Monthly Archives : február 2020

István Kerékgyártó Spiatočka

István Kerékgyártó: Spiatočka


Hoci patrí maďarský literárny trh k tým menším, stále je to jeden z najsilnejších medzinárodných exportných kultúrnych artiklov. Diela maďarských autorov sa k slovenským čitateľom dostali bližšie aj vďaka minuloročnej Bibliotéke, ktorej čestným hosťom bol práve náš južný sused. Medzi predstavenými titulmi sa ocitol tiež román Istvána Kerégyártóa Spiatočka. V skratke by sa dal charakterizovať ako správa o živote jedného nešťastného a životom skúšaného človeka. Od…

Read More »
Sarah Winman

Sarah Winman: Slnečnice


Sarah Winman debutovala v roku 2011 celosvetovo úspešným románom When God Was a Rabbit (v českom preklade Když byl bůh králík). Kniha jej priniesla niekoľko ocenení vrátane úspechu v kategórii Nováčik roka v Galaxy National Awards (dnes už  premenovaná na The British Book Awards). Slnečnice sú jej tretím románom. Na Slovensku ho publikovalo vydavateľstvo IKAR v edícii Odeon v preklade Lucie Lukáčovej. V neveľkom rozsahu sa skrýva…

Read More »
Sajjid Kašua

Sajjid Kašua: Sledování změn


Sajjid Kašua, palestínsko-izraelský autor, píšuci hebrejsky, patrí k najvýraznejším izraelským spisovateľom súčasnosti. V románoch sprostredkúva skúsenosti príslušníka arabskej menšiny v súčasnom Izraeli a podáva dôležitú výpoveď o postavení človeka medzi kultúrnymi identitami.  Pravidelne prispieval do miestneho denníka Haarec. Sarkasticky, so zmyslom pre sebairóniu a čierny humor ukazoval na drobných príhodách z vlastného života množstvo prekážok, ktorým musia izraelskí Arabi čeliť…

Read More »
Šialená hra

Sebastian Fitzek: Šialená hra


Obleč si lacnú teplákovú súpravu, nasaď si zanedbanú parochňu primitíva a správaj sa ako blázon – a hneď získaš všetko, čo chceš. Dokonca prístup do najúspešnejšieho rádia v Berlíne. Na Slovensku zavládla „fitzekománia“ a fanúšikovia sú stále hladní po nových tituloch. Vydavateľstvo Tatran nenechalo priaznivcov Sebastiana Fitzeka v štichu. Šialená hra nemeckého kráľa psychotrilerov v preklade Lindy Magátovej je tu. Čitatelia sú zvyknutí, že keď…

Read More »
Kristen Roupenian

Kristen Roupenian: Vieš, že to chceš


Pri čítaní poviedok Kristen Roupenian sa nik neubráni silným emóciám. Neviem ako ostatní, no ja som bola vystrašená, prekvapená, fascinovaná aj šokovaná. My ženy vieme svoje. Dokážeme byť dobré a láskavé, nebezpečné aj desivé. Autorka rozpísala divoké túžby po uspokojení, pomste ale tiež obyčajnom živote. Vo svojich temných, bizarných, priam šialených poviedkach sa nevyhýba čiernemu humoru, čo aspoň trocha odľahčuje hrôzu niektorých…

Read More »
Nathan Englander

Nathan Englander: Večera v strede zeme


Americký prozaik Nathan Englander sa narodil a vyrástol na Long Islande v ortodoxnej židovskej rodine. V dospelosti prežil päť rokov v Izraeli a je dôverne oboznámený s hĺbkou židovskej kultúry. Vo svojej tvorbe spája tradičné židovské rozprávačské majstrovstvo s experimentálnymi postupmi a dotýka sa mnohých citlivých tém z dejín aj zo súčasnosti. Pozná zlyhania a duševné rozpory ľudských bytostí. Aj ten najlepší úmysel sa môže pokaziť, keď človek koná podľa…

Read More »
na Azúrovom pobreží

Azúrové (ne)blues


Písať v zime o letnej dovolenke na Azúrovom pobreží je trochu odveci, ale povedzme, že som si dávala čas na vstrebávanie spomienok. A možno vás nalákam na booknutie letenky na letnú dovolenku presne tak, ako som to urobila ja sama pred rokom. Letenky do Nice z odletom z Viedne vás vyjdú celkom lacno, z letiska do centra sa pohodlne odveziete…

Read More »
Edward Snowden

Edward Snowden: Trvalý záznam


Ťukneme do počítača či mobilu a informácia, o ktorú žiadame alebo ju napíšeme, cestuje po sieti ako pohľadnica a tú si môže hocikto po ceste prečítať. Hlboko v tuneli pod ananásovým poľom – za čias Pearl Harbor tam bývala podzemná továreň na lietadlá – som sedel za terminálom, z ktorého som mal prakticky neobmedzený prístup ku komunikácii takmer každého muža, ženy a dieťaťa na svete,…

Read More »
Lucia Berlin

Lucia Berlin: Vitaj doma


Slovenskí čitatelia sa mohli s Luciou Berlin (1936 – 2004) zoznámiť v roku 2016, keď Inaque publikovalo jej zbierku poviedok Manuál pre upratovačky. Tentoraz vydavateľstvo siahlo po Berlinovej memoároch. O výborný preklad sa postarala Aňa Ostrihoňová. Zbierku Vitaj doma zostavil a úvod napísal autorkin syn Jeff Berlin. Obsahuje príbehy, listy a fotografie z prvých dvadsiatich deviatich rokov života spisovateľky, ktorá je považovaná za jedinečný hlas americkej literatúry.…

Read More »
Nataša Holinová

Nataša Holinová: Prípad starej dámy


Na stránkach románu Prípad starej dámy, ktorý publikovalo vydavateľstvo IKAR (2020) ožíva skutočný prípad matky, ktorej vzali právo starať sa o svoju dcéru a nezákonne ju vysťahovali z bytu. Je to príbeh o nekontrolovateľnej moci štátnych úradníkov a zúfalstve a bezmocnosti obyčajných ľudí. Skutočnú kauzu okolo prípadu mohli čitatelia sledovať vďaka autorkinmu blogu v rokoch 2012 – 2013. V románe ožívajú fiktívne postavy, prostredníctvom ktorých Nataša Holinová vyrozprávala…

Read More »

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť