Monthly Archives : apríl 2023

Cesta za poéziou

Cesta za Poéziou s Goranom Lenčom III.


Plynule nadviažeme na predošlý článok o epitafoch a ostaneme ešte tentokrát (sľubujem, že nabudúce to bude pre zmenu niečo veselé) vo vážnej nôte. Veď napokon epitaf sa vyvinul z epigramu a ten máme doslova (a do písmenka) spätý s nadhľadom, ba humorom. Dnes sa však pozrieme na relatívne mladý lyrický podžáner, ktorý sa z epitafu vyvinul a neskôr oddelil. Je to „nápis“ a v súčasnosti je už vnímaný ako…

Read More »
Mária Streicherová

Mária Streicherová – O písaní


Úplne vždy a úplne všade. Roje slov sa roja z môjho vnútra, naliehavo obťažujú myseľ, aby si ich všimla a zaznamenala. Vo vybičovaných okolnostiach, kedy nemôžem písať, ich chvíľu omieľam v sebe a zabudnem. Zabudnutých je možno rovnaké množstvo, ako zapísaných. Je jedno, či píšem, poéziu, prózu, fotím, tvorím výtvarno, varím, pečiem, šijem, sadím stromy či zemiaky. Iba dávam von,…

Read More »
Amsterdam

Buď máš Amsterdam rád alebo sa mýliš – pohľadnica Adriany Macháčovej


Dobre, dobre, nemusí to tak byť, ale môže. Ak chcete, aby všetko klaplo, ponúkam vám niekoľko rád, ako sa na návštevu tohto zaujímavého a krásneho mesta Európy pripraviť: 1. Nespoliehajte sa na jednu bankomatovú kartu. Najmä VISA karty nie sú všade akceptované, čo vedie k panike. Nájsť bankomat je fuška. Pre istotu majte po ruke menšiu hotovosť. 2. Rezervujte si ubytovanie…

Read More »
Ján Babarík

Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem


Najlepšia fáza písania knihy je príprava – vymýšľanie a rešerše. Vtedy chodievam so psom po lese, vo vrecku zápisník s perom a poťahujem nitky zo všetkých strán, kým nemám zápletku aj s postavami. Doma si k tomu googlim nepoznané a zliepam to dohromady, kým to nezačne dávať zmysel. Nakoniec, keď je alchýmia hotová a príbeh má hlavu a pätu, si s chuťou zapnem počítač a premrhávam čas na facebooku a iných…

Read More »
Oranžová

Oranžová horúčka – pohľadnice Adriany Macháčovej


Frank Sinatra povedal, že oranžová je najšťastnejšia farba, ale to už viete. Tak potom prečo nie je holandská vlajka oranžová, keďže Holanďania oranžovú priam zbožňujú? Prvá zmienka o holandskej vlajke je z roku 1572, samozrejme, s trikolórou oranžová-biela-modrá. Tieto farby pochádzajú z Oranžského kniežatstva (Vorstendom Oranje). Ako je teda možné, že oranžovú postupne vystriedala červená? Dôvodov bolo viacero: Vraj oranžovú na mori…

Read More »

Ikariáda 2022: Ocenili najpredávanejších slovenských spisovateľov


Kto sú najpredávanejší slovenskí spisovatelia za rok 2022? Vydavateľský dom Ikar oceňuje každý rok na slávnostnej Ikariáde. Tentoraz získali najviac ocenení Táňa Keleová-Vasilková a Jozef Banáš. Ceny si odniesli aj Jozef Karika, youtuber Peter Popluhár, gastroenterológ Ladislav Kužela, Ivona Ďuričová, či in memoriam Andrej Štiavnický. Cenu literárnej kritiky, Zlaté pero 2022, si odniesla Beata Balogová za knihu Kornélie. Pozrite si video…

Read More »
Zuzana Široká

Zuzana Široká – Písmenkové poslanie


Niekedy sa tomu bránim. Vyhýbam sa pracovni, počítaču, papieru i perám. Ale príbehy a postavy si idú za svojím. Prenasledujú ma na každom kroku, cez deň aj v noci, amorfné siluety naberajú pevné kontúry, vecné fakty sa obaľujú do šálu utkaného z emócií a osobnej angažovanosti. Nakoniec sa k nám nasťahujú. Všetky tie Angeliky, Terezy, Kláry, Margaréty, Veroniky, Johany a…

Read More »
Kristína Brestenská

Kristína Brestenská – Prečo píšem


Vždy som po písaní podvedome túžila a bola som presvedčená, že to aspoň skúsim. Možno za to mohol fakt, že veľkú časť života som prežila a stále prežívam vo svojom vnútornom svete, a možno som ukladaním slov do wordového dokumentu len potrebovala vykompenzovať, že v reálnom svete toho veľa nenahovorím. Po prvom vydanom titule sa písanie stalo závislosťou, časťou mňa,…

Read More »
Cesta za poéziou

Cesta za Poéziou s Goranom Lenčom II.


Nezáleží až tak na tom, či ste filozof alebo „obyčajný“ smrteľník, nezáleží príliš ani na tom, či ste úprimne a zápalisto veriaci, alebo rovnako úprimne a zápalisto neveriaci (verte-neverte medzi nábožensky cítiacim človekom a kovaným ateistom nie je psychotypovo až taký rozdiel, ako by si obidve náprotivné strany radi mysleli), zoči-voči tvárou v tvár smrti sme si všetci rovní. Tá…

Read More »
Michala Ries

Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?


Prečo? Už ako žiačka základnej školy som hovorievala, že raz budem písať knihy. Len sama sebe, nemala som odvahu povedať to nahlas niekomu inému. Neskôr na strednej škole som jednej kamarátke sľúbila, že jej raz venujem knihu, čo by som tu asi nemala spomínať, lebo som to dodnes neurobila. Počas dospievania som sa zapojila do niekoľkých regionálnych súťaží, zverejnila som…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť