Mirka Novysedláková

Mirka Novysedláková – Prečo, ako, kedy a kde píšem?

Prečo píšem?

Písať som začala ako desaťročná a keď sa tak zamyslím prečo, napadá mi jediné. Chcela som sa so svetom podeliť o svoj pohľad na život, vypísať sa z toho, čo sa mi na ňom páči i nepáči, čo ma hnevá a čo teší. A prečo píšem teraz ako dospeláčka? 🙂 Musím sa priznať, že v poslednej dobe, žiaľ, píšem pomenej, hoci sa už veľmi dlho odhodlávam viac tvoriť. Čo sa týka mojich dvoch vydaných románov – mali podobnú motiváciu ako prvá poviedka o neposlušnej Michalke, ktorú som napísala, keď som mala desať. Každý, kto tvorí, chce slovami namaľovať svoj pohľad na svet, život, ľudí, situácie a zároveň tam dostať seba – pretože nikto nevníma nič rovnako – a o tom je originalita každého z nás. Okrem tejto motivácie ma inšpiruje k písaniu aj istá predstava toho, ako to vyzerá, keď človek pocíti tú pravú lásku, súzvuk v romantickom vzťahu – je to mystérium staré ako ľudstvo samo. Hoci sa romantická literatúra nie vždy berie celkom vážne, nepochybne je to u žien vo všeobecnosti najobľúbenejším žánrom a mojím zámerom, vnútorným impulzom písať romantické príbehy je vždy to, aby daný príbeh, okamih, situácia v knihe chytil čitateľa za srdce a rád sa vracal k pasáži, ktorá dokáže zahrať na tú správnu strunu, aby sa ľudské srdce zachvelo pri pomyslení, to je ono, teraz pochopili, že je to láska. Hoci to možno znie ako veľké klišé, myslím si, že je to niečo, čo si praje zažiť každý. A prežívať to v knihe vždy v inom šate je magický zážitok. Nádherne to napísala americká speváčka Taylor Swift vo svojej piesni You´re in Love (Si zamilovaný), kde vysvetľuje presne rovnakú motiváciu, prečo píše piesne o láske: and why I’ve spent my whole life tryin‘ to put it into wordsa preto sa to celý svoj život snažím dostať do slov. Úplne sa s tým stotožňujem. Písaním človek častokrát odhaľuje večne pravdy života, o ktorých ani netuší, že ich podvedome pozná, a to ma na písaní fascinuje asi najviac.

Ako píšem?

Veľmi intuitívne a aj keď si vytvorím nejakú osnovu, mám pocit, že ma tlačí ako malé topánky. 😊 Takže sa postavy začnú správať podľa seba a pôvodný zámer sa nakoniec uberie aj tak „svojím“ smerom. Dobrým hnacím motorom pri písaní je hudba, ale nemôžem ju počúvať vždy, závisí od nálady a nastavenia. Ideálne je pre mňa, keď som doma sama, čo je v poslednej dobe málokedy, keďže mám dve deti. Píšem výlučne na počítači všetkými desiatimi prstami (ďakujem Hotelovej akadémii v Kežmarku, že som sa to tam na predmete administratíva a korešpondencia naučila😊.) Písanie rukou by ma zabilo a polovicu by som z toho po sebe vo finále neprečítala.

Kedy a kde píšem?

V poslednej dobe sa tomu úspešne vyhýbam a iba sem tam spravím náčrt nejakého nápadu, časovo som dosť vyťažená – práca, deti, domácnosť a keď sa už k nejakému tvorivému procesu dostanem, je to väčšinou neskoro večer či v noci. Prípadne, keď sa vyprázdni byt a som sama :-). Od roku 2018 som sa venovala viac prekladateľskej tvorbe, čo ma obohatilo v mnohých smeroch aj autorsky, a preto sa už neviem dočkať, kedy sa zrodí môj ďalší román. Teraz zase potrebujem pauzu od prekladateľského procesu. Už mi len zostáva nájsť si ten čas, „kedy“ svoje ďalšie dielko napíšem. Najlepšie sa mi píše doma, nie som ten typ, čo by chodil písať niekam do prírody či do kaviarní.

Mirka Novysedláková sa narodila 20. apríla 1988 v Poprade. Od útleho detstva zbožňuje knihy. Už ako päťročná uprosila mamu, aby ju prihlásila do mestskej knižnice aj keď ešte ani nevedela čítať. Prvé poviedky začala písať už v desiatich rokoch. V puberte prevládali v jej tvorbe najmä básne. Ako šestnásťročná začala písať svoj prvý román Prísne tajný denník Miry Danesovej, ktorý sa stal aj jej debutom (Koruna, 2014). Druhé dielko Dovoľ mi všetko…, ktoré vyšlo vo vydavateľstve Elist v 2017 je spoločenský román s romantickou zápletkou a prvkami mysteriózna. Vyštudovala anglický jazyk a švédsky jazyk na Univerzite Komenského v Bratislave. Okrem vlastnej tvorby sa venuje aj prekladaniu kníh z angličtiny.

Predchádzajúce články

Mária Blšáková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
František Kozmon – Prečo, kedy a kde píšem?
Patrícia Brestovanská – O písaní
Lina Elys – Prečo, kde, ako, kedy píšem
Dušan Damián – Múza ma sprevádza neustále
Zdenka Wenzlová Švábeková – Kedy? Ako? Prečo? Kde?
Ivan Kučera – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Dušo Martinčok – Čo a koho potrebujem, aby som mohol písať
Iveta Pernišová – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Anton Stiffel – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Dominika Moravčíková – Prečo píšem
H.J. Bornemisza – Prečo, kde, kedy a ako píšem
Mirka Ábelová – Píšem
Tibor Pálszegi alias Tyborg – Prečo, kedy, ako a kde píšem
Anna Kittel Gürtlerová – Kde a prečo píšem
Daniel Šmihula – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Lucia Božiková – Prečo, kde, ako a kedy píšem?
Natali Fox – Prečo, kde, ako a kedy píšem
Katarína Soyka – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Brandon McYntire – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Michaela Mihoková – Prečo, kde a kedy píšem
Lucia Braunová – Ako, prečo a kedy píšem
Igor Hochel – Prečo, kedy a ako píšem
Vlasta Hochelová – Prečo, ako a kde píšem…
Mária Nováková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Elena Eleková – Píšem, aby som bola čitateľná
Janette Šimková – Písanie ma formuje
Marek Hudec – Terapia s dôležitým spoločenským rozmerom, no aj práca ako každá iná
Richard Rychtarech – Písanie, úprimne? Rozkoš aj muky!
Zuzana Štelbaská – Prečo, ako a kedy píšem
Emily D. Beňová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Katarína Kucbelová – Je to napínavé
Vita Jamborová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Eva Hrašková – Prečo, ako a kedy píšem?
Mária Corvus Havranová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Karina Janská – Prečo, kedy, kde a ako píšem?
Július Belan – prečo, kedy, kde a ako píšem
Ivana Dobrakovová – A čo sa vám stalo?
Lucia Sasková – Prečo, kde a ako píšem?
Peter Derňár – Lebo, rýchlo, ráno, doma…
Monika Macháčková – Prečo, ako a kde píšem
Zuzana Csontosová – Prečo, ako a kedy píšem
Anton Heretik – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Stanislav Hoferek – písanie je o tvorivosti a prekonaní odmietnutí
Marián Kubicsko – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Diana Mašlejová – Prečo, kde a ako píšem
Peter Pavlac – Píšem…
Jozef Heriban – Rieka tečie, pierko letí…
Ružena Scherhauferová – V tvorbe som realistka
Jakub Spevák – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Ježovičová – Prečo, kde a ako píšem
Petronela Hederová – Prečo, kedy a kde píšem
Eva Ava Šranková – Prečo, ako a kde píšem
Michaela Ella Hajduková – Písanie je pre mňa cestovanie časom a priestorom
Lina Franková – prečo, kedy a kde?
Adriana Macháčová – Prečo, ako a kedy píšem
Mária Streicherová – O písaní
Ján Babarík – Preč, ako a kedy píšem
Zuzana Široká – Písmenkové poslanie
Kristína Brestenská – Prečo píšem
Michala Ries – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Soňa Bulbeck – Prečo, ako, kedy a kde píšem…
Dávid Králik – Prečo, kde a kedy píšem
Silvester Lavrík – Prečo píšem, ha?
Adriana Boysová – Písanie je mojím tieňom
Vojtech Beniczky – Prečo píšem
Marta Hlušíková – Všetko som ja a zároveň nie som nikto
Monika Nagyová – O písaní
Petra Džerengová – Prečo, ako a kde píšem
Gabriela Futová – Nie som usilovná spisovateľka…
Katarína Tholtová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Ľudovít Ódor – Prečo, kedy a kde píšem
Jana Pronská – Prečo, kedy a kde píšem
Alexandra Pavelková – Prečo, kedy, kde a ako píšem
Dada S. Brezovská – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Matej Rumanovský – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Erik Kriššák – Prečo, ako a kde píšem
Andrea Rimová – Písanie je pre mňa droga
Helena Králová – List o písaní
Arpád Soltész – Nepíšem, len zapisujem
Vladimíra Kmečová – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Kristína Tormová – Prečo, ako a kde píšem
Mária Danthine Dopjerová – Prečo, ako, kedy a kde píšem?
Maroš Hečko – O písaní
Michaela Zamari – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Veronika Šikulová – Medzitým píšem…
Peter Šloser – Prečo, kedy a kde píšem
Lena Riečanská – Kedy, ako, prečo, kde…?
Ivona Duričová – Prečo, ako a kde píšem
Anna Ďarmati – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Kristína Baluchová – Prečo, kde a ako píšem
Lukáš Cabala – Prečo, ako a kde píšem
Peter Kijaba – Písaním zaháňam chvíľky samoty
Ondrej Kalamár – Píšem, lebo som Kalamár
Dana Hlavatá – Nedá sa to liečiť…
Matúš Mahút – Písanie
Beata Balogová – O písaní
Zuzana Šedá – Prečo, ako, čo a kedy píšem?
Hana Repová – Prečo, čo a kedy píšem
Lívia Hlavačková – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Jana Plauchová – Prečo, ako a kedy píšem
Balla – Stále rozmýšľam, ako písať, preto nepíšem
Lucia Lackovičová – Prečo, ako, čo a kedy píšem
Tina Van der Holland – Barokový román nebudí dojem autobiografie
Ján Gálik – prečo, ako, kedy a kde píšete?
Alexander J. Kenji – Píšem ako Belmondo v Muž z Acapulca
Veronika Homolová Tothová – Písanie mi trvá veľmi dlho
Jana Micenková – Kto to myslí s písaním vážne, bude písať aj keby od únavy padal na hubu
Vanda Rozenbergová – Prečo, kde a ako píšem
Martin Kasarda – Prečo, ako, kedy a kde píšem
Daniela Kapitáňová – Ale ja, prosímpekne, netvorím!
Daniel Hevier – Píšem, aby bolo napísané
Márius Kopcsay – Stôl konečne mám, len múzy stíchli

Diskutovať môžete len cez facebook profil

x komentované

Powered by Facebook Comments

Pokračovaním v prezeraní stránky súhlasíte s používaním cookie. viac info

Na účely prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzy návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Podrobnejšie informácie o ochrane súkromia a cookies nájdete na stránke O sieťovke

Zavrieť