: „Pýtate sa ma, aký dlhý je život, a ja vám to teda poviem bez prikrášľovania. Taký dlhý ako vzdialenosť medzi dvoma rokmi vyrytými na náhrobnom kameni.“ Dánska speváčka, maliarka a spisovateľka Annette Bjergffeldt takúto pomlčku medzi dátumami na náhrobku jednej zo svojich postáv vyplnila podmanivou generačnou ságou o hľadaní lásky, akú opisuje Šalamún v Piesni piesní,…

Read More »
Matt Haig

Matt Haig Polnočná knižnica


Ľudia od pradávna vytvárali príbehy, ktoré ich mali navigovať životom a učiť ich ako ustáť nielen vzostupy ale najmä pády. Pre tých, ktorým nestačia posolstvá ukryté v beletrii, je určená tzv. motivačná literatúra. Mala by pomôcť najmä vtedy, ak ste tak po krk v problémoch, že bez cudzej pomoci sa z nich nedostanete. Škála ponuky na trhu je veľmi široká…

Read More »
Alexandra Salmela

Alexandra Salmela Fantazmagorický kamarát


Niet nad detskú knihu, ktorá je nielenže krásna po vizuálnej stránke, ale prináša hodnotný umelecký zážitok aj po stránke literárnej, či už hovoríme o obsahu alebo o pisateľskej zručnosti. Všetky spomínané plusy v sebe zahŕňa Fantazmagorický kamarát. Je to najkrajšia a najlepšia detská kniha, akú som tento rok držala v rukách. Autorkou čarovného príbehu, ktorý publikovalo vydavateľstvo Artforum, je Alexandra Salmela. O unikátne ilustrácie sa postarala…

Read More »
Ivan Medeši Vilkovia

Ivan Medeši Vilkovia


Najradšej by sa obesil na kríži s polmetrovým džointom v ústach V knihe Ivana Medešiho Vilkovia nájdeme dve rozsahom dlhé poviedky, ktoré si buď zamilujete alebo sa vám z autorovej fekálnej poetiky obráti žalúdok. Odhliadnuc od stoviek výkalov navŕšených na kope vysokej sťa Lomničák, nemožno neobdivovať jeho bravúrne narábanie s jazykom aj témou. Oba texty plynú spontánne a s ľahkosťou, hemžia sa údernými, vtipnými…

Read More »
Nina F. Grünfeld Frida

Nina F. Grünfeld Frida


Frida Grünfeld sa narodila 3. septembra 1908 v pobožnej židovskej rodine v dedine Leles na Slovensku, kde žili väčšinou maďarsky hovoriaci obyvatelia. Pred prvou svetovou vojnou patril Leles k maďarskej časti Rakúsko – Uhorska. Mladá žena už od detstva rebelovala a nečudo, že veľmi skoro utiekla z domu. V roku 1931 sa po prvý raz objavuje v policajných záznamoch ako…

Read More »
Donatella Di Pietrantonio

Donatella Di Pietrantonio Južné predmestie


Nemôžem uveriť, že ubehli tri roky od vydania románu Donatelly Di Pietrantonio Tá, čo sa vracia. Na úbohé dievča, ktoré si medzi sebou pohadzovali dve matky ako horúci zemiak sa zabudnúť nedá. Z pohodlného domova muselo zo dňa na deň odísť na vidiek do chudoby. Prišlo o priateľky, milujúcich rodičov a život bezstarostnej tínedžerky. Svetlým momentom sa stala sestra Adriana, o ktorej dovtedy ani…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť