Monthly Archives : január 2022

Marie Benedict V tieni Einsteina

Marie Benedict V tieni Einsteina


Albert Einstein bol génius. O tom netreba polemizovať. Jeho teória relativity v roku 1905 zásadne zmenila dovtedajšie chápanie času a priestoru a napokon aj gravitácie. V roku 1915 ohúril svet všeobecnou teóriou relativity, o ktorej dodnes nikto nepochybuje a slúži ako nenahraditeľná sonda na určovanie rozloženia hmotnosti vo vesmíre. Existujú však isté indície, ktoré vedú k záverom, že spolutvorkyňou onej slávnej teórie bola jeho manželka, srbská matematička a fyzička…

Read More »

Martin Poliačik Linda Lančová Poriadok v hlave


Začnime dvomi skutočnosťami, ktoré poznáme v princípe všetci. V žiadnej predchádzajúcej dobe nebol taký nadbytok informácií, ako je tomu dnes a nikdy nebolo toľko možností sa k ich obsahu verejne vyjadrovať. Lenže kvalitu tohto, najmä technologického, pokroku znižuje naše mentálne zaostávanie. V drvivej väčšine nevieme informácie korektne spracovávať, lebo nás to doteraz nik poriadne nenaučil. A nemusí ísť len o…

Read More »
Vladimíra Šebová

Vladimíra Šebová Dcéra zimy


Väčšina čitateľov má zrejme v malíčku skôr grécku, rímsku alebo egyptskú mytológiu a o tej slovanskej vie len veľmi málo. Priznávam, že aj ja som na tom biedne. Vladimíra Šebová, autorka bestsellerovej série Insomnia, sa s vervou pustila do štúdia slovanskej mytológie, prehrýzla sa cez množstvo odborných článkov a kníh, na staré božstvá a príšery sa pýtala nielen Slovákov a Čechov, ale aj…

Read More »
Marlon James

Marlon James Čierny leopard, červený vlk


Prvky fantastiky sa v literatúre objavujú odnepamäti. Zoberme si napríklad také rozprávky plné mágie a nadprirodzených bytostí, alebo mýty starovekých civilizácií. V priebehu storočí narazíme na množstvo diel. Za skutočný prelom vo fantasy literatúre pre dospelých je právom považované majstrovské epické dielo J. R. R. Tolkiena Pán prsteňov. Čerpá z neho množstvo autorov, s ktorými sa koncom dvadsiateho storočia akoby roztrhlo vrece. Obrovský úspech zaznamenal…

Read More »
Veronika Šiulová Pozor bodkovaný pes

Veronika Šikulová Pozor, bodkovaný pes!


Dunčo je dalmatínec a žije v Modre za zelenou bránou s Baškou, Vecanom, mamou a tatom. Keď bol malý ako rukavica, dobrá mama s ním spávala v pelechu, aby neplakal, neliezol do postele, jednoducho, aby si zvykol. Zvykol si. Pravdaže nie v pelechu, ale v posteli. Večer čo večer skáče po paplónoch, kým sa neunaví a neučučká dobrej mame pri nohách. A keďže je to učenlivý pes, zapamätal si, že…

Read More »
Ottessa Moshfegh Môj rok pokoja a odpočinku

Ottessa Moshfegh Môj rok pokoja a odpočinku


Kto aspoň raz túžobne a smrteľne vážne nezatúžil po možnosti ukryť sa na nejaký čas pred svetom, spať, čítať, pozerať filmy alebo len tak „doblba“, sem – tam sa najesť a zase spať, čítať, atď, ten pravdepodobne nepochopí pohnútky hlavnej hrdinky románu Otessy Mohsfegh Môj rok pokoja a odpočinku, ktorý publikovalo vydavateľstvo Literárna bašta. Je mladá, krásna, inteligentná, bohatá a predsa plná prázdnoty a prapodivného…

Read More »
Stephen Fry Hrdinovia

Stephen Fry Hrdinovia


Po úžasných Mýtoch (Tatran, 2020, preklad Jana Pernišová) prichádza Stephen Fry s novinkou Hrdinovia. Knihu opäť publikovalo vydavateľstvo Tatran, tentoraz v preklade K. Feketeovej a J. Ferencza. Keďže Mýty ma nesmierne bavili a zabávali, nemohla mi uniknúť ani novinka. Grécka mytológia ma sprevádza od detstva. Veľmi dobre si pamätám, ako som si dookola požičiavala z knižnice Petiškove Staré grécke báje a…

Read More »
Karin Lednická

Karin Lednická Šikmý kostel


V roku 2020 sa v českej čitateľskej ankete Kniha roka stal absolútnym víťazom román Karin Lednickej Šikmý kostel (Bílá vrána) a našiel fanúšikov aj u nás. Po veľkom úspechu sa pokračovanie plánovanej trilógie dočkalo rovnakého vrelého prijatia. Prvý diel mapuje obdobie medzi rokmi 1894 – 1921 a druhý s rovnakým názvom Šikmý kostel (Bílá vrána 2021) pokračuje od roku 1921 po koniec…

Read More »
Ahmet Altan Madam život

Ahmet Altan Madam život


Príbeh lásky odohrávajúci sa na pozadí búrlivých udalostí otriasajúcich Tureckom, s filozofickými vsuvkami o živote, prežívaní, slobode, literatúre, čítaní a písaní. Tak by sa dal veľmi, skutočne veľmi jednoducho definovať nový román Ahmeta Altana Madam Život. Oceňovaný turecký spisovateľ Ahmet Altan a jeho brat Mehmet boli v roku 2016 zatknutí pre absurdné obvinenie. Represívnym režimom Recepa Tayyipa Erdogana boli odsúdení na doživotie. V júli…

Read More »
Samyzdat

Samyzdat nostalgie


Vydavateľstvo Literárna bašta sa bez váhania chopilo ponuky od študentov a študentiek prekladateľstva ruského jazyka na FiF UK a dobre urobilo. Výber z poviedkovej tvorby súčasných ruských spisovateľov a spisovateliek, ktorý publikovalo pod názvom Samyzdat nostalgie sa zrejme bude páčiť každému. Zahŕňa sedem výborných poviedok a dvadsať miniatúr. Prekladu jednotlivých textov sa zhostili M. Durkáčová, V. Goldiňáková, B. Koššová, I. Roháčová, P. Rusina a M.…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť