Monthly Archives : máj 2022

Karine Tuil Celkom ľudské

Karine Tuil Celkom ľudské


Francúzska spisovateľka židovsko-tuniského pôvodu Karine Tuil sa vo svojich dielach sústreďuje na aktuálne spoločenské témy a dysfunkcie spoločnosti. Nie je tomu inak ani v najnovšom románe Celkom ľudské, za ktorý dostala niekoľko prestížnych literárnych cien. Spisovateľku inšpiroval prípad mladej ženy, ktorá bola znásilnená v areáli Stanfordovej univerzity v roku 2015. Román publikovalo vydavateľstvo Slovart v edícii MM, v preklade Beáty Panákovej. Farelovcov…

Read More »
Leïla Slimani Vôňa kvetov noci

Leïla Slimani Vôňa kvetov noci


„Život je poranené pribúdanie. Literatúra je poranenie. Celkom otvorené. Rozrezané jabĺčko. Aby sa v zovretí zavrelo, nenájde príčinu. Vypadnú slzy: jadierka, plačúce semená.“ Napísal svojho času velikán slovenskej literatúry pán Kadlečík. Jeho slová som si zapamätala a vynorili sa mi v mysli hneď po dočítaní knihy Leïly Slimani Vôňa kvetov noci, v ktorej sa vyznáva zo svojich najhlbších pocitov, píše o sebe, aj…

Read More »
Luca de Santis

Luca de Santis a Sara Colaone V Taliansku sú iba praví chlapi


V roku 1938 vyhlásilo fašistické Taliansko svoje rasové zákony. Na rozdiel od Nemecka sa v nich neuvádzali žiadne konkrétne opatrenia proti homosexuálom. „Keď sa menil náš trestný poriadok, „Zákon Rocco“, pichli tam aj článok proti takým ako my, proti buzíkom, ktorých nacisti posielali do koncentrákov spolu so židmi. A vtedy Mussolini povedal: „My takýto zákon nepotrebujeme. V Taliansku sú iba praví chlapi.““…

Read More »
Judith Vanistendael Ako Dávid prišiel o hlas

Judith Vanistendael Ako Dávid prišiel o hlas


Je ťažké vyrovnať sa s nečakanou smrťou srdcu blízkej osoby. Niečo o tom viem, preto ma grafický román Ako Dávid prišiel o hlas silno zasiahol. Hoci v ňom ide o smrť, ktorá prichádza pomaly a predchádza jej strach, bolesť je rovnako veľká. Judith Vanistendael, predstaviteľka súčasnej flámskej komiksovej scény, túto ťažkú tému spracovala dokonale. Citlivý a smutno-krásny príbeh o chorobe,…

Read More »
Veronika Šikulová

Veronika Šikulová Líštičky majú rady teplo


Slová sú duchovia a vedia lietať Počuje noc, vydáva sa na potulky po zvukových stopách všetkého živého, často má pocit, že čosi dôverne známe „prichádza“, a že to stačí zapísať. Vie, že niektoré slová cestou k písaciemu stolu postráca a iné uletia spolu s divými husami, no tie ktoré zostanú, ukladá na papier tak, ako dokáže len ona. O kom je reč? O spisovateľke Veronike Šikulovej, niekoľkonásobnej…

Read More »
Jefferson

Jean – Claude Mourlevat Jefferson


Ježko Jefferson Bodnár žije v Hlinove, čo je krajina pár kilometrov vzdialená od sveta ľudí. Zvieratá, ktoré v nej žijú, majú ľudské vlastnosti: niektoré sú milé a dobré, iné zas naopak. Zvierací hrdinovia sa obliekajú, nakupujú, študujú, čítajú knihy a pracujú. Medzi oboma krajinami sa dá cestovať, ba dokonca chodiť na zájazdy. Raz ráno sa ježko v dobrej nálade vyberie do mesta vrátiť knihu…

Read More »
Jean-Michel Guenassia Zasľúbené zeme

Jean-Michel Guenassia Zasľúbené zeme


Sedem rokov trvalo Guenassiovi, kým napísal „román svojho života“ Klub nenapraviteľných optimistov (Premedia 2016), ktorým zožal na literárnom poli veľký úspech a zamilovali si ho čitatelia v mnohých krajinách. Autor je rodený Alžírčan a táto krajina zohráva v jeho románoch dôležitú úlohu.  Najväčší priestor dostáva v rozsiahlom pokračovaní Klubu nenapraviteľných optimistov s názvom Zasľúbené zeme. Známi hrdinovia sa snažia napĺňať svoje sny a hľadajú zasľúbené krajiny.…

Read More »
Isabela Figueiredo

Isabela Figueiredo Tučná


„Len ten, kto bol kedysi tučný a nezmestil sa na stoličku v reštaurácii vie, čo to znamená. Aj keď človek fyzicky schudne, vo svojej mysli je naďalej tučný. Zmeníme sa, ale trvá veľmi dlho, kým sa zmení náš obraz o sebe. Ak sa vôbec niekedy zmení.“ Takto odpovedala spisovateľka Isabela Figueiredo na otázku prekladateľky Júlie Jellúšovej: Čo presne znamená myslieť, písať, žiť, jesť…

Read More »
narine agbarian

Narine Abgarian Z neba spadli tri jablká


Podľa maranskej povesti si noc kotúľa v rukách tri jabĺčka – jedno pre toho, kto videl, druhé pre toho, kto rozprával, a tretie pre toho, kto počúval a veril v dobro. Podľa jabĺčok sú nazvané tri kapitoly, v ktorých sledujeme dojímavé i komické životné osudy posledných obyvateľov starobylého Maranu. Arménska autorka Narine Abgarian priznáva, že inšpiráciou k napísaniu knihy jej bol Marquezov román Sto rokov samoty. Tak ako Macondo, aj…

Read More »
Alessandro Baricco

Alessandro Baricco Oceán more


„Človek by čakal, že ľudí zachraňujú celkom iné veci: povinnosť, čestnosť, dobrota srdca, zmysel pre spravodlivosť. Nie. To, čo zachraňuje, sú túžby. Sú jedinou skotočnou vecou. Ak ich máš, zachrániš sa.“ Román Oceán more vyšiel v roku 1993 a ihneď sa stal bestsellerom. Alessandro Baricco zaň získal cenu Premio Viareggio. Vydavateľstvo Slovart ho prvý raz publikovalo v roku 2004 v preklade Diany Farmošovej a teraz…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť