Monthly Archives : apríl 2022

Mark Haddon

Mark Haddon Čudná príhoda so psom uprostred noci


Kto vezme do ruky knihu Čudná príhoda so psom uprostred noci, otvorí ju a začíta sa, už ju nepustí z ruky, kým neotočí poslednú stranu. Haddon skvelým, originálnym a empatickým (často vtipným) spôsobom približuje ťažký a komplikovaný svet ľudí s autizmom. Čítala som pred pár rokmi český preklad, ale s chuťou som si užila aj slovenské vydanie, ktoré publikovalo vydavateľstvo Lindeni v preklade Aleny…

Read More »
Mariana Enriquez

Mariana Enriquez Svoj podiel noci niesť


Štyri emóciami a strachom nabité dni som strávila s impozantným románom Svoj podiel noci niesť od argentínskej spisovateľky Mariany Enriquez, ktorú publikovalo vydavateľstvo Inaque.sk vo výbornom preklade Evy Palkovičovej. Šesť kapitol – šesť dverí priamo do srdca temnoty. Kniha zahŕňa prvky gotiky, surrealizmu, autorka necháva postavy čítať poéziu, diela známych autorov, všetko umne prepája a čitateľ objavuje rôzne „druhy temnoty“. Román…

Read More »
Conn Iggulden Brány do Atén,

Conn Iggulden: Ak chceš byť slobodný, priprav sa na vojnu


Vydavateľstvo Tatran stavilo kartu v posledných rokoch aj na grécku mytológiu a starovekú históriu. Po Kirké a Achillovi od Madeline Millerovej, Mýtoch a Hrdinoch Stephena Frya, prichádza s príbehom hrdinstva a veľkých obetí od majstra starovekej historickej fikcie Conna Igguldena pod názvom Brány do Atén. Vo svojom epose prerozprával kľúčové udalosti gréckych dejín, kedy sa slobodní aténski muži hrdinsky postavili…

Read More »
Terorista elegán

Terorista elegán – Kniha napísaná štyrmi rukami


Len zriedkavo sa stáva, že dvaja uznávaní spisovatelia vytvoria spoločné dielo. Mia Couto a José Eduardo Agualusa sú autormi zbierky poviedok, ktorá je vtipnou a zároveň ostrou kritikou vojny, rasizmu a diskriminácie. Obaja patria k najznámejším a najobľúbenejším autorom píšucim po portugalsky. Prvého z nich môžu slovenskí čitatelia poznať vďaka románu Spoveď levice (Portugalský inštitút, 2020), a druhého skrz diela Obchodník s minulosťou (Slovart, 2008) alebo Všeobecná teória…

Read More »
Domenico Starnone Via Gemito

Domenico Starnone Via Gemito


Rodinu si nevyberieš – to je stará známa pravda. Rozprávač románu Domenica Starnoneho sa narodil rodičom, ktorí sú ukážkovým príkladom toho, ako by rodičovstvo nemalo vyzerať. Teda najmä otec, aby som bola presná. Taký človek by nemal byť ani otcom, ani manželom. Via Gemito je kniha plná vášne. Vášne, ktorá v sebe zahŕňa trápenie, bolesť, nepokoj, fyzické i psychické násilie,…

Read More »
Ľudmila Ulická O tele duše

Existuje hranica medzi životom a smrťou?


Ľudské telo je pominuteľné, lež duša človeka nesmrteľná – to je doktrína mnohých náboženstiev. Niekto v dušu a jej nesmrteľnosť verí, iný sa viere vysmieva. Nech je tak alebo tak, aj ateista možno v kútiku srdca dúfa, že smrť nie je definitívnym zánikom existencie. Ruská prozaička Ľudmila Ulická sa v najnovšej zbierke poviedok O tele duše zamýšľa nad hranicou medzi životom a smrťou. Nie že by…

Read More »
Bosorácky Jorge de Sena

Najlepší bosorácky príbeh, aký kedy vznikol v literatúre písanej po portugalsky


Novela Zázračný fyzikus básnika, prozaika, dramatika a jedného z najvplyvnejších portugalských intelektuálov dvadsiateho storočia Jorge de Senu je vskutku pozoruhodné dielo. Môžeme ju čítať ako magickú rozprávku pre dospelých so silným erotickým nábojom, ako naruby prevrátené evanjelium o Kristovi, ako rozjímanie o rôznych podobách lásky, dobra a zla, ale aj ako politickú satiru. Zakaždým ponúka nové a nové interpretácie. Autor svoje dielo označil za „najlepší bosorácky…

Read More »
Mark Forsyth

Mark Forsyth Stručné dejiny opitosti


Kniha Marka Forsytha Stručné dejiny opitosti má na obálke uvedený podtitul Ako sa ľudstvo veselilo od doby kamennej po súčasnosť. Dôležité je slovo „veselilo“. Počas čítania naozaj nie je núdza o veselie. Autor sa skutočne vtipným spôsobom zhostil témy a prekladateľka Ivana Krekáňová výborne zachovala jeho humor (niekedy až čierny). Neraz som nahlas od smiechu vybuchla. Knihu vo vydarenej obálke Františka Hříbala…

Read More »
Slavenka Drakulić

Slavenka Drakulić Teória smútku Milevy Einsteinovej


Nedávno som čítala knihu V tieni Einsteina od Marie Benedict, ktorú publikovalo vydavateľstvo Lindeni. Autorka beletristicky spracovala začiatky vzťahu Alberta Einsteina a jeho ženy Milevy Marićovej. Poňala to tak trochu romanticky, ukázala aj tienisté ale najmä tie pohodovejšie okamihy ich spoločného života. Benedictová ponúka zaujímavý mix fikcie a faktov, no kniha je skôr určená tým, ktorí majú radi jednoduché a jednoducho napísané príbehy. Pre…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť